Het versterkende effect van omni-channel retailing

Lightspeed0117

 

Een zelfstandige retailer in een willekeurige winkelstraat kan het verschil maken door de klant een specifieke experience te bieden, niet alleen met het productaanbod, maar ook met de uitstraling, service en beleving. Lightspeed geeft retailers de tools om diezelfde experience ook online te gaan bieden. We gaan in gesprek met Ruud Stelder, director of global ecommerce revenue bij Lightspeed.

De laatste jaren zien steeds meer Belgische retailers de meerwaarde in van een online activiteit, constateert Stelder. “Ook al is de omzet online misschien nog zeer beperkt ten opzichte van de offline omzet, een online aanwezigheid kan zeker het offline kanaal versterken. De consument zoekt veelal naar een bepaald product online, maar koopt het vervolgens in de fysieke winkel in de buurt. Een online aanwezigheid maakt dan een belangrijk verschil, ook voor de lokale KMO, om mogelijke omzet niet mis te lopen. Het voordeel is dat deze retailers nu direct een totaaloplossing kunnen adopteren voor beide kanalen.”

Groeimarkt
België is een van de grootste groeimarkten voor Lightspeed. Stelder: “Er zijn nog steeds ondernemers die met een online activiteit moeten starten. Vanuit die e-commerce gedachte zijn er ontzettend veel mogelijkheden in platformen. “Lightspeed is echter het enige platform dat kan integreren met alle mogelijke Belgische verzenders en betaalproviders, zoals een volledige integratie met bpost en Bancontact. Het is daarenboven ook een volledige omni-channel oplossing, want we leveren ook een Point of Sale (POS) systeem voor retail, hospitality, hotel, restaurants,.. Online en offline worden volledig met elkaar geïntegreerd.”

Communicatie
Stelder merkt op dat bij veel retailers de communicatie tussen het online en offline kanaal niet op orde is. “Een gemiste kans,” zegt hij. “Retailers maken nog weinig gebruik van de overlap tussen de verschillende kanalen of doen dat op een amateuristische manier. De consument denkt niet in online of offline, maar wil dezelfde experience over alle kanalen. Via integraties in ons platform is dat feilloos te managen. Als een klant bijvoorbeeld in de winkel is geweest voor een nieuwe batterij voor zijn horloge, zou je hem na verloop van tijd kunnen triggeren voor een gratis servicebeurt. Van die in feite basic mogelijkheden wordt nog te weinig gebruik gemaakt.”

Bètagroep
Lightspeed blijft zijn platform voortdurend doorontwikkelen, zegt Stelder. “We blijven investeren in verbeteringen en communiceren dat ook met onze klanten. Zo hebben we een bètagroep opgericht, waarvoor overigens alle klanten zich kunnen inschrijven, die we in ronde tafel sessie uitnodigen om hun processen inzichtelijk te maken. Samen bekijken we of eventuele voorstellen voor modificaties van toepassing zijn op een grotere doelgroep. Zo ontwikkelen we samen oplossingen die de werkdruk wegnemen en ervoor zorgen dat de ondernemer meer tijd krijgt om nuttig te besteden aan de groei van zijn onderneming.”

Een mooi voorbeeld van een ondernemer die zijn omzet door de online aanwezigheid flink heeft zijn toenemen, is een delicatesse store in Gent. “Zijn klantgroep bevindt zich in de hele Benelux, maar die komen slechts periodiek in de winkel. Door onze oplossing kunnen ze actief aan hun relatiebeheer werken en klanten engagen ieder jaar (of meerdere keren) opnieuw hun bestelling te plaatsen. Dat levert enorm veel extra klandizie op.

Lightspeed is een omni-chanel oplossing voor de KMO met mogelijkheden waar grote bedrijven miljoenen voor betalen. Het stelt de klassieke brick and mortar retailers in staat om ook online het verschil te maken,” benadrukt Stelder tot besluit.

Klik voor meer informatie op deze link !

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*