Data Driven Marketing anno 2018

Stratics0218

 

In het verleden beschikten marketeers over zeer beperkte middelen om mee te werken, maar gelukkig zijn er tijden van verandering. Kris Vranken van Stratics laat zijn licht schijnen op Data Driven Marketing anno 2018.

Heb je al eens stilgestaan om na te denken over alle technologie die je recent in jouw dagelijks leven hebt toegelaten?
Ikzelf creëer een bijna onaangename hoeveelheid informatie. Bijna al mijn aankopen worden gekoppeld aan één of ander loyaltyprogramma, ik heb tal van wishlists online staan, doe graag mee aan online surveys, …  Maar ik heb een ook een slimme sporthorloge dat continu mijn stappen, hartslag en andere inspanningen volgt (tenminste als ik besluit het te dragen). Mijn huis heeft verlichting en een thermostaat die wordt aangestuurd via een app waarmee ik mijn energieverbruik in realtime kan beheren, en zelfs een deurbel die weet wanneer ik bezoekers heb en een livefeed naar mijn telefoon verzendt om nog maar te zwijgen over de wekelijks dialoog die ik heb met mijn koelkast en wasmachine,…

Er is vandaag dus een ongelofelijke hoeveelheid consumentengegevens beschikbaar voor marketeers. Innovatieve technologieën hebben het mogelijk gemaakt om gedetailleerde inzichten uit deze gegevens te ontfutselen om campagnes en marketingcontent vorm te geven. Dankzij deze ontwikkelingen kunnen marketeers tijdens de campagneplanning volledig proactief worden in plaats van reactief.

Ik ben er zeker van dat je nu op het puntje van je stoel zit om alle fantastische analyses en bruikbare veranderingen te aanhoren die ik in mijn leven heb aangebracht dankzij deze geweldige uitvindingen. Maar hoe innovatief en opwindend deze producten ook zijn, ik moet je ontgoochelen, ik heb niet echt de tijd om veel te doen met alle informatie die ik ontvang en momenteel zijn ze zelfs vaak volledig naast de kwestie … ondanks de inzichten die men over mij heeft. Het gaat nog te vaak over korte termijn uitlokken van extra verkopen aan de hand van tal van promoties en is er helaas zo goed als geen focus op lange termijn relaties, experience en nurturing.

Vele studies tonen aan dat marketeers en retailers hun concurrentievoordeel willen vergroten en het koopgedrag van hun klanten beter willen begrijpen. Het staat met stip in de top drie van bijna alle marketing ambities voor 2018.
Hieronder volgen een aantal trends om deze ambitie verder vorm te geven.

Op mensen (individuen) gebaseerde marketing
De marketingmix zoals we die kennen, is veranderd sinds de 1to1 marketing en de verregaande digitalisering. Het betekent dat marketeers tegenwoordig hun boodschap kunnen richten en meten op het niveau van echte individuen. Merken kunnen zo hun inhoud nauwkeuriger optimaliseren, wat op zijn beurt de click-through rates, conversie en ROI verhoogt.
Combineer hierbij digitale en traditionele marketing en analyseer doelgroepen en hun levenscyclus nog dieper dan voorheen. Als marketeer heb je elke dag 1 miljoen marketing verhaaltjes nodig als je 1 miljoen contacten wil bedienen.

Analyse van gestructureerde en ongestructureerde gegevens
Naarmate het consumentenpubliek verder evolueert, duiken er nieuwe platforms en kanalen voor betrokkenheid en dialoog met uw consumenten op. Marketeers moeten in staat zijn om alle consumenteninteracties op deze nieuwe en gevestigde platforms te beheren en bij te houden. MIP, het data management platform van Stratics, kan zowel gestructureerde gegevens als ongestructureerde gegevens in realtime consolideren, waarbij elk mogelijk inzicht van de consument op één locatie wordt verzameld.

Aarzel niet en noteer de interacties met uw klanten op een meer gedetailleerd niveau. Dit helpt u niet alleen de trends uit het verleden te begrijpen, maar ook de toekomstige acties van uw klant te voorspellen. Deze inzichten zullen u zeker in staat stellen om uw huidige strategieën te verbeteren en ze te richten op waar uw (potentieel) waardevolle kopers zijn.

Een cross-channel weergave
Tegenwoordig zijn klanten veeleisender dan ooit. Ze gebruiken veel platformen en verwachten dat merken dat ook doen. Bovendien verwachten ze tijdige en relevante inhoud. Dit betekent dat het leveren van uitstekende klantervaring op verschillende kanalen belangrijker is dan ooit.
In feite moet u beginnen interacties op individueel niveau te analyseren. Dit zal u helpen om betere inzichten te verkrijgen in het engagement van elk individu en gepersonaliseerde ervaring te bieden in al uw communicatiekanalen. Zorg er wel voor dat alle (on- en offline) interacties verzameld worden in één centrale plaats (zie MIP, vorige topic). Dit zal u ook toelaten makkelijker de attributie van elk afzonderlijk kanaal te berekenen enerzijds en het engagement van elk individu anderzijds.

Omnichannel
Omnichannel is ingeburgerd en de fysieke winkel maakt er een groot deel van uit. Het fysieke winkelpunt blijft een belangrijk kanaal in de multichannel mix, niet in het minst om de klant een nog grotere merkexperience mee te geven maar ook om klanten nog beter te leren kennen door hen ook in het winkelpunt te leren kennen en te volgen.

Retailers openen gericht nieuwe winkellocaties en formules door gebruik te maken van de insights die ze hebben over hun klanten. Winkeliers gebruiken deze gegevens ook om te beslissen welke winkels moeten worden gesloten of opnieuw worden ingericht.

Digital & Social
Digital & Social is intussen de nieuwe norm maar onderschat oldschool kanalen niet. In een hele reeks van recent uitgevoerde studies blijkt dat oldschool kanalen zeker niet afgeschreven zijn. Integendeel, we merken dat elk kanaal zijn toegevoegde waarde, ROI en traffic bijdrage heeft. Digital en Social mogen dan wel hot en zeer toegankelijk zijn, op vlak van traffic en conversie in termen van volume zien we dat direct mailing, huis aan huis, call, sms, radio en televisie nog steeds hun plaats met verve opeisen in de marketing mix.

Artificial Intelligence
Hoewel het gebruik van Artificial Intelligence (AI) in marketing zich nog in de beginfase bevindt, lijkt het erop dat het de komende jaren snel zal groeien. AI gebruikt grote hoeveelheden gegevensbronnen om gepersonaliseerde campagnes te maken die zijn toegesneden op individuele klanten.
Wees niet bang om nieuwe AI-producten te testen en gebruik het brede scala aan gegevensactiva uit uw data management platform die u nodig hebt om nauwkeurige AI-algoritmen te maken.

Voorspellende analyses
Een ander krachtig aspect van datagestuurde marketing is de mogelijkheid om nauwkeurige voorspellingen te doen. Volgens een Forrester-studie geeft 89% van de marketeers toe dat voorspellende analyses een belangrijke plaats op hun routekaart innemen. Gegevens kunnen u helpen om met grote nauwkeurigheid te voorspellen en een blik te werpen op wat uw klanten vervolgens zullen doen.

Ga Mobiel
Online shoppers zitten niet langer vast achter desktops of in fysieke winkels. Steeds meer klanten vertrouwen alleen op mobiel als het gaat om e-commerce. Dit betekent dat marketeers hun initiatieven en bronnen gaan heroriënteren op het mobiele platform. Marketeers moeten ervoor zorgen dat elk aspect van hun online sites, van de startpagina tot de kassaschermen, is geoptimaliseerd voor mobiel.

Mobiele marketing kan ook een geweldige manier zijn om een ​​omnichannel klantervaring te creëren. Het aanbieden van links naar online-inhoud via in-store-displays of het aanbieden van geolocatie-advertenties in sociale apps, kan helpen bij het opbouwen van deze cross-channel ervaringen, waarvan de behoefte alleen maar zal toenemen.

Stilstaan is achteruitgaan
De groeiende hoeveelheid gegevens, in combinatie met de wens van de consument om die gegevens te gebruiken om hun dagelijks leven te verbeteren, zal moeten worden afgewogen tegen de verwachtingen van de consument ten aanzien van privacy. Voor marketeers betekent dit dat ze een behendige hand gebruiken wanneer ze omgaan met consumentengegevens en hun berichten verwerken. Consumenten zoals ik willen veel aspecten van ons leven verbeteren, en we zijn op zoek naar suggesties, dus het is een gouden kans voor marketeers om producten te verkopen en services aan te bevelen, net zo lang als ze een manier vinden om dat te doen waar consumenten meer van profiteren.

Stratics is een door en door data driven marketing company dat al meer dan 10 jaar merken begeleidt en ondersteunt in het uitwerken en optimaliseren van data driven marketing tactics en strategieën. Via onze fast mapping audit helpen we u terug het noorden te vinden en stellen we samen een plan van aanpak op.

Daarnaast kan u steeds makkelijk instappen op het MIP en PaaS platform dat al uw data(bronnen) samenbrengt waardoor u voluit op bovenstaande trends kan inzetten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*