Laden...

Zie je webshop als een tweede vestiging

FirstFocus

Is er in de toekomst nog plek voor winkels in het straatbeeld? Dat is de vraag voor veel retailers. Steeds meer retailers kiezen ervoor om naast hun fysieke winkel ook een online shop op te zetten. “Een verstandige zet als je wilt overleven”, stellen Menno Flikkema en Peer Ruigendijk van FirstFocus. “Maar zorg wel dat je de juiste keuzes maakt.”

Een groot deel van de fysieke winkels is op den duur ten dode opgeschreven, denken de experts. Ook Flikkema en Ruigendijk onderschrijven die voorspelling, al zijn de kansen op overleven in hun ogen wel afhankelijk van de sector. Er is immers een verschil tussen de slager op de hoek en een elektronicazaak. “Je ziet op dit moment twee trends”, vertelt Flikkema. “Retailers die de overstap naar de webwinkel niet maken, zijn aan het verdwijnen. Tegelijkertijd zie je online shops opkomen die zo succesvol zijn, dat ze ook fysieke winkels openen. Hoe je het ook wendt of keert, je moet online zichtbaar zijn als retailer.”

Zichtbaar zijn
Maar hoe maak je van een online shop een succes? Dat is één van de speerpunten waar het team van het online marketingbureau uit Nieuwegein zich mee bezighoudt. FirstFocus richt zich onder meer op de retailer die een fysieke vestiging heeft en daarnaast een online shop wil openen. “En van die webwinkel willen ze echt een tweede vestiging maken”, vertelt Ruigendijk. “Onze visie is dat de retailer zichtbaar aanwezig moet zijn op de plekken waar de klant zich begeeft. Daar proberen we een oplossing op maat voor aan te bieden.” Alles staat of valt natuurlijk bij een goede webshop, benadrukt Ruigendijk. “Staat die eenmaal als een huis, dan volgt stap twee: het kiezen van een goede online strategie. Het één kan uiteraard niet zonder het ander.”

Web development
Het team van FirstFocus is opgedeeld in twee disciplines. “We noemen het de harde en de zachte kant”, legt Flikkema uit. “We houden ons aan de ene kant bezig met het technische gedeelte, met web development. Dat is de basis. Wat vindt een klant mooi? Hoe vindt hij of zij dat de webwinkel eruit moet komen te zien? We kunnen de website van A tot Z ontwikkelen en de klant volledig ontzorgen. Daarbij helpen we met de volledige integratie. Denk aan koppelingen met voorraadsystemen, betalingsmogelijkheden en verzendingssystemen. Ook als een klant al een bestaande website of online shop heeft, kunnen wij daarmee aan de slag. Wordt er gewerkt met een ander content managementsysteem zoals WordPress of met Magento? Ook dat is geen probleem. Wij kunnen in technisch opzicht echt alle uitdagingen aan.”

Uitstippelen van online strategie
Een goede webshop is één, maar dan begint het volgens Ruigendijk eigenlijk pas. Het tweede onderdeel van het bureau is gespecialiseerd in internet marketing. “Waar gaat het om bij het kiezen van een goede online strategie? Daarvoor is het van belang om het complete speelveld in beeld te hebben. Het opstellen en implementeren van een online strategie is maatwerk en hangt nauw samen met de doelgroep van de klant en de doelstellingen. Je moet zichtbaar zijn daar waar de klant is. Of dat nou online of offline is. In de winkelstraat of op Google of Facebook.”

Omnichannel-strategie
Om de juiste keuzes te maken brengt FirstFocus per klant in kaart wat de beste omnichannel-strategie is. Ruigendijk: “Onze aanpak zorgt ervoor dat de klant gericht meer marketingbudget kan besteden aan campagnes en advertentiekanalen die wél tot de gewenste groei leiden.” Het traject begint met een zogenaamde ROPO-analyse (Research Online Purchase Offline). “Met deze analyse maken we inzichtelijk wat het effect is van online oriëntatiegedrag op offline aankopen. Dit doen we door online en offline data uit het verleden met elkaar te verbinden. De uitkomsten uit deze eerste analyse bepalen uiteraard hoe interessant het is om dieper in de data te duiken.”

Resultaat meten
Afhankelijk van de beschikbare data – zowel online als offline– biedt het bureau inzichten in een dashboard. “Uiteraard heeft iedere retailer aanvullend ideeën en wensen die op maat gemaakt worden. Denk aan de winst per merk, per productgroep binnen een doelgroep van een regio of winkel per kanaal.” Met de nieuwe omnichannel-inzichten worden campagnes en kanalen vaak anders ingericht. Online marketingkanalen kan je op basis van je ROI en met behulp van ons omnichannnel-dashboard verder finetunen, vertelt Ruigendijk. “Wij begeleiden de klant tijdens dit traject om een omnichannel-marketingorganisatie te worden, waarbij wordt gestuurd op de daadwerkelijke ROI. Met deze aanpak kan je als retailer snel een flinke winstgroei realiseren over alle marketing- en afzetkanalen heen.”

Vliegende start
Wat is de kracht van FirstFocus? Flikkema: “Het is een groot voordeel dat we echt alles in eigen huis hebben. Van web development tot het uitstippelen van een perfecte online strategie… We beschikken over de kennis en kunde om aan de specifieke behoeften van de klant te voldoen. En niet onbelangrijk: we zijn transparant en gaan altijd voor langdurige samenwerkingen.” Het bureau trekt samen op met Newway, leverancier van automatiseringsproducten en -diensten voor de retailsector. “We staan samen op de Webshop Vakbeurs en gaan na ons succes in Nederland ook in België aan de slag. We hopen dan ook op een prachtige vliegende start op de Belgische markt!”

  • DELEN