Laden...

Op weg naar fulltime productfotografie

channel

ʻEen goede groothandel haalt overbodige kosten weg, van productie tot en met verkoop. Als wij door efficiënter te werken geld kunnen besparen, blijven onze producten prijstechnisch interessant voor de winkeliers en stellen we hen in staat om een betere boterham te verdienen.ʼ In een notendop zet Bas Duifhuizen uiteen waarom Dugros Lederwaren en Reisartikelen voor zijn nieuwe webshop de productfotografie heeft gestroomlijnd. Hij koos voor een Alphashot productfotocabine van Orbitvu.

Bas Duifhuizen is met zijn broers Kees, Jan en Theo eigenaar van de groothandels Dugros en Enrico Benetti. Daarnaast van een keten van 30 lederwarenwinkels die de familienaam Duifhuizen dragen. ʻEnkele jaren geleden hebben onze lederwarenwinkels met de komst van de webshop het roer radicaal omgegooid. Enerzijds ter versterking van de winkels, anderzijds om de consument online te kunnen bedienen. Nu deze enkele jaren draait, bouwt ook Dugros een webshop, maar dan business-to-business. Dugros levert koffers, tassen en accessoires aan wederverkopers in onder meer Nederland, België, Duitsland, Polen, Denemarken en Finland.ʼ

Minuut

ʻWe hebben plannen om ons Europese afzetgebied te vergroten. De nieuwe webshop van Dugros is een schakel in die strategie. In januari 2016 verwachten we ermee te kunnen starten. Naast automatisering is productfotografie een zeer belangrijk onderdeel. Zoiets moet je goed organiseren. Destijds hadden we bij Duifhuizen een cabine aangeschaft die later gezelschap kreeg van een Alphashot XL, eveneens een productfotocabine, maar dan een die uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid en snelheid. Het product plaats je in het apparaat, waarna de draaischijf, de belichting, de gemonteerde camera en de software samen het werk doen. Met één druk op de knop breng je het object van alle zijden in beeld. Maar dat is nog niet alles; tegelijkertijd creëer je een 360-gradenopname voor de webshop. Zelfs schaduw kun je nog toevoegen als je dat wilt. Via allerlei software worden de fotoʼs en het 360-gradenfilmpje automatisch online aan het juiste artikel toegevoegd. Vooropgesteld dat je dat proces goed inricht – en dat hebben we gedaan – kost het niet meer dan een minuut van de druk op de knop tot plaatsing in de shop.ʼ

Huiswerk

ʻVaak zijn we heel impulsief in onze beslissingen, maar toen we voor Dugros een soortgelijk systeem zochten, hebben we intern het huiswerk helemaal opnieuw laten doen. We wisten immers niet of er inmiddels weer nieuwe mogelijkheden waren ontwikkeld op productfotogebied. Onze medewerker wist toen nog niet wat voor apparatuur onze winkelketen gebruikte en begon zijn verkenning dus met een schone lei. Het was verbazingwekkend dat hij van alle in de markt verkrijgbare systemen juist die twee koos die ons zusterbedrijf Duifhuizen heeft. Omdat de Alphashot ons het allerbest beviel hebben we die gekocht.ʼ

Retourpercentage

ʻInmiddels zijn we drie maanden verder. Al na een korte uitleg konden onze medewerkers met de Alphashot werken. Het fotograferen zelf gaat zo efficiënt dat ze de slag goed te pakken hebben. Momenteel wordt er bij Dugros twee dagen per week gefotografeerd, maar binnenkort zelfs fulltime vanwege de hoeveelheid artikelen. De meeste zijn leverbaar in meerdere kleuren, dus het gaat over duizenden fotoʼs. Iedere week opnieuw arriveren containers vol nieuwe producten.ʼ Bas Duifhuizen vindt dat het werk wel waard. Realistische productfotografie ziet hij namelijk als een voorwaarde voor een zakelijke webshop. ʻWe bewijzen de winkeliers een enorme dienst als ze zich aan de hand van fotoʼs een goed beeld kunnen vormen van het artikel. Dan hoeven zij namelijk niet vaker dan strikt noodzakelijk naar beurzen en groothandels toe; daar hebben de meesten namelijk helemaal geen tijd voor. Als je je richt op de consument mogen de fotoʼs allemaal wat frivoler zijn. De zakelijke markt wil echter een droog en helder plaatje; de rest kan men dan verder zelf wel invullen. Iedereen in de branche weet inmiddels wel dat natuurgetrouwe fotoʼs zorgen voor een realistische indruk. Wij vinden het belangrijk dat de kleur goed tot zijn recht komt en dat winkeliers al vanaf de foto gevoel krijgen bij het daadwerkelijke formaat van een product. Dat is voor fijn voor onze klanten, maar uiteindelijk ook voor onszelf; een goede illustratie scheelt namelijk enorm in het aantal retouren. Bij de Duifhuizen-webshop, die zich uiteraard wel richt op particuliere consumenten, hebben we na implementatie van de Alphashot XL het retourpercentage met 5 tot 10% zien dalen. De afbeeldingen stellen we in een afgeschermde omgeving ook online beschikbaar ten behoeve van klanten. Dat is voor hen een voordeel. Om al die redenen hebben we de keuze voor het type productfotografie bij Dugros zo weloverwogen genomen.ʼ

XXL

Valt er dan niets meer te wensen? ʻJawel. De Alphashot XL is geschikt voor voorwerpen tot ongeveer 80 centimeter. Dus onze grotere koffers kunnen we er niet mee fotograferen. Maar onlangs heb ik begrepen dat er een XXL cabine in ontwikkeling is. We hebben onze interesse daarin al laten blijken bij de Nederlandse importeur Holland Vision.ʼ

  • DELEN