Marketplaces bieden grote kansen voor retail en groothandel

VD0119

 

Goed nieuws voor fysieke retailers en groothandelaars die nog geen eigen e-commerce kanaal hebben opgericht. Volgens Twan Rutten van marketplace specialist Vendiro zijn het de marketplaces die e-commerce zullen domineren in de toekomst. Sterker nog, die transitie is al in volle gang. Heel veel business gaat tegenwoordig over platforms, denk aan Uber, Booking, Thuisbezorgd. Een gesprek met Twan over welke stappen retailers moeten nemen om van toegevoegde waarde te kunnen blijven zijn.

E-commerce heeft in elk land zo zijn eigen gebruiken en voorkeuren, zegt Twan. “In Duitsland bijvoorbeeld is Amazon heer en meester. Kijken we naar Frankrijk, dan zien we daar vooral heel veel niche marketplaces voor sport, voor fashion, voor elektronica, et cetera. De Belgische e-commerce markt is wat later op gang gekomen met als resultaat dat vele buitenlandse partijen domineren. Maar, ook die zijn niet bestand tegen de opmars die de marketplaces zullen maken. Er zullen steeds meer marketplaces bijkomen, dat het lastig maakt om een eigen webshop te blijven runnen. Een positieve ontwikkeling voor de fysieke retailers en traditionele groothandel. Zij hoeven geen eigen e-commerce kanaal meer op te zetten, maar kunnen meteen doorpakken richting de marketplaces om de consument te bereiken.”

De kracht van een marketplace
Twan verduidelijkt bovenstaande met een voorbeeld om aan te geven dat het lastig concurreren is met een marketplace. “Stel je verkoopt prullenbakken online. Je aanbod bestaat uit 200 producten waarvan je de helft in voorraad houdt. Bol.com daarentegen heeft geen 200 prullenbakken in het assortiment, maar 2.500 stuks én kan ook nog eens driekwart uit voorraad leveren. De consument weet dat ook, kan kiezen uit een groter aanbod, veelal direct uit voorraad en tegen een betere prijs. Als webshop kom je er bijna niet meer tussen. En om gevonden te worden in Google, betaal je tegenwoordig de hoofdprijs. Kortom, profiteer van de kracht van een marketplace en sluit je vandaag nog aan. Dat zie je ook terug in de cijfers. Ruim 30% van de e-commerce aankopen in Europa wordt gedaan op een marketplace. Het huidige beeld en de verwachting is dat de groei van marketplaces sneller gaat dan de groei van e-commerce als geheel en daarmee het aandeel stijgt.”

Drie factoren
Het fenomeen marketplace is volgens Twan dus niet meer te stoppen. Hoe kunnen fysieke retailers en groothandels hier slim gebruik van maken? Twan: “Ten eerste is het goed om te weten hoe marketplaces te werk gaan en hoe je een toppositie kunt verwerven. De mate waarop je als verkoper scoort op een marketplace is afhankelijk van drie parameters: de snelheid van levering, het servicelevel ofwel de waardering (klanttevredenheidindicatoren zoals reviews) en tot slot de prijs. Als je hetzelfde servicelevel scoort als je concurrent, maar je kunt sneller leveren, dan zou je met een (iets) hogere prijs toch een voorkeurspositie kunnen veroveren. Kortom, ook op marketplaces draait het niet alleen om de prijsstelling.”

Dynamic pricing
Vendiro heeft een platform ontwikkeld waarop de retailer of groothandel met zijn bestaande infrastructuur kan koppelen, hetzij een e-commerce platform, hetzij een PIM, ERP of WMS systeem. “Via die koppeling halen wij alle informatie over product- en voorraadstatus binnen op ons platform. Vervolgens kan de retailer gaan verkopen op één of meerdere van de 45 marketplaces waarmee wij kunnen koppelen. Met ons systeem kan een verkoper een minimale prijs opbouwen, inclusief onder andere de commissie van de marketplace en de BTW. Zo is er een berekende ondergrens om te zorgen dat elke order winstgevend is. Boven die ondergrens gaan wij de verkoopprijs optimaliseren. Essentieel is dat we kijken of je de voorkeurspositie hebt. Zo ja dan verhogen we de prijs om meer marge te maken. Heb je de voorkeurspositie niet, dan verlagen we om die te veroveren en de omzet te vergroten. Uiteraard alleen als dit boven de minimale prijs ligt. Het is dus best mogelijk dat een retailer op de Belgische versie van Bol.com een andere prijs hanteert dan bij Bol.com in Nederland. Of dat je op een marketplace in Scandinavië een andere prijs hanteert dan in Frankrijk. Dat wordt allemaal automatisch bepaald via ons platform aan de hand van vraag en aanbod.”

Verkopen op een marketplace moet volgens Twan onderdeel zijn van de strategie van een moderne retailer of groothandel. “Een marketplace is een serieus omzetkanaal.” En tegen de critici die van mening zijn dat je je producten moet beschermen tegen marketplaces om te voorkomen dat ze deze direct gaan inkopen, antwoordt Twan: “Heb niet de illusie dat marketplaces niet weten wat populair is. Veel consumenten starten vandaag hun zoektocht bij een marketplace in plaats van in Google. Bovendien, we zien aan onze data gewoon dat het niet het geval is. Voor een marketplace is het vaak interessanter om commissie te verdienen over verkoop in plaats van daar zelf alles voor op te zetten en in te kopen. Unieke producten die in een niche zitten, gaan marketplaces echt zelf niet inkopen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*