Betalen 2.0: naar een evolutie of revolutie?

Bancontact0117

Contactloos betalen aan de kassa door even met je bankkaart te zwaaien, of onderweg snel iets bestellen met een app op je smartphone. De manier waarop mensen betalen, is meer dan ooit in beweging. Bancontact blijft als marktleider continu inzetten op nieuwe betaalinnovaties, zonder de vertrouwde bankkaart uit het oog te verliezen.

“Vijftien miljoen: zoveel bancontactkaarten zitten er in de portefeuilles van de Belgen. Dat zijn meer kaarten dan er Belgen zijn,” zegt Kim Van Esbroeck, CEO Bancontact Company. “Toch mogen we als marktleider niet op onze lauweren rusten in deze snel evoluerende betaalmarkt. Daarom blijven we continu inzetten op technologische innovatie. Bancontact is het enige betaalmiddel in België dat je zowel kan gebruiken in fysieke winkels, in webshops als via mobiele apps. We passen een omni-kanaalstrategie toe die je nergens anders ziet in het land.”

Smartphone verandert koopgedrag
Kim: “De smartphone kan ons hele koopgedrag veranderen. In plaats van op zaterdagnamiddag de winkelstraten af te struinen, doen we op weekochtenden snel even een aankoop met de smartphone. Gewoon onderweg, op de trein of in de koffiebar. De gratis Bancontact-app maakt deze vorm van betalen makkelijker dan ooit. Afrekenen doe je met de Bancontact-app door je pincode in te geven en klaar. Die eenvoud trekt veel consumenten over de streep, en we merken dat ze al snel trouwe en actieve gebruikers worden.”
De Bancontact-app wordt intussen ondersteund door twintig banken, waarmee ze 99% van alle kaarthouders in België bereikt. Het afgelopen jaar telden we al 3,4 miljoen transacties met de app. Daarmee prijkt ze in de top vijf van populairste financiële apps in België. Volgens Kim verliezen webshops minder klanten op het moment van de betaling, dankzij het gebruiksgemak van mobiel betalen. “Op het web willen mensen graag in één beweging klikken, bestellen en betalen. Dat lukt het best met een betaal-app, waarbij er niet langer een kaartlezer of digipass nodig is. Ons mobiele betaalsysteem kost de handelaar ook geen euro extra: als hij Bancontact aanvaardt in zijn winkel of webshop, kan hij heel makkelijk mobiele betalingen integreren. Zonder meerkost, in één en hetzelfde systeem. Geen enkele andere speler op de markt doet ons dat na.”

Omni-kanaalaanpak
Heeft de consument wel vertrouwen in al die nieuwe betaal(r)evoluties? “Dé consument bestaat niet,” meent Kim. “De ene persoon is heel behoudsgezind, de andere snakt juist naar baanbrekende betalingsvormen. Daarom biedt Bancontact voor ieder wat wils met de omni-kanaalaanpak. Je kan intussen al op acht verschillende manieren met Bancontact betalen. Reeds in 2014 ontwikkelden we de technologie om contactloos te betalen. Je ‘wuift’ de kaart tegen de terminal, geeft je pincode in en de betaling is gebeurd. Voor betalingen tot 25 euro heb je zelfs geen pincode meer nodig. Contactloos betalen levert veel tijdswinst op aan de kassa, maar je hebt er wel een aangepaste kaart én terminal voor nodig. Vandaag geven KBC, ING en BeoBank al contactloze bancontactkaarten uit en andere banken volgen snel. Ook wuiven met je smartphone is geen toekomstmuziek meer. In de loop van volgend jaar zal het mogelijk zijn om contactloos te betalen met Bancontact door langs de terminal te wuiven met je smartphone. Make it simple, dat is de toekomst. Met één app kan je een volle portefeuille vervangen. Je bundelt het hele aankoopproces in een soort digitale klantenkaart waarmee je punten kan sparen, facturen beheren én producten betalen. De Bancontact-app gaat daar naadloos in op. Zo wordt de mobiele betaling haast een deel van de totale klantenervaring. Ik merk dat die vraag ook vanuit de consumenten zelf komt. Zij willen naar één geïntegreerde betaalervaring, die alle etappes van de customer experience omvat.”

Big data
Kim: “Veel betaalspelers willen hun geld niet verdienen met de betaaltransactie op zich, maar wel met de klantgegevens die daarbij vrijkomen. Uit betalingen kan je immers heel veel gegevens puren: wat kopen klanten en wat kopen ze niet? Het kassaticket is goud waard, tenminste voor dataverzamelaars die ons koopgedrag in real time willen opvolgen. Stel dat je in de supermarkt prijzen kan scannen met je smartphone, dan zal de betaalverwerker in kwestie willen weten welke producten je allemaal hebt bekeken. Eenmaal je de winkel uit bent, ontvang je dan een aanbod van hetzelfde product in een andere winkel. Dat fenomeen zien we al langere tijd op het internet, waar je gerichte advertenties krijgt voorgeschoteld. Binnen deze evolutie lijkt het mij van cruciaal belang dat consumenten een gevoel van privacy kunnen behouden. Bancontact is een van de weinige spelers die een volledig anoniem betaalinstrument garandeert en niets doet met de data van de consument. Als een klant met een bancontactkaart betaalt, weet de handelaar níet over wie het gaat. Kijk, voor retailers is het niet zo moeilijk om vanaf morgen gratis betaalsystemen te verkrijgen, maar dan wel van partijen die met hun data gaan lopen. Dat is een afweging die ze moeten maken.”

Even wennen
Nieuwe vormen van betalen zijn altijd even wennen, oppert Kim. “Belgen zijn het al heel lang gewoon om met een pincode te betalen, in tegenstelling tot pakweg de VS. Dat extra controlemoment geven we niet graag op: de pincode vormt een soort houvast. Welke nieuwe betaalsnufjes er ook op de markt komen, de consument moet het gevoel van controle en veiligheid blijven behouden. Dat maakt het verschil tussen een betaalmethode die slaagt of faalt. Als u mij vraagt of er een betaalrevolutie op komst is, dan zeg ik ja. Maar die revolutie moet in feite een evolutie zijn, aangepast aan ieders behoeftes. Pas als hij de voordelen ervan inziet, zal de consument zijn gedrag aanpassen. En de consument heeft altijd het laatste woord. Bij Bancontact stellen we onszelf daarom elke dag de vraag: hoe kunnen we de betaalervaring zo eenvoudig mogelijk houden? Dat is, samen met de veiligheid, steeds onze prioriteit geweest. Ik geef een voorbeeld: met één en dezelfde Bancontact-app kan je op de website van een handelaar betalen (peer-to-merchant) én je vrienden terugbetalen op restaurant (peer-to-peer). Handig én eenvoudig. Niet toevallig hebben we vorig jaar voor een vereenvoudigde naam en logo gekozen: ‘Bancontact/Mister Cash’ is ‘Bancontact’ geworden. Helder en eenduidig, zoals het betalen 2.0 moet zijn.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*