Laden...

Zeg het met beelden

Magenta0417

Nog voor er taal was, vertelde de prehistorische mens verhalen met beelden. In wezen is de mens in 50.000 jaar niet zo veel anders. We reageren nog altijd instinctief op beelden. Dat zegt Tom Desmet, creative director bij Magenta. Hij neemt ons mee in de wereld van visual storytelling; zeg het met beelden!

Magenta is 28 jaar geleden ontstaan en heeft een sterk grafische achtergrond. “In de digitale wereld verandert en evolueert het gedrag constant,” zegt Tom. “Dat is elke dag duidelijk. Eén van de belangrijkste evoluties – revoluties misschien – is die van video. De eindconsument verandert zijn gedrag en zijn kijk op een merk. Het is dus onze verantwoordelijkheid om mee te veranderen – en waar mogelijk, de trend net ietsje voor te zijn. Een video waarvan er dertien in het dozijn bestaan, is niet echt ons ding. Daarover zijn we rechtuit en dat noemen we ook graag één van onze sterktes. We zijn geen productiehuis, maar een creatief video-labo.”

Doel bereiken
Video is dus een heel interessant gegeven, met nog veel ruimte om steeds weer vernieuwend te zijn. Tom: “Ondanks de revolutie naar video hebben we heel bewust het puur grafische luik nooit achterwege gelaten. Ten eerste zou het jammer zijn om al die ervaring zomaar overboord te gooien, maar daarnaast kan het een enorme meerwaarde zijn voor ieder merk. Zelfs voor een videocampagne. Het is voor de hand liggend dat we de expertise hebben om ook video’s te maken die grafisch heel sterk zijn. Begrijp dat niet verkeerd; dat is niet altijd nodig. We hebben overtijd echt wel geleerd dat een campagne – print of video – niet altijd mooi hoeft te zijn om goed te zijn. Het moet zijn doel bereiken. Of het nu gaat over het toelichten van een product, of het promoten van een brand. Maar, wanneer het van toepassing is, werken onze grafici en videomensen nauw samen om iets te maken dat er visueel echt staat.”

Visual story
Magenta ontfermt zich over de visual story van een merk. “Een visueel verhaal, dat start of stopt niet met video,” weet Tom. “Een verhaal impliceert dat het eerste contactmoment en het twintigste moment dezelfde sfeer en waarden overbrengen. Anders klopt het niet. De boodschap kan natuurlijk wel anders zijn, maar wat je uitstraalt als merk is pas geloofwaardig wanneer het consequent is. En net daar is niet enkel grafische vormgeving, maar het totaalplaatje essentieel. Dat wat in jouw video verteld wordt, ook duidelijk is op jouw website. Dat hetzelfde ook uitgeademd wordt door jouw advertenties. En net daarom is het belangrijk dat je op zoek gaat naar een partner die dat verhaal begrijpt (er misschien zelfs mee naar op zoek gaat) en het dan kan vertalen naar elk element van jouw communicatie. Dat kan dan video zijn, maar evengoed bijvoorbeeld print. Dan ben je niet op zoek naar een animatiestudio, een productiehuis of een grafisch bureau; maar naar een visual storytelling partner.”

Instinct
Storytelling is een buzz-woord sinds een paar jaar, maar het is eigenlijk heel erg voor de hand liggend, zegt Tom. “Het oude gegeven van top-down communicatie en reclame, daar is gewoon geen plaats meer voor in het huidige medialandschap. Straffer zelfs; de ‘campagne’ zoals we die kennen is dood en begraven. Een campagne vertrekt altijd van een bepaalde boodschap – misschien in de vorm van een slagzin – en die wordt dan vertaald naar verschillende marketingtools, en dat voor een beperkte periode. Waarom zouden we op die manier communiceren? In ‘golven van communicatie’? Is het niet veel logischer om je achter één onmiskenbare boodschap, één verhaal te scharen in alles wat je doet? Het visuele verhaal is ook een zeer belangrijke factor in het beslissingsproces. Het is namelijk vaak ons instinct dat de bovenhand neemt wanneer we een voorkeur moeten uitdrukken. Dat instinct stamt natuurlijk uit een ver verleden in de evolutie, wat maakt dat het onderdeel is van een heel primair deel van de hersenen. Datzelfde deel heeft het nogal moeilijk met het verwerken van woorden. Dat is logisch, want taal kennen we als mensheid nog niet zo heel lang. Ons instinct baseert zich in eerste plaats dus op beelden, en maar heel moeilijk op woorden. Jouw visual story kan het aankoopproces van je klant dus het best van al beïnvloeden.”

Heruitvinden van video
Naar de toekomst toe blijft Magenta investeren in het heruitvinden van video. “Conceptueel en verhalend, maar veranderende technologie is natuurlijk ook van groot belang. Momenteel zijn we aan het experimenteren met interactieve video. Dat is video waarin je meer te zeggen hebt dan enkel ‘start’ en ‘pauze’. Of je de kijker nu keuzes wilt laten maken over het verdere verloop van de video, je links wil integreren of je de gegevens van je klanten wil opvragen,… De mogelijkheden zijn oneindig. Interactieve video laat je in principe alles doen wat op een website kan, maar dan binnen het kader van de video. Dat betekent dat je de kijker echt kan meenemen in heel je verhaal, los van de context (op social media bijvoorbeeld) tot ze uiteindelijk een aankoop kunnen maken. In Amerika bestaat het al een tijdje, maar hier in België is het nog heel erg nieuw dus is er als retailer zeker nog de ruimte om toonaangevend naar buiten te komen met interactieve video en dus extra op te vallen. Visual story ten top.”

  • DELEN