Intracto heeft een enorme expertise als het gaat over ‘marketing automation’. Herman Maes, bij het Belgische bedrijf de specialist op dat gebied, geeft aan dat de juiste aanpak is gebaseerd op een doordachte combinatie van marketingstrategie en techniek. “De grootste uitdaging schuilt in het vinden van de juiste balans tussen die twee aspecten. Vooral in het voortraject. De grootste verandering die ons binnenkort wacht? De vernieuwde privacy wetgeving.”
Privacy wetgeving
Maes vraagt zich hardop af: ‘Hoever kunnen we gaan om niet te ver te gaan voor de consument?’ “De nieuwe GDPR privacy wetgeving die in 2018 van kracht wordt, brengt grote veranderingen teweeg. Sommige zaken zullen we zelfs even op nul moeten zetten. Ook al beheers je marketing automation nog zo diepgaand, bepaalde zaken kun je tegen de achtergrond van de nieuwe wet niet zo maar in praktijk brengen.” In de nabije toekomst wordt er, volgens Maes, toch nog meer gepersonaliseerd. Ook op televisie. “Er wordt door Telenet al geëxperimenteerd met tv-reclame op maat. “Inspelen op surfgedrag. Wie kijkt er en met welke reclame-uiting wil hij of zij op dat moment geconfronteerd of verrast worden.” Hij geeft aan dat de klant (de ontvanger) wel toestemming moeten geven of hij of zij maatwerk wil op dat vlak. “Het kan doorgaan tot in het extreme. Je moeder is ongeneeslijk ziek en je wordt bestookt met uitvaartverzekeringen. Wil je dat?”
Doelgericht
´Doelgerichte marketing´. Maes gebruikt het met regelmaat in het gesprek. “Goed communiceren, vraagt om heldere taal, een stimulerende boodschap en dat op het juiste moment van de dag of de week. Ook al verloopt die communicatie volledig geautomatiseerd, het vereist een persoonlijk karakter. De ontvanger moet zich op een prettige manier aangesproken voelen. Als voorbeelden geeft Maes een oproep van het Rode Kruis om bloed te geven in een bepaalde regio en een bericht van een zorgverzekeraar die zijn klanten een lijst met aandachtpunten aanreikt voorafgaand aan een buitenlandse reis: Waar aan denken! Wat neem je mee in je reisapotheek? “Goed doordacht, verfijnd maatwerk. Niet commercieel, niet schreeuwerig. Sterker nog, je levert de ontvanger op zo’n moment toegevoegde waarde.”
Uitdaging
Zo’n 130 werknemers vinden bij Intracto dagelijks de uitdaging in het verfijnen van de interactie tussen aanbieder en klant. Dat ze daar met lof in slagen, klinkt door in de namen van bedrijven waarvoor het bedrijf in Herentals in België zich inzet, Volvo, Kinepolis, Brussels Airport, HAVEP, Michelin en Farmaline. “Marketing kan niet zonder technische bagage maar als het andersom niet klopt, loop je daar op strategisch vlak tegenaan. Het moet van A tot Z kloppen, van techniek tot concept en van strategie tot copywriter. Onze klanten krijgen een vast aanspreekpunt en afhankelijk van de opdracht, wordt de juiste expertise ingezet.” Kwaliteit leidt. Onlangs verrijkte Intracto zich bijvoorbeeld met een bijkomende native Franstalige marketeer in het marketing team. “Het taalgebruik in Nederland vraagt om een andere toonzetting dan in Vlaanderen en andersom. Voor de Waalse en Franse markt hebben we dan ook native Franstalige schrijvers en marketeers in dienst.”
Ongedwongen
“Het vinden van de juiste balans, vooral in het eerste gedeelte van het traject, is het meest moeilijk. Wat en hoe doen we het? Welk moment? Welke persoon of personen? Is de organisatie er klaar voor?” Intracto heeft al die zaken in de vingers. Het is geen bureau dat achter prijzen aanjaagt. “We maken deel uit van een artificieel wereldje. Komt de waardering in de vorm van prijs zoals met de site van Farmaline dan vinden we dat vooral leuk.” Maes schetst nog even de ongedwongen sfeer op het kantoor, dat de kwalificatie campus met verve draagt. “Hier zie je eerder mensen op een skateboard door de gang gaan dan in een kostuum.”
Geef als eerste een reactie