Zoekmachineoptimalisatie steeds belangrijker

ipower0616

 

Een voorraadje producten inslaan, een website online gooien en daarna achteroverleunend wachten tot de bestellingen binnenlopen: zo werkt e-commerce niet, weet intussen iedereen die zich aan een webshop gewaagd heeft. Je moet die voortdurend bijwerken, up-to-date houden, van unieke content voorzien. Alles om tussen het steeds groeiende aanbod gevonden te worden door mogelijke klanten. SEO of zoekmachineoptimalisatie is nu al levensnoodzakelijk voor e-commerce en dat zal in de toekomst niet verminderen, integendeel.

De meeste webshopniches zijn intussen wel ingevuld
Gregory Liénard, CEO van het internetservicebedrijf @iPower, zet twee producten op de markt die rechtstreeks te maken hebben met zoekmachineoptimalisatie: SEO Page Optimizer, een online analyseprogramma dat helpt bij het schrijven van geoptimaliseerde content, en Keyboost, externe ondersteuning voor websites/webshops die zorgt voor hogere posities in Google. Hij volgt de ontwikkelingen in e-commerce op de voet: “De explosieve groei van het aantal webshops lijkt achter de rug. Er zullen nog wel wat nieuwe webshops specifieke niches innemen, maar ongebreidelde groei zit er niet meer in. Logisch ook: zoveel verschillende webshops die hetzelfde verkopen kunnen nu eenmaal niet allemaal levensvatbaar blijven. Om een voorbeeld te geven: hoeveel webshops die stropdassen verkopen kunnen er überhaupt naast elkaar bestaan? De grote spelers, de alles-verkopers zoals Bol.com, Zalando en andere Amazons verdelen onder elkaar het grootste deel van de taart, maar een kleinere, gebruiksvriendelijke webshop met een leuk aanbod en met een sterke service kan zeker floreren. Maar dan moet die wel te vinden zijn via Google.”

Zijn betaalde advertenties misschien een betere oplossing voor een grotere zichtbaarheid?
Gregory: “Zulke advertenties zijn in Europa in de praktijk allemaal Google Ads. Die zorgen ongetwijfeld voor extra verkoop. Anders zou Google niet zoveel kunnen verdienen aan die betaalde advertenties, toch? Maar het blijven advertenties en heel wat internetgebruikers herkennen die ook. Dan leeft de perceptie: die bedrijven hebben betaald om daar te staan. Bij een hoge positie in de organische zoekresultaten leeft daarentegen de perceptie: die bedrijven verdienen een hoge positie in Google, die moeten wel goed zijn. Bovendien houdt Google bij de beoordeling van advertenties rekening met de kwaliteit van de landingspagina, de pagina waarnaar de advertentie doorlinkt. Door je landingspagina’s goed te optimaliseren, kun je je budget voor Google Ads terugdringen. Om bij het voorbeeld van de stropdassen te blijven: als je bereid bent een cost per click van € 1,00 te betalen voor een advertentie bij zoekopdrachten naar ‘stropdas’, en als je rekening houdt met een conversieratio van 1% (van de 100 mensen die op de advertentie klikken, gaat er 1 over tot aankoop), betaal je aan Google € 100,- voor één aankoop. Je moet best wel veel stropdassen verkopen om dat budget te kunnen betalen.”

En social media?
Gregory: “Tja, zelfs Facebook springt op de e-commerce, met de nieuwe toepassing Marketplace. Er is zeker omzet te realiseren via advertenties op social media en je kunt heel gericht een bepaalde doelgroep bereiken. Maar dan moet je het vooral hebben van impulsaankopen: als een mogelijke klant wat te lang wacht met erop te klikken, is je advertentie alweer naar beneden gezakt in zijn Facebook-startpagina, zijn Twitter-feed of wat dan ook. Voorlopig lijkt het erop dat social media vooral tools zijn om aan klantenbinding te doen, om met klanten te communiceren, om recensies te verzamelen. Echte verkoopkanalen zijn het momenteel niet, maar misschien evolueren ze daar wel naartoe.”

Bol.com, Amazon, Alibaba, het zijn tegenwoordig allemaal naast webshops ook e-commerceplatforms, waar je je eigen webshop kunt inrichten. Is dat een goed idee?
Gregory: “Dat werkt prima als je voldoende unieke producten verkoopt. Als je met te veel collega’s hetzelfde aanbiedt via zo’n platform, loop je de kans om in een neerwaartse spiraal van steeds lagere prijzen te verzeilen. Je profiteert wel mee van de grote aantallen bezoekers en mogelijke klanten die de grote spelers aantrekken. Toch geldt ook hier dat je relevante content moet plaatsen op je eigen stukje van Bol.com of Amazon. En alle inspanningen die je levert om die content te optimaliseren, zal in de eerste plaats dat overkoepelende platform ten goede komen. Je maakt de reuzen nóg sterker die de topposities in Google sowieso al claimen.”

‘Content is key’, dat geldt blijkbaar nog steeds. Volstaat unieke content om hoge posities te bereiken in de zoekmachineresultaten?
Gregory: “Met goed geoptimaliseerde content, voor de keywords of zoekopdrachten die strategisch belang hebben voor je website, kom je een heel eind. Met wat geluk oordeelt Google dat je website thuishoort in ‘de goede klas van de school’. Door de concurrentie kan het daar behoorlijk druk zijn, je hebt al snel dertig of veertig rivaliserende websites/webshops. Om op de eerste pagina met organische zoekresultaten te komen – daar bereik je nieuwe bezoekers, weinig mensen klikken door naar de volgende resultatenpagina’s – speelt de reputatie van je website een rol. Google leidt die af uit de links op andere, relevante websites naar jouw website, uit de zogenaamde backlinks. Goede backlinks krijgen is een kunst. Je kunt hopen dat je content zo uniek, meeslepend en kwaliteitsvol is dat bloggers en webmasters van andere websites vanzelf links ernaartoe plaatsen. Maar hoeveel unieke, meeslepende en kwaliteitsvolle content kun je bij elkaar verzinnen over bijvoorbeeld stropdassen?”

Google Ads, hoge posities in de organische zoekresultaten: Google domineert blijkbaar de hele e-commerce.
Gregory: “Dat lijkt op dit moment zeker het geval te zijn, Google legt zo ongeveer de hele wereld de regels op hoe zoekmachineoptimalisatie moet gebeuren, terwijl het bedrijf angstvallig het algoritme geheimhoudt dat bepaalt welke positie jouw website ‘verdient’. Maar Google is god niet, hoewel nogal wat al dan niet zelfverklaarde SEO-specialisten dat heel erg lijken te geloven. Google – Facebook is een sterke tweede, in de wereld van de social media – domineert momenteel de online advertentiemarkt en daarmee zo ongeveer de hele e-commerce, eigenlijk het hele online gebeuren, maar dat hoeft niet per se een eeuwigheid te duren. IBM domineerde ooit de hele computermarkt, daarna werd Microsoft de machtigste speler. Ook dat tijdperk ging voorbij. Als je blijvend succes wilt hebben met je webshop, moet je die nu zo inrichten dat die maximaal scoort in Google. En later zul je ervoor moeten zorgen dat die maximaal scoort in de opvolger van Google.”
Staat uw website voor bepaalde keywords of zoekopdrachten in Google al in de top 30? Dan kan Keyboost zorgen voor hogere posities. Vraag via www.keyboost.nl de gratis Keyboost-test aan.

Wilt u een nieuwe webpagina schrijven voor een specifiek keyword, of een bestaande webpagina optimaliseren? U kunt via SEO Page Optimizer één gratis analyse per dag doen, waarbij u tips krijgt om de content te verbeteren. Gratis registreren kan via www.seopageoptimizer.nl.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*