De Belg koopt meer en meer online en vertrouwt ook voor zijn online betalingen op de Bancontact-kaart en -app als favoriete betaalmethodes. Steeds meer internationale spelers zoals Zara en Ali Express bieden Bancontact als betaalmethode aan voor hun klanten. De fusie tussen Bancontact Company en Payconiq Belgium speelt daarin zeker een rol.
Online kopen: vandaag neemt het al 18 procent in van de totale bestedingen van de Belgische klanten. Meer dan de helft van de Belgen kiest voor Bancontact om online te betalen.* De Belg blijft resoluut opnieuw kiezen voor de gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid van de vertrouwde betaalmethode. Het is dan ook geen toeval dat naast grote Belgische online webshops, ook grote internationale spelers zoals modegigant Zara en e-commerce handelaar Ali Express kiezen om de Bancontact-kaart en -app aan te bieden als online betaalmiddel.
Meer online aankopen met de smartphone
Het gebruik van de smartphone om die online aankopen te doen, stijgt aanzienlijk. In de maand augustus gebeurde maar liefst 38 procent van de online Bancontact-betalingen met de Bancontact-app. Het scannen van de QR-code als wijze van betalen verovert meer en meer klanten en overtuigt zodoende ook meer en meer handelaars om mobiele betalingen met de Bancontact-app te aanvaarden.
Bancontact Payconiq Company
Eind maart kondigden Bancontact Company en Payconiq Belgium de fusie aan van de twee bedrijven in Bancontact Payconiq Company. Het nieuwe bedrijf brengt aantrekkelijke en innovatieve betaaloplossingen op de markt voor zowel handelaars als consumenten, online en in de winkel. Bancontact Payconiq Company werd opgericht op het initiatief van vijf Belgische banken: AXA Bank, Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. Zij waren ook voordien allemaal aandeelhouders van Bancontact en met uitgezonderd van AXA Bank, van Payconiq. De fusie brengt het beste van twee werelden voor consumenten en handelaars. De expertise en innovatie die het bedrijf huisvest kan optimaal inspelen op de sterk groeiende vraag naar veilige, transparante en gebruiksvriendelijke betaaloplossingen. De betaaloplossingen van zowel elektronisch betalen als mobiel betalen worden uiteraard, niet beperkt tot de klanten van de vijf banken, maar zijn er voor iedereen.
Eenvoud
Bancontact Payconiq Company bundelt de enerzijds verrassende eenvoud van de Payconiq-app. Met de applicatie kan je iemand terugbetalen op basis van het telefoonnummer in je contactenlijst. In winkels betaal je door de QR-code te scannen. De handelaars die de mobiele oplossing aanbieden ontvangen rechtstreeks het geld op hun bankrekening, zonder dat ze een betaalterminal of iets van betaalinfrastructuur nodig hebben.
Breed gedragen netwerk
Daarnaast is er de grote reikwijdte van de Bancontact-app, die steunt op een breed gedragen netwerk van banken, webshops, handelaars en distributeurs. Bancontact neemt in de online markt de eerste plaats op de kredietkaart als meest populaire online betaalmiddel. Op termijn zal Bancontact Payconiq Company een nieuwe eengemaakte betaalapp lanceren voor mobiele betaling zowel binnenlandse als Europese betalingen. De vertrouwde Bancontact-kaart blijft gewoon verder bestaan zowel online als in de fysieke winkel.
Pioniersrol
Bancontact Payconiq Company wil een pioniersrol blijven spelen in het betaallandschap. De opportuniteiten zijn enorm. Cash is als maar minder populair. Betalen met een smartphone wint steeds meer terrein. We staan op een kantelpunt. Twee op de drie Belgen hebben zelden nog cash op zak. Dat blijkt uit het grote Bancontact Betaalonderzoek 2017. 29 procent van de bevraagden denkt dat er over tien jaar geen cash meer zal bestaan. 91 procent uit de ondervraagden in de Payconiq-barometer(**) geeft aan de komende jaren zeker met de smartphone te zullen betalen.
De intenties die uit beide onderzoeken blijken zich te vertalen in concrete cijfers. Ten opzichte van 2016 verviervoudigde het aantal mobiele betalingen. In 2017 verwerkten Bancontact en Payconiq samen zo’n 15 miljoen betalingen. In de toekomst wordt betalen met een smartphone zo vanzelfsprekend als betalen met een Bancontact-kaart vandaag.
(*BeCommerce)
(**Het onderzoek werd bekend gemaakt in maart 2018)
Geef als eerste een reactie