Laden...

Personaliseren op basis van data

Schermafbeelding 2017-06-16 om 06.15.54

Tien jaar geleden al verklaarde Amazon dat 10% van hun omzet door aanbevelingen is gegenereerd. Momenteel ligt dat percentage al op 38%! Data gedreven online merchandising is niet meer weg te denken en neemt een steeds grotere vlucht. Heel raar eigenlijk dat de meeste webwinkeliers vandaag de dag nog steeds geen gebruik maken van deze technologie, ondanks de beschikbaarheid en bijna kosteloze implementatiekosten. Norman Blokdijk van Retail Rocket legt uit waarom webwinkeliers eigenlijk vandaag nog personalisatie technologieën zouden moeten omarmen om hun marketing naar het volgende level te brengen.

Voorspellen
Retail Rocket helpt webshops met het personaliseren van content. “Op moment dat een webshop bezocht wordt, wordt de content aangepast aan de hand van het persoonlijk gedrag van de bezoeker,” zegt Norman. “We voorspellen door middel van algoritmen waar de behoefte van de bezoeker naar uit gaat om zo relevantie te creëren. Dat doen we niet alleen online via de website of webshop, maar ook via e-mail en omni-channel oplossingen. En dat alles resulteert in een hogere conversie online, een hogere gemiddelde orderwaarde en meer terugkerende klanten.”

“De volgende generatie verwacht niet anders meer dan gepersonaliseerde content, ingegeven door partijen als Spotify, Netflix,… die hun content baseren op aanbevelingen. Ieder individu is uniek. Daarop zal ook een webwinkelier zich moeten richten. Als een bezoeker niet snel relevante informatie of het beoogde product voorgeschoteld krijgt, haakt hij af. Gedurende de periode dat een bezoeker zich in een webshop bevindt, ziet hij slecht 1 tot 2% van het totale aanbod. 98% dus niet, terwijl daar misschien wel een product tussen zit waar hij naar op zoek is. Het is dus ontzettend belangrijk dat de 1 tot 2% van de producten die hij voorgeschoteld krijgt tijdens zijn bezoek relevant zijn. Voor een webwinkelier is er alles aangelegen om relevantie te creëren.”

Unieke personalisatie technologieën
Retail Rocket heeft een eigen tooling ontwikkeld om die beoogde relevantie te creëren. Norman: “Zodra er online een actie plaatsvindt grijpen wij alle mogelijkheden aan om op basis van verschillende events de content te gaan personaliseren. Al na de eerste handeling gaan we segmenteren om vervolgens aan de hand van de route die wordt afgelegd steeds specifiekere gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen. Alle algoritmen schrijven we zelf; we hebben eigen data-analisten in huis,” benadrukt Norman. “Voor de webwinkelier gebeurt de implementatie van ons platform heel eenvoudig. Wij nemen vrijwel alle zorg en al het werk uit handen, alleen het plaatsen van een aantal codes doet de webwinkelier zelf. De rest doen wij, uiteraard alles in nauw overleg met de webwinkelier. We hanteren een No Cure No Pay aanpak. Op moment er verkopen worden gegenereerd op productaanbevelingen die wij doen, zal een bepaald percentage worden afgedragen. De webwinkelier heeft zo geen enkel risico. Deze aanpak houdt ons scherp; we zullen continu optimalisaties blijven doen met onze Growth Hacking Team. Via een overzichtelijk dashboard, vergelijkbaar met dat van Google Analytics houdt de webwinkelier bovendien real-time zicht op de ontwikkelingen. En zo proberen we aan de hand van personalisatie technologieën de marketing naar het volgende level te brengen.”

 

Over Retail Rocket
Bij Retail Rocket helpen wij webshops te personaliseren en nemen hun marketing naar het volgende level. Real-time wordt de website aangepast naar de interesse van iedere bezoeker en dit leidt uiteindelijk tot een verhoging van de conversie, gemiddelde orderwaarde en klantbehoud. Meer dan duizend bedrijven over de hele wereld maken gebruik van het Retail Rocket personalisatieplatform. Naast de toonaangevende technologie, is de No Cure No Pay aanpak nog een reden om voor Retail Rocket te kiezen. De prijs voor gebruik van het platform wordt berekend op basis van de stijging van de verkopen; geen enkel risico dus.

  • DELEN