Laden...

Gerichter communiceren via e-mail

Flexmail0517

Het versturen van massamailings is niet meer van deze tijd. Toch is e-mail nog steeds het belangrijkste kanaal om je doelgroep te bereiken. E-mail is niet dood. Integendeel. De ontvanger verlangt vandaag echter wél een voor hem of haar persoonlijke boodschap. Flexmail helpt etailers met gericht(er) communiceren via e-mail én wijst ondernemers bovendien op de komst van de GDPR in mei 2018. “Er is voor veel ondernemers nog heel wat werk aan de winkel,” meent Michelle Dassen, Business Unit Manager bij Flexmail.

Vooral de laatste jaren heeft er een shift plaatsgevonden van massamailings naar gerichte e-mail communicatie, zegt Michelle. “Het is steeds beter mogelijk om de doelgroep via e-mail te bereiken met bijvoorbeeld speciale acties, maar ook om te informeren over software-updates of een tevredenheidsenquête onder de aandacht te brengen. De mogelijkheden zijn zeer breed, zolang je over een goede contactdatabase beschikt.”

Een goede database is key
Michelle vervolgt: “De Belgische marketeers van vandaag geloven in e-mailmarketing als medium: 94% zet het vandaag in. Gerichte en gepersonaliseerde e-mailcampagnes zouden volgens ons aan de basis moeten liggen van alle digitale marketingstrategieën. Ondanks het feit dat e-mail als kanaal zeer populair is, zien wij dat marketeers vandaag niet super enthousiast zijn over hun eigen e-mailstrategie. Ze hebben vaak niet het gevoel dat ze optimaal gebruikmaken van de technische mogelijkheden en blijven vaak nog in het veilige hoekje van de nieuwsbrieven en updates. Terwijl er nog zoveel meer mogelijk is. Daarnaast weten de meesten wel dat ze meer zouden moeten testen en experimenteren, maar blijft AB testing nog steeds ondergebruikt (17% van Belgische B2C marketeers geeft aan AB testing in te zetten). E-mailmarketing blijft een van de best meetbare kanalen in de marketingmix, en jij als etailer hebt eigenlijk alle tools in handen om je resultaten te kunnen verbeteren.”

Unieke content
“E-mail is het ultieme kanaal om je doelpubliek geëngageerd te houden, expertise te tonen en sales aan te drijven,” zegt Michelle. “Natuurlijk is het makkelijk te zeggen dat een goede database essentieel is; er effectief voor zorgen is vaak een pak moeilijker. Uit de resultaten van ons jaarlijks onderzoek blijkt dat 45% van B2C bedrijven tussen de twee en drie verschillende doelgroepen onderscheidt. Het creëren van unieke content voor die doelgroepen brengt natuurlijk het nodige werk met zich mee. Heel belangrijk hierbij is dat de mogelijke conversies en omzet die doelgroepen genereren ook in verhouding staan met de effort die je erin steekt. Je contacten anderzijds laten kiezen welk type content ze willen krijgen, zorgt ervoor dat het engagement verhoogt en het aantal uitschrijvingen verlaagt. Er zijn tal van technische mogelijkheden om de impact hiervan op de workload te verkleinen.”

GDPR ready
Het opzetten van een goede klantdatabase brengt zeker met de komst van de nieuwe privacywetgeving diverse uitdagingen en aanpassingen met zich mee. Deze zal in mei 2018 in voege gaan. De meeste bedrijven zijn volgens Michelle niet of nauwelijks voorbereid op de komst van de GDPR. “In ons onderzoek gaf 48 procent van de ondervraagden aan nog niet klaar te zijn voor de komst van de GDPR. Ook etailers zullen zich de komende maanden moeten aanpassen. Ze moeten veel meer inzage geven in data, aantonen hoe ze aan de gegevens komen en ze moeten contacten toegang geven tot alle gegevens. Dat vraagt om een tooling die dat toelaat. Bij Flexmail zijn we daar heel hard op aan het inspelen om etailers meer bewust te maken van de veranderingen die de GDPR met zich meebrengt. Er kunnen en zullen hoge boetes uitgedeeld gaan worden aan bedrijven die het niet op orde hebben.”

Personalisatie vraagt automatisatie
Automatisatie is vandaag niet meer weg te denken, ook niet in e-mailmarketing. Het zal volgens Michelle een steeds grotere rol gaan spelen. “Hoe meer processen geautomatiseerd verlopen, hoe beter je een (gerichte) e-mail communicatie kan opbouwen in plaats van op buikgevoel te moeten spelen. Denk hierbij aan event opvolgingen, lead nurturing, optimalisatie van sales processen, transactionele boodschappen, … E-mail is niet het eerste en ook niet het laatste touchpoint in de levenscyclus van je contact. Met de Flexmail marketing automation features zet je snel en eenvoudig complexe scenario’s op om je contacten op cruciale momenten van de perfecte boodschap te voorzien. Flexmail maakt met behulp van overzichtelijke grafieken inzichtelijk hoe de campagne zich manifesteert en wat het effect is geweest. We maken de mailing meetbaar tot op detailniveau. Vervolgens kun je deze bijsturen en optimaliseren voor een volgende mailing. Door gerichter te communiceren proberen we de aandacht van de ontvanger te trekken. Elk contact krijgt bovendien een bericht volledig op maat van zijn acties, verandering in contactgegevens, paginabezoeken op de website, gelezen artikels, …”

“Een groot misverstand bij marketing automation is vaak dat je het één keer instelt, en je er nadien niet naar om hoeft te kijken. Als je van die filosofie uitgaat, begin je er beter niet aan. Natuurlijk zal een automatisch scenario wel bepaalde interne processen verbeteren, maar regelmatig evalueren en bijsturen is echt cruciaal,” zegt Michelle tot besluit.

 

Over Flexmail
E-mailmarketing is tegenwoordig niet meer synoniem voor het sturen van massamailings. Met Flexmail zet je hyper-gepersonaliseerde en gerichte campagnes op voor ieder doelpubliek. Krijg visueel zicht op je doelgroepen en het gedrag van je contacten. Flexmail is meer dan gewoon een platform. Vóór jou werken betekent voor ons in de eerste plaats sámen werken. Ons platform is gegroeid uit de vragen en ideeën van onze klanten. Daarom staat ons team van support en experts steeds tot je dienst.

  • DELEN