Data filteren uit afbeeldingen

PV0119

 

Een afbeelding vertelt meer dan duizend worden, zo gaat het gezegde. Onze maatschappij hecht steeds meer en meer waarde aan visuele aspecten in ons leven. Ook Pixelvision erkent de waarde van afbeeldingen. Het bedrijf heeft een technologie ontwikkeld die objecten, producten en gedragspatronen herkent en data filtert uit afbeeldingen en video’s. Nick Koopmans van Pixelvision legt uit hoe deze technieken retailers, zowel online als offline, kunnen ondersteunen om meer winstgevend te zijn.

Vandaag wordt de technologie vooral door fysieke retailers ingezet, begint Koopmans. Hij geeft een voorbeeld. “Interessant voor een retailer om te weten is bijvoorbeeld hoeveel mensen dagelijks een winkel binnen- en buitengaan. Bestaande technieken houden geen rekening met bijvoorbeeld spelende kinderen rond de entree of mensen die meerdere keren een winkel binnenlopen en zijn dan ook volledig achterhaald. Met onze technologie kunnen we een erg gedetailleerd profiel opmaken van bezoekers, waarbij de data wordt geanonimiseerd in verband met de GDPR. We kunnen bijvoorbeeld filteren in man of vrouw, leeftijdscategorie en of ze bijvoorbeeld een kinderkoets bij zich hebben.”

Relevante info
Pixelvision bouwt de technologie volledig zelf. “Als een bepaald object relevant is voor een retailer of bedrijf, dan kunnen we de software daarin trainen en een trigger laten uitgaan,” legt Koopmans uit. “Bijvoorbeeld als er iemand met een kinderkoets de winkel binnengaat, zouden we een belletje of trigger op het kassascherm kunnen laten uitgaan als dat relevant is voor de retailer. Op de beurs in Antwerpen laatstleden hebben we onze technologie geprogrammeerd dat er een trigger moest uitgaan als er mensen met een rugzak, bril of baard onze stand passeerden. Zodoende konden bezoekers real-time de mogelijkheden van onze technologie ervaren. Voor websites is de techniek ook interessant. Stel, een klant zoekt een bepaald product, maar vindt het niet direct dan kan hij op basis van een foto die de klant aanlevert of uploadt de zoekopdracht verfijnen en de juiste producten voorstellen. Omdat we zelf nieuwe technologieën onderzoeken, blijven we altijd voor op wat er beschikbaar is op de markt. De mogelijkheden zijn enorm.”

Quick wins
Daarnaast is de technologie van Pixelvision ook perfect inzetbaar om processen te automatiseren. Koopmans: “Er liggen heel wat ‘quick wins’ in procesoptimalisatie, taakjes die frustrerend zijn of waarvoor niemand de tijd heeft om ze uit te voeren. Data filteren uit een afbeelding betekent ook dat we bijvoorbeeld labels in een warehouse kunnen ‘lezen’ en vertalen. Voor een verdeler van computer componenten met producten van honderden verschillende leveranciers met allemaal eigen labels filtert onze technologie de juiste data uit al die labels en verwerkt en vertaalt die info naar het ERP systeem. Binnenkomende pakjes kunnen veel sneller worden gesorteerd en dus ook sneller worden uitgeleverd. Intussen is de technologie in het Belgische warehouse geïnstalleerd en worden binnenkort ook de andere Europese distributiecentra uitgerust. De efficiencyslag die daarmee wordt gemaakt is enorm. Ook automatiseert het voor medewerkers de voordien frustrerende taken.”

Het filteren van data uit afbeeldingen en video’s met de techniek van Pixelvision is dus heel breed gestoeld. “Zowel voor online en offline retailers, maar ook in warehouses kan onze techniek van toegevoegde waarde zijn. Ongeacht de taken die worden uitgevoerd, blijft de technologie erachter hetzelfde. Alleen de manier waarop deze wordt ingezet, verschilt van de ene tot de andere case.” Pixelvision kan data filteren uit afbeeldingen van elke willekeurige camera, ook van GSM’s, alsmede videomateriaal van beveiligingscamera’s, hittebeeldcamera’s, enz. “We gaan graag iedere uitdaging aan en helpen retailers naar een hogere winstgevendheid.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*