Laden...

Abonnementsformules steeds populairder

TW0518

 

Diverse vormen van abonnementen bestaan al jaren – denk maar aan een domiciliëring bij een nutsbedrijf, telefoonprovider of een sportvereniging – maar nu breekt het concept ook in e-commerce stevig door via de zogenaamde subscription commerce. Het kunnen aanbieden van zo’n formule vraagt wel enige aandacht. Twikey heeft zich gespecialiseerd in deze wereld en maakt het eenvoudig om abonnementen en contracten rechtsgeldig via SEPA domiciliëring te incasseren.

De markt van abonnementen in Europa is volgens Dominique Adriansens, Founder  van Twikey, 350 miljard euro groot. “Zo’n 5% van de consumptie van Europese gezinnen wordt besteed aan abonnementen. Dat komt neer op gemiddeld 130 euro per gezin.” Als voornaamste redenen om voor een abonnementsformule te kiezen noemt Dominique het gemak en de service om iets in huis geleverd te krijgen en daarnaast flexibiliteit. Afhankelijk van de aard van het product, hoeft men geen dure aankoop te doen, want je betaalt per maand in plaats van in één keer een hoog bedrag. Waarbij ook het onderhoud veelal is inbegrepen.” Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders bereid zijn 40 tot 70% extra te betalen voor een abonnementsformule ten opzichte van een eenmalige aanschaf van een product.”

Lange termijn relatie
Abonnementsvormen hebben sinds een aantal jaren een sterke focus op B2C, maar Dominique merkt dat ook B2B organisaties interesse hebben voor deze vorm van zaken doen. “Sommige klanten van ons hebben afbetalingsplannen voor de aankoop van bulk geconfigureerd op ons systeem. Grote aankopen zijn zowel voor de verkoper als de koper interessant (grote levering versus aanschaf duur product) en een slim opgesteld betaalplan kan dat bewerkstelligen door het betalen te spreiden over een langere periode.” Daarnaast merkt Dominique dat in B2C niet enkel traditionele aanbieders maar ook producenten van verbruiks- en gebruiksartikelen abonnementsvormen steeds meer omarmen. “Voorbeelden genoeg, zoals een abonnement op scheermesjes, op luiers, op parfums, make-up, enz. Het is dé manier om klanten te binden en een lange termijn relatie aan te gaan. Uiteraard wel met de mogelijkheid om het abonnement te pauzeren op ieder willekeurig moment, De kosten voor het aantrekken van nieuwe klanten of telkens opnieuw een bestaande klant te overhalen nemen jaar op jaar toe. In sommige gevallen is zelfs een verdubbeling zichtbaar. Een lange termijn relatie aangaan, is veel interessanter dan een eenmalige verkoop realiseren. Bovendien is elke aankoop, een  moment waarop een klant bewust een drempel over moet – waarbij de overweging wordt gemaakt of de aankoop nog nodig is.”

Internet of Things
Dominique verwacht dat zeker in retail organisaties zich in de toekomst zullen richten op formules waarin alle types van verbruiksartikelen gekoppeld worden aan een terugkerend model. “Denk maar eens aan de slimme koelkast die ervoor zorgt dat verbruikte producten automatisch besteld worden. Maar ook andere business modellen komen boven, zoals Philips of Etap die ‘licht’ verkopen in plaats van lichtbronnen in de vorm van een abonnement of installatiebedrijven die via een abonnement ‘warmte’ leveren aan gebouweigenaren waarin alle hardware en services zijn inbegrepen. Een ander voorbeeld is HP dat ervoor zorgt dat je nooit meer zonder inkt komt te zitten in je printer. De printer ‘bestelt’ zelf nieuwe inkt als deze een bepaald niveau bereikt. Kortom, abonnementsformules worden steeds belangrijker naar de toekomst toe. En wat in één land werkt, kan relatief gemakkelijk gekopieerd worden naar een ander land, mits je de juiste betaalmethodes selecteert.”

Payment Enabler
Een subscription based aanbod biedt dus de nodige voordelen, resumeert Dominique. “De customer life time value wordt groter en dure producten worden aantrekkelijker voor een groter publiek vanwege de deelbetalingen. Een maandelijkse terugkerende omzet betekent voor retailers een duurzame klantrelatie en maakt dat ze een betere omzetprognose kunnen maken.” Twikey kan retailers en organisaties volledig ontzorgen als het gaat om subscription commerce. Dominique: “Wij kunnen organisaties omnichannel onboarden om op een legale en correcte manier via SEPA incasso te incasseren. Dat varieert van het afsluiten van een abonnement op een website of webshop, maar ook via een mailuitnodiging, in een app, via een call center of eenvoudige via deur-tot-deur verkoop. Uniek is dat de eigen brandidentiteit van de retailer centraal staat.  SEPA domiciliëring is veelal de goedkoopste en meest efficiënte manier die werkt over heel Europa; iedereen met een bankrekening kan een domiciliëring accepteren. In die context bieden we een directe koppeling met de 20 grootste banken van Europa waarbij alle transacties via de eigen rekening van de retailer lopen. Twikey is in deze een zogenaamde Payment Enabler in plaats van een Payment Service Provider.”

Individuele behoeften
Het platform van Twikey houdt rekening met de individuele behoeften van klanten, zoals het pauzeren of annuleren van abonnementen, het upgraden naar een ander product/pakket, extra bestedingen bijvoegen bij abonnementen of terugbetalingen doen. “Domiciliëringen zijn populair voor terugkerende betalingen. Een gemiddeld huishouden heeft zes domiciliëringen lopen. Dankzij de populariteit van subscription commerce zal dat aantal hard stijgen. Het zorgt voor gemak bij zowel de consument als de retailer. Wat wel heel dikwijls wordt vergeten door de retailer is dat betalingen ook netjes in een boekhoudpakket verwerkt moeten worden.” Het platform van Twikey zorgt voor de facturatie, automatische opvolging en automatische reconciliatie. Handmatige verwerking is niet meer nodig. “Behalve voor abonnementen, wordt ons platform ook ingezet voor vaste klant relaties. Denk aan groothandels die op periodieke basis producten leveren aan klanten.”

Ons model is geschikt voor zowel starters als partijen met grote volumes waarbij besparingen tot wel 90 % op de kosten voor het betalingsverkeer worden gerealiseerd, zegt Dominique. “Vooral door het slim inspelen op de manier waarop geïncasseerd wordt. Maak ook een eind aan papierwerk en financiële risico’s!”

  • DELEN