Laden...

Marketing automation. Everyone wants it. Some have it. Few use it.

Handlangers0517

Op papier is marketing automation de droom van elk marketing team. Segmentatie op basis van personas, geautomatiseerde e-mailings op basis van vooraf gedefinieerde rules, gepersonaliseerde landingpages, leads capteren en nurturen, … piece of cake. En daarbovenop nog eens de mogelijkheid om alles te gaan meten. Koppel daar nog je CRM aan om marketing met sales te aligneren. Resultaat: je efficiëntie schiet de hoogte in, je kosten dalen en je hebt een perfect zicht op je ROI. Waar loopt het dan zo vaak fout? Het gebrek aan een duurzaam strategisch plan, ‘foute’ technologische keuzes en het ontbreken van een duidelijk zicht op KPI’s en ROI. Tom De Smaele en Kristof Versluys van Handlangers geven tekst en uitleg.

It all starts with a plan
We starten een traject steeds met de behoeften van een organisatie in kaart te brengen, zegt Tom. “Vervolgens ontwikkelen we een effectieve strategie en creëren we een project roadmap om de impact van de marketingactiviteiten te maximaliseren. Maar dat is slechts het begin. Onze klanten kennen ons als ‘doeners’, we zorgen niet enkel voor een effectief advies, maar voeren dit ook uit.”

Het plan begint volgens Tom steeds met een in-depth analyse van de doelstellingen van de klant. “Wat wil men effectief bereiken? Zelfs in deze fase proberen we reeds te kwantificeren. Nadien gaan we het type leads definiëren. Hoe gaan we van Marketing Qualified Leads (MQL), naar Sales Accepted Leads (SAL) en Sales Qualified Leads (SQL). En dan kan het inhoudelijke werk starten. Het business offer van de klant wordt volledig in kaart gebracht. Producten en diensten worden gebundeld tot oplossingen. Dit business offer passen we nadien toe op de verschillende personas en wordt eveneens gemapped op de buyer journeys. In een laatste fase werken we een contentplan uit dat op zijn beurt wordt gemapped op een distributiematrix. Verschillende nurturing scenario’s worden gedefinieerd voor de verschillende fases.”

Marketing-technology stack
Eén van de grootste probleempunten in alles wat met marketing automation te maken heeft is de marketing-technology stack, meent Kristof. “De juiste, schaalbare en kosten-efficiënte softwarekeuzes maken, … en alles met elkaar laten communiceren. Van een zuiver marketing automation pakket tot tools voor conversie-optimalisatie, analytics en business intelligence (BI).”

Een duidelijk zicht op het technologisch marketinglandschap is volgens Kristof primordiaal. “Bij Handlangers vertrekken we hierbij steeds vanuit een pragmatische aanpak. Welke investeringen zijn er reeds gebeurd? Wat is er al aanwezig? Op die manier kunnen we een marketing-technology stack ontwerpen en implementeren op schaal van de organisatie. Maar soms moet je ook gewoon eens durven van een blanco blad starten, dat kan op termijn een pak problemen en kosten uitsparen.”

Ironisch genoeg is technologie ook vaak het grootste struikelblok bij het uitrollen van lead generation programma’s, zegt Tom. “CRM en marketing automatisatie systemen zijn zeer krachtige tools én mits deze correct zijn geïntegreerd, kunnen deze enorm waardevol zijn voor de organisatie. Maar het onderhouden en implementeren van dergelijke systemen is een uitdaging die voor vele organisaties door een gebrek aan in-house middelen en ervaringen een brug te ver is. Wij leveren hierin niet alleen de strategische begeleiding, maar beschikken ook over de technische knowhow die nodig is voor de implementatie van dergelijke systemen.

Implementeren we die systemen dan zelf? Nee. We werken samen met heel wat integratoren, net om technologie-onafhankelijk te kunnen adviseren. Wij staan op onze beurt in voor de configuratie en het voeden van de ‘machine’ zodat deze voor resultaat kan zorgen. Onze core-activiteiten zijn en blijven communicatie en marketing. Maar hoe je het ook draait of keert, marketing en IT groeien steeds dichter naar elkaar toe.

We gaan steeds op zoek naar mogelijkheden om maximale waarde uit deze systemen te halen en snel resultaat zichtbaar te maken. Onze visie is dan ook om technologie te laten ‘werken’ voor onze klanten – efficiënt resultaat leveren.”

De toekomst meten
Kristof: “Marketinginspanningen en de effectieve ROI hiervan kunnen op vandaag vrij eenvoudig gemeten worden. De uitdaging ligt hierbij voornamelijk op de juiste data te capteren, deze met elkaar te connecteren en op een begrijpelijke manier te kunnen visualiseren.

Gaan we een stap verder en willen we alle beschikbare gebruikers- en marketingdata aanwenden om Business Intelligence (BI) op toe te passen, dan creëren we als het ware een data-hub met connectoren die we voor eender welk doel kunnen aanwenden. Koppelen we hier machine learning aan om patronen te detecteren en we spelen op een heel ander level.”

“We geloven niet dat Artificiële Intelligentie (AI) marketeers zal gaan vervangen, maar tools en systemen gedreven door machine learning zullen hen wel kunnen helpen om betere beslissingen te maken,” zegt Tom De Smaele tot besluit.

Wat doet Handlangers?
We helpen organisaties bij de ontwikkeling, uitvoering en day-to-day management van een brede range aan demand generation en acquisitie-programma’s, lead management en ROI-based marketing initiatieven.

Door onze holistische benadering in response-driven marketing zorgen we niet alleen voor in-depth analyses en een gefundeerde strategische onderbouw, maar ook het effectief ontwikkelen en uitvoeren van lead generation en nurturing campagnes over verschillende media heen, gebeurt volledig in-house.

Onze klanten vertegenwoordigen diverse industrieën en business modellen, van multinationals zoals Microsoft en Hewlett Packard Enterprise waar we op het niveau van channel marketing hun partners helpen bij lead generation en nurturing, tot Natuzzi, wereldleider in de meubelindustrie waar we alle marketing-noden uit Noord-Europa servicen en Club Brugge, waarvoor we de online fanshop digitaal boosten.

  • DELEN