Laden...

Van data naar informatie

IntoData0118

Innovatie verloopt vandaag voor een groot stuk digitaal. Door het gebruik van mobiele toestellen en het Internet of Things (IoT) ontstaan enorme hoeveelheden data. Retailers gebruiken deze data om producten en diensten te ontwikkelen die beter aansluiten op de behoeften van potentiële klanten. Alleen gaan ze daarbij vaak te snel voorbij aan het feit dat deze data efficiënt moet samengebracht en geïntegreerd worden. Ook het belang van correcte, kwalitatieve data als grondstof mag niet onderschat worden. Dat zegt Nick Célis van IntoData.

Data is heel belangrijk in een organisatie, zegt Célis. “Maar de gegevens bevinden zich vaak verspreid over verschillende systemen, ook nog eens in verschillende formaten. We krijgen de vraag om een integratieplatform te voorzien zodanig dat data verbonden kan worden met elkaar voor reporting doeleinden of meer operationele doeleinden. Waarde halen uit data begint in alle gevallen met het vaststellen van het dataprobleem. Aan de hand hiervan wordt een data-architectuur bepaald, worden de dataflows in kaart gebracht om tot een oplossing te komen die effectief geïmplementeerd kan worden.” Karen Van Hellemont vult aan: “Dikwijls worden we aangesproken door bedrijven met vragen van marketing of sales aard. We gaan dan bijvoorbeeld aan de hand van de data bekijken wie daadwerkelijk de klanten zijn en hoe we ze kunnen segmenteren om gerichter acties te kunnen ondernemen. Het zijn veelvoorkomende cases.”

Elementaire kwaliteitseisen
Het datalandschap is vandaag ontzettend breed. Nick: “De wereld staat niet stil. Bedrijven kijken naar toepassingen zoals big data, Internet of Things, machine learning, en zo verder. Wij bieden bedrijven daarin een helpende hand. Een toenemend aantal bedrijven is al aan de slag met data en analytics om bedrijfsgroei te realiseren. Vele organisaties staan nu voor de uitdaging om hun enorme hoeveelheid data, die via allerlei kanalen binnenkomt, op een slimme manier te gebruiken. En dat is niet eenvoudig. Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat slechts 3% van de data die bedrijven generen voldoet aan de meest elementaire kwaliteitseisen. Nochtans zijn het correct en efficiënt samenbrengen van de data en het verbeteren van de kwaliteit en gezondheid ervan belangrijke aandachtspunten van je bedrijfsvoering. Het is essentieel dat bedrijven hiervoor de juiste partners onder de arm nemen. Goede data engineering helpt bedrijven om adequate oplossingen te vinden voor de uitdagingen rond het innovatieve gebruik van data.”

Integratie en analyse
Bedrijven die vandaag al met data in de weer zijn, besteden volgens Nick een groot deel van hun tijd aan het verzamelen van data. “Daardoor blijft er nauwelijks tijd over voor het echte werk: integratie en analyse. Net daar maken wij het verschil. Onze data engineers zetten ruwe data om naar smart data om er vervolgens relevante informatie uit te halen. We zijn een technisch georiënteerd bedrijf, maar staan onze klanten bij van A tot Z. Dat kan gaan van een eenmalige incentive of een audit tot een volledig implementatieproject. Met name integratie is een onmisbaar onderdeel van het dataverhaal. Op basis van de inzichten die worden verkregen uit de analyse van gecombineerde datasets kunnen heel gericht (strategische / operationele) beslissingen worden genomen. Ook daarin kunnen we retailers ondersteunen met de nodige expertise. Net zoals voor het opstellen van een beleid rond data governance en het toepassen van technieken als dataprofilering, het opschonen, standaardiseren, verrijken en ontdubbelen van data.”

Karen: “Data in retail is de sleutel om een connectie te maken tussen een webshop met kassasysteem, eventueel het fysieke winkelpunt én de boekhoudkundige software.” Nick vult aan: “Wij hebben voor retail een generieke connector gebouwd die voorkomt dat alle integraties telkens opnieuw geschreven moeten worden. Uiteindelijk doel: zoveel mogelijk informatie uit data halen om daarmee de klant beter te informeren en de service naar een hoger niveau te brengen.”

  • DELEN