Evenwicht tussen marketingstromen

Markedeer0617

Competitief zijn én blijven vraagt om een goed evenwicht tussen traditionele en digitale marketing. Bovendien is een weloverwogen strategie van essentieel belang voor het welslagen van een webshop, site of een campagne. Dorien Breels staat als omnichannel communication advisor van Pubmarket!, een omnichannel advertising agency, en als zaakvoerder van Markedeer, een 100 procent digital agency en dochteronderneming van Pubmarket!, grote spelers ter zijde en weet wat de consument aanspreekt. “Vooral een persoonlijke benadering, one to one, wint terrein.”

“Digitale marketing kun je niet meer afzonderlijk zien.” Als voorbeeld neemt Dorien Breels de werkwijze van CoolBlue. “Ze hebben niet alleen een webwinkel maar ook een winkelpunt en zelfs een folder. Daarmee maken ze een omgekeerde beweging. Sterk en ongetwijfeld effectief.” Ze denkt dat steeds meer bedrijven voor die evidente omschakeling gaan kiezen. “Het is belangrijk om in te spelen op wat de consument wil. Op eender welk tijdstip en via eender welk kanaal. Doorheen alle kanalen van de ‘customer journey’, een zo goed mogelijke en geïntegreerde (omnichannel) klantenbeleving creëren.”

“Nog meer ‘data driven’ marketing toepassen”, kijkt Dorien Breels vooruit. “Nu is het bij veel bedrijven nog te veel van hetzelfde. De techniek laat het toe om de juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste persoon te brengen. ‘One to one, real time’! Op het moment dat hij of zij aan het zoeken is, daarop direct inspelen. Daarbij zijn twee aspecten van essentieel belang: de consument vooral niet irriteren maar optimaal van dienst zijn. De retailer heeft daarbij veel opportuniteiten zoals de juiste persoon c.q. doelgroep aanspreken en zorgen dat de juiste winkel op het juiste moment ‘langs’ komt.”

Dorien Breels ervaart dat consumenten erg ontvankelijk zijn. “Natuurlijk koopt een groot aantal mensen veelal online. Maar die gedachtegang wil ik graag nuanceren. Een fysieke winkel zorgt voor de noodzakelijke beleving. Het gros van de consumenten heeft een sociale inslag en ook die moet je triggeren. Bovendien is er altijd nog het belevingsmoment. Vooral voor convenience producten wordt online geshopt. Bij emotionele producten zoekt de consument naar beleving en daarbij wordt veelal gekozen voor instore.”

Met klanten als Spar, Prik&Tik, Wijnegem Shopping Center, X2O, Gulf en Tinq richt Pubmarket!/Markedeer zich niet alleen op een gedifferentieerd aantal branches maar op zeker zoveel verschillende consumententypen. Dat doet het bedrijf vanuit België (Hasselt en Zaventem, 50 medewerkers) en Nederland (Amstelveen, 15 medewerkers).

Met zo’n arsenaal aan opdrachtgevers mag het duidelijk zijn dat zowel qua aanpak als techniek er veel expertise aanwezig is bij Pubmarket!/Markedeer. “We zijn niet van aard of oorsprong techniekers maar het een kan niet zonder het ander. We bouwen ook niet om te bouwen maar met de doelstelling om onze opdrachtgevers dichter bij de consument te brengen. We gaan op onderzoek uit, willen weten wat de opdrachtgever wil en zetten de techniek in om doelstellingen te behalen.” Personaliseren, one to one, noemde ze al eerder. Daar koppelt Dorien Breels ook graag de inzet van social media aan. “Facebook live, instant view, interesses a la minuut beeldend maken.” Ze weet dat de connectie met de consument ver kan gaan. “Inspelen op de reactie van de consument met een chatbot geeft de technologie een persoonlijk karakter en ook dat wordt gewaardeerd.” Pubmarket!/Markedeer staat niet stil als het gaat over ‘consumer services’.” De consument wil 24 uur per dag a la minuut worden geholpen worden. Wij hebben de expertise en helpen onze opdrachtgevers bij het optimaal, persoonlijk maar ook discreet te communiceren met zijn klantengroep. Wat volgens Dorien Breels een enorme vlucht gaat nemen is Virtual Reality. “Beleving staat daarbij centraal en de consument laten proeven is het doel. Wij zijn er technisch klaar voor.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*