Laden...

De magie begint als alles samenkomt

magie

Bij e-commerce bureau Yellowgrape is synergie het toverwoord. Kort samengevat: online marketing komt pas van de grond als je alles slim met elkaar verbindt. Dat Yellowgrape hier zo op hamert, komt omdat de meeste bedrijven juist in losse middelen denken: een adwordscampagne, landingspagina’s, een twitterstrategie. “Iedereen weet wat hij wil, maar bijna niemand weet wat hij nodig heeft.” Een interview met Yellowgrapes partner Johan Smits.

Jullie publiceerden onlangs een whitepaper over het opzetten van een e-commerce strategie. Daarin noem je twee hardnekkige denkfouten. De eerste is dat veel bedrijven e-commerce inzetten als een soort extraatje.

Smits: “Veel traditionele spelers hebben naam gemaakt in het pre-internet tijdperk. In die wereld is opvallend lang lacherig gedaan over het belang van online. Toen men het eindelijk serieus nam, was het vaak ook maar halfslachtig. Er was het traditionele bedrijf – de kern – en ach, vooruit, laten we dan ook maar wat online doen. Dat lijkt misschien heel overzichtelijk, maar zo werkt het niet. E-commerce wordt alleen een succes als het een onderdeel uitmaakt van je bedrijfsvoering als geheel. Zowel functioneel als qua klantbeleving loopt alles in elkaar over. Wat je nodig hebt, is een heldere strategie.”

Veel grote spelers zijn gesneuveld de laatste jaren. Anderen verkeren in zwaar water. Heeft dat hier mee te maken?

“Ik ben bang van wel. Je moet niet vergeten dat er in iedere branche nieuwe spelers opkomen die het wel goed doen. Zij worden niet gehinderd door een cultuur van traditioneel denken en zetten meteen een perfect online platform neer. Het is ongekend hoe snel bedrijven online kunnen groeien. Neem een Bol.com, iedereen weet nog wel die reclames uit de begintijd. Een paar jaar later waren ze al een reus. Die snoepen heel wat weg van de V&D’s in deze wereld.”

Is er nog wel een toekomst voor de traditionele reuzen?

“Daar wil ik me graag hard voor maken, bij Yellowgrape zijn we gek op iconen. We zijn nu net met Neckermann bezig. Een supergaaf bedrijf, prachtige historie, iedereen kent de naam. Met de juiste strategie kan zo’n bedrijf zichzelf heruitvinden. Het benut dan de kracht van haar naamsbekendheid, terwijl ze laat zien dat ze met de tijd meegaat. Dan pak je twee vliegen in een klap. Ik vind het heel erg als grote bedrijven vallen. Het is niet nodig, mits men als de wiederweerga echt gaat transformeren. Het moet afgelopen zijn met dat halfslachtige, want dat is fataal.”

De tweede grote denkfout in jullie whitepaper is dat bedrijven veel te veel denken in losse middelen.

“Er is vaak een groot verschil tussen wat bedrijven willen en wat ze nodig hebben. Bijna iedereen komt bij ons binnen met een concrete vraag. Ze willen iets doen met SEO of SEA, ze willen iets doen met social media, ze willen een webshop. De denkfout is dat je e-commerce ziet als een aantal losstaande acties. Dan doe je jezelf enorm tekort. De kracht van e-commerce zit in de synergie tussen acties. Hallo jongens, het is het internet: je kan alles aan elkaar knopen. Je kan data verzamelen, clusteren, zaken tot in het extreme persoonlijk maken. En het gave is, je kan het bijna allemaal automatiseren. Wie magie wil, moet het slim en strategisch benaderen.”

Waarom gebeurt dat dan toch zo weinig?

“Dat is grotendeels onkunde, wat best begrijpelijk is. Bij ons zit er ook een aantal techneuten dagelijks naar monitors te kijken, waar je als leek geen touw aan vast kan knopen. Het creëren van synergie is een kunstje op zich. Je moet het ook nog allemaal monitoren, verbeteren, bijhouden. Dan is het heel verleidelijk om te zeggen: doe mij maar wat adwords, want dat snap ik wel.”

In de whitepaper beschrijven jullie de belangrijkste stappen in de strategische benadering. Voor wie zijn deze stappen relevant?  

“Dat is heel breed. Wij werken voor groothandels, zakelijke dienstverleners, reisorganisaties, A-merken en retailers. Het verschilt natuurlijk per situatie hoe je het pad precies bewandelt. Waar zitten je klanten, waar wil je heen met je bedrijf? Sommige bedrijven kunnen heel snel schakelen. Bij anderen moeten we eerst nog werken aan de cultuur, omdat daar nog weerstand zit. Maar wie de klant ook is, strategie en synergie zijn altijd de belangrijkste uitgangspunten. De magie begint als alles samenkomt.”

  • DELEN