Laden...

Touch, Tell, Sell!

Retailored0118

 

De combinatie van data en retail is niks nieuws, meent Patrick Glenisson van Retailored. “In de jaren negentig van de vorige eeuw werden al miljoenen kassatransacties per jaar gecapteerd. Ook banken waren in die periode al bezig met kredietscoring, een vorm van data-analyse. In dat opzicht heeft data altijd al in de picture gestaan. Vandaag moeten retailers echter een stapje verder gaan en moeten ze alle digitale touchpoints onder controle hebben om de wedstrijd te winnen; Touch, Tell, Sell!”

Contentprovider
Retailers zullen zich volgens Glenisson meer en meer als contentprovider moeten profileren. “Ze moeten relevant zijn om te worden opgemerkt door de consument. En daar wringt vaak het schoentje. Ze struggelen met het creëren van relevantie omdat ze geen structuur kunnen aanbrengen in de berg aan data waarover ze beschikken. Wij hanteren daarin een Touch, Tell, Sell methode, vanzelfsprekend volledig gestuurd door data. Daarbij brengen we structuur aan in de data, zodanig dat een retailer niet alles tegelijk moet doen en er uiteindelijk niks gebeurt. Door zich meer als contentprovider te profileren wordt de consument via die interessante content naar het platform van de retailer geleid om van daaruit de consument verder te informeren en de sales op te pikken. Resultaat: het engagement gaat omhoog en het bereik wordt vergroot.”

Brug slaan
Retailored is een nog jonge organisatie, maar wel met in totaal meer dan 25 jaar kennis en ervaring op het gebied van analytics. Glenisson: “We beginnen altijd met het formuleren van een probleemstelling. Wat wil de retailer bereiken? Vervolgens gaan we kijken hoe er met klanten wordt omgegaan, waar de problemen zitten in de business ketting om van daaruit de opportuniteiten te bekijken waarin data een rol kan spelen. We slaan een brug tussen het business vraagstuk en het datavraagstuk en selecteren daarbij de juiste technologie. We zijn een technologie agnost en zijn in principe niet gebonden aan een bepaalde techniek. Alles hangt af van het vraagstuk van de retailer en de manier waarop de retailer mogelijk al bepaalde dataprocessen heeft ingericht. Zo bieden we oplossingen aan voor klantensegmentatie, promotionele analyse, verkoopsprognonse, en predictieve modellering.”

Klantdimensie
Data heeft volgens Glenisson dus altijd al in de picture gestaan. “De manier waarop retailers anno 2018 met data moeten omgaan, is natuurlijk wel veranderd. Als gevolg van de enorme digitaliseringslag die de afgelopen jaren is gemaakt, gaan consumenten minder naar de fysieke winkel, maar besteden meer online. Daarnaast zien we de opkomst van marktplaatsen, zoals bol.com en Amazon die massaal worden omarmd. Een retailer moet mee zijn in het digitale verhaal en zal alle stappen in de customer journey digitaal moeten monitoren. En dat moet veel verder gaan dan alleen het analyseren van Google Analytics rapporten. Je zal uit de data de klantdimensie moeten kunnen halen om de individuele consument te bereiken en te omarmen. Wie de digitale touchpoints niet onder controle heeft, verliest uiteindelijk de wedstrijd.”

  • DELEN