Factor geografie essentieel in sales en marketingvraagstukken

RS0119

 

Data is overal. RetailSonar heeft een unieke business gecreëerd en helpt retailers en dienstverlenende bedrijven met veel fysieke vestigingen bij het beantwoorden van investeringsvraagstukken op vlak van sales en marketing. Daarin is het topic geografie een essentieel onderdeel. Een gesprek met Dieter Debels, CEO van RetailSonar, een van de snelst groeiende technologiebedrijven met reeds twee jaar een notering in de Deloitte Technology Fast50.

Bruggen slaan
RetailSonar legt de focus op drie domeinen. Dieter: “Als eerste locatieplanning, waarbij we klanten helpen met het (her)optimaliseren van de locatienetwerken van winkels en kantoren. Ten tweede locatieperformantie, dat wil zeggen, dat we vanuit data inzichten aanreiken over welke locaties beter zouden kunnen presteren. Met daarbij de acties genoemd en omschreven om deze locaties naar het theoretische potentieel te tillen. En het derde domein is het verbeteren van de efficiency van de lokale marketingcampagnes om niet-actieve klanten te activeren en de loyalty van bestaande klanten te verbeteren. De drie domeinen zijn in feite drie communicerende vaten waarin veel synergiën te behalen zijn. Via ons eigen platform kunnen we bruggen slaan tussen die drie domeinen.”

Hoog accurate modellen
Data van de retailer, evenals geaggregeerde data wordt in het platform van RetailSonar ingeladen. “Hier voegen wij nog contextdata aan toe,” zegt Dieter. “Denk aan informatie over de concurrenten, doelgroep, perecte buren (zoals een schoenenwinkel naast een modezaak), mobiliteit (filedata in verband met accurate reistijden), enz. Al deze informatie wordt in ons platform geconfigureerd tot een hoog accuraat voorspellend model. Zo kunnen we aan de hand van deze inzichten tot 90% accuraat de impact op vlak van sales en marketing voorspellen.” Dieter geeft een voorbeeld: “Stel, iemand wil een nieuwe winkel op een bepaalde locatie openen. Met ons model kunnen we de meest performante locatie bepalen waarbij we rekening houden met ‘goede buren’ en tevens inzichten verkrijgen in welke mate bijvoorbeeld de nieuwe winkel kannibaliseert op de winkels van de concurrentie, maar ook op mogelijk eigen bestaande locaties. Een ander voorbeeld, gericht op marketing, is dat we met ons model kunnen bepalen wat het effect is van het anders inrichten van bijvoorbeeld een folder of campagne. Alle mogelijk scenario’s kunnen we testen.”

Europees niveau
RetailSonar richt zich op grote retailers en dienstverlenende bedrijven, zoals supermarkten en klassieke retailers tot banken, reisbureaus, mutualiteiten en uitzendkantoren. “We bouwen vaak een oplossing rond 1 van de domeinen aan de hand van een vraagstuk van de klant. Om deze vraag te beantwoorden gaan we zoals gezegd alle data opladen en combineren met onze data. Eens het platform staat, kunnen we ook op de andere toepassingsdomeinen meerwaarde genereren door autonoom simulaties of analyses te doen. Het platform draait in de cloud en wordt telkens op maat van de klant geconfigureerd.” RetailSonar heeft bij vele klanten reeds bewezen dat geografie een essentieel onderdeel is van de sales- en marketingvraagstukken. Het bedrijf is zes jaar organisch gegroeid en heeft intussen een Europese ambitie. “We zijn nu in België en Nederland actief, maar willen ons platform op Europees niveau verder uitrollen. Later dit jaar openen we een kantoor in Frankrijk en binnen nu en drie a vijf jaar willen we in Europa een toonaangevende speler zijn en met lokale vestigingen de markten bedienen,” besluit Dieter Debels.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*