Laden...

Betalen: ga voor een optimale gebruikservaring

RT-1

Consumenten willen vandaag overal en altijd kunnen shoppen. Om dat mogelijk te maken, zal een (r)etailer op alle verschillende kanalen vertegenwoordigd moeten zijn. Ook het betaalproces moet op al die kanalen vlot en soepel verlopen om te voorkomen dat consumenten alsnog in de check-out afhaken. Daarvoor zijn allerlei slimme oplossingen beschikbaar. Maar welke moet je kiezen? In een Ronde Tafel Sessie bespreken een aantal experts de populairste betaalmethoden in België, nemen een kijkje in de (nabije) toekomst van betaalvormen en geven de (r)etailer tips and tricks om zich te onderscheiden op het gebied van betalingen.

Als we kijken naar de populairste betaalmethoden in België, dan is dat Bancontact, maar ook Visa, Mastercard, ING, KBC, Belfius betaalknoppen en PayPal worden gebruikt voor online betalingen, begint Willy De Reymaeker. Kim Van Esbroeck vult aan: “BeCommerce presenteert elk kwartaal een Market Monitor waarbij ze online shoppers bevragen en ook daar komen de door Willy genoemde betaalmethoden naar boven. Kredietkaarten en Bancontact zijn in Belgische webshops het meest populair.” Ook Sarah Thomas kan dat bevestigen: “Uit onze cijfers over 2016 blijkt bovendien dat we een stijging zien in online aankopen, waarbij het aandeel van betalen via Bancontact met 39,5% groter is dan via kredietkaarten (28,5%). Daaruit blijkt dus dat Bancontact populairder wordt voor e-payments.”

Einde van een tijdperk?
Is het einde van het tijdperk van de kaarten in zicht? Sam Arckens: “Die discussie loopt al een tijdje en zal ook nog wel een tijdje blijven lopen. Ik zie de kaarten niet meteen verdwijnen. Voor ons aan tafel is mobile payment heel normaal, maar voor iemand op straat is het allemaal nog vrij nieuw. De kaart zal dus nog wel even blijven bestaan. Vooral flexibiliteit is belangrijk, dat een consument kan kiezen hoe en op welke manier hij betaalt.” Volgens Matthias Verbeke lopen we in België toch wel wat achter op andere landen als het gaat om mobile payment. “In Nederland wordt mobile payment veel gemakkelijker gebruikt.” Willy De Reymaeker: “Ik denk toch dat we moeten relativeren. Uit een studie over Apple Pay blijkt bijvoorbeeld dat uiteindelijk maar 2 tot 3% van de mensen die zich geregistreerd hebben het ook effectief gebruiken. Iedereen, en wij hier aan tafel zeker, zijn zot van nieuwigheden, maar de praktijk is wat voorzichtiger. De consument houdt graag vast aan zijn vertrouwde kaart.” De kaart die vervangen wordt door de smartphone, is voor veel mensen ook niet genoeg, meent Sam Arckens. “Het feit dat ik mijn kaartlezer online niet hoef te gebruiken door een app te gebruiken, dat is een troef om de smartphone te gebruiken. Maar contactloos betalen met de kaart in de fysieke winkel is voor velen ook een pluspunt voor de kaart.” Willy De Reymaeker: “Alles draait om gebruikservaring en iedereen kiest welke gebruikservaring hij het veiligst en makkelijkst vindt, of een combinatie van beide.”

RT2

Contactloos betalen
Contactloos betalen tot 25 euro zonder pincode, zoals in Nederland reeds is ingeburgerd, is een mooie ‘unique selling point’ voor de bestaande kaarten, meent ook Roland Borsboom. Sam Arckens: “In België hebben we daarin nog wel een weg af te leggen. In Nederland moet je uitleggen waarom je niet contactloos kan betalen en in België moet je uitleggen dat het werkt. Het aandeel contactloos betalen ligt in België nog onder de 1%.” Kim Van Esbroeck: “Veel mensen in België weten inderdaad niet dat het kan. Dit terwijl Bancontact reeds in 2014 de technologie ontwikkelde om contactloos te betalen. Vandaag brengen Beobank, CBC, KBC en ING reeds debetkaarten uit waarmee je contactloos met Bancontact kan betalen en andere banken volgen later dit jaar. Om het gebruik ervan te stimuleren, zullen we een stukje awareness moeten creëren.” Zeker voor consumenten die nu nog wantrouwig zijn tegenover contactloos betalen, is het een grote stap, meent Sarah Thomas. “Onze rol is om ervoor te zorgen dat betalingen veilig gebeuren. Contactloze betalingen zijn even veilig als traditionele betalingen met de kaart.”

Eric Van Bever maakt zich zorgen over de kost van het aanpassen van alle terminals naar contactloos betalen, terwijl voor mobile betalen een QR code al voldoende is. Volgens Sarah Thomas is er geen kost voor de handelaar om contactloos en mobile betalen te aanvaarden via de terminal. Sam Arckens: “Maar ga je nu de terminals weghalen, dan kan nog maar 1% van de Belgische consumenten betalen. Dat moet je dus niet willen. Het is dezelfde discussie als met de kaart; ooit gaat die terminal er niet meer zijn of in een andere vorm.” Eric Van Bever gaat nog een stap verder: “De techniek is er al om te kunnen betalen bijvoorbeeld met je EiD, ongeacht of die EiD nu op een kaart, in de cloud of op een smartphone bestaat. In de achtergrond, kan de betaling dan gerealiseerd worden als een kost-efficiënte Direct Debit of Credit Transfer transactie en dat kan makkelijk gekoppeld worden aan een loyalty programma. De consument heeft dan enkel nog een IBAN nodig om de betaling te kunnen doen. Dit is ter aanvulling, niet onmiddellijk ter vervanging van terminals en betaalkaarten – voor sommige scenario’s, bijvoorbeeld recurrente betalingen, biedt Direct Debit kost en efficiëntie voordelen. Het idee is om de juiste betalingsmethode aan te bieden voor elk scenario. Overigens hoeft dit niet noodzakelijk EiD te zijn, het zou ook met een loyalty kaart, fysisch of op een smartphone mogelijk kunnen zijn.” Ook Kim Van Esbroeck kan dat bevestigen: “Er zal een nieuw business ontstaan om betalen aan loyalty te koppelen. Er lopen al verschillende initiatieven rond dit thema.” Roland Borsboom: “In Nederland wordt al heel lang de discussie gevoerd rond betalen via je e-ID en zijn er ook al verschillende initiatieven gestart.” Sam Arckens: “Het zijn mooie initiatieven, een EID als identificator, maar vandaag heb je nog een terminal nodig of een online tool om de connectie te maken met de bank. Betalen via EID is leuk, maar wat zit er langs de achterkant? En hoe betaalt een Nederlander dan in je Belgische shop? Hij heeft geen EID?”

RT3

Nieuwe vormen
Er zijn nieuwe initiatieven die los staan van de traditionele kaartschema’s en op SCT zijn gebaseerd, de SEPA Credit Transfer zoals Payconiq, oppert Christophe Vrancken. “Ook die kunnen heel makkelijk worden gekoppeld aan loyaltyschema’s. Dat geeft een optimale ervaring voor de consument; betalen en op hetzelfde moment de loyaltypunten ontvangen. Deze nieuwe vorm gaat uit van een compleet ander ecosysteem dan de klassieke kassa. De consument betaalt ook niet meer aan de kassa, maar via een applicatie op zijn smartphone.” Kim Van Esbroeck: “Bij deze vorm van betalen wordt de flow omgedraaid; de consument neemt het initiatief om te betalen in plaats van de retailer.” Christophe Vrancken: “De dienst maakt betalen eenvoudig door in één applicatie alle mogelijke betaalmanieren te ondersteunen – online in webshops, onderweg in winkels en onderling tussen gebruikers en werkt op basis van geolocatie.” Eric Van Bever: “Payconiq bewijst dat door aandacht te besteden aan gebruiksvriendelijkheid en de combinatie met loyalty, de customer experience naar een hoger niveau kan getild worden.” Kim Van Esbroeck is iets minder enthousiast: “Als de consument reeds op een heel makkelijke en vertrouwde manier zowel online, in de winkel als mobiel kan betalen, is er voor hem geen meerwaarde om zijn betaalmethode aan te passen. Daarnaast is het voor een handelaar belangrijk om betaalmethoden aan te bieden die een zo breed mogelijk publiek bereiken. Als beide elementen aanwezig zijn en er transacties mee plaatsvinden, kan je spreken van een succesvol product.” Sam Arckens: “Uiteindelijk moet er ook een stuk vertrouwen worden gecreëerd. Payconiq is zijn merk aan het opbouwen, de banken staan erachter. Maar het duurt even vooraleer iedereen de stap gaat maken om er een bankrekening aan te hangen.”

Cultuurafhankelijk
Betaalmethoden en innovaties zijn volgens Roland Borsboom cultuurafhankelijk. “Wat in de Verenigde Staten werkt, hoeft per definitie niet in België een succes te zijn. In Amerika lopen ze met een heel aantal zaken vooruit, maar op andere weer achter. 3-D secure, de technologie die de authenticatie van een kaarthouder op het internet mogelijk maakt, is daar nog altijd niet uitgerold.” Sam Arckens: “België heeft altijd een goede reputatie gehad op het gebied van betalen. Van oudsher misschien traag, maar wel zeker en veilig. Maar wat er in de FinTech wereld gebeurt in België, daarvoor hoeven we ons zeker niet te schamen.” Willy De Reymaeker: “Bancontact heeft in België al meer dan 25 jaar zijn waarde bewezen, terwijl iDEAL in Nederland slechts in 2005 werd gelanceerd. Ogone, ondertussen Ingenico ePayments, was dan weer één van de eerste PSP’s in Europa eind jaren negentig.” Kim Van Esbroeck reageert op de stelling ‘traag, maar zeker’: “Uit onze cijfers blijkt dat de Belgische consument nog altijd vast houdt aan de klassieke betaalmethoden, ondanks dat mobiel betalen zo wordt gehypt en dat iedere speler hier aan tafel ongetwijfeld een product heeft voor mobiel betalen. In 2016 noteerden we 1,39 miljard Bancontact-transacties, waarvan 1,35 miljard kaartbetalingen, een kleine 40 miljoen betalingen op webshops via kaart en 3,5 miljoen met de Bancontact-app, dus mobiel. Momenteel dus nog een grote minderheid. Positief is dat we een triple digit groei zien voor mobiel betalen. De vertrouwde kaart gaat dus nog wel een tijdje meegaan zoals Sam eerder al stelde. Afhankelijk van gebruik in de winkel kan het sneller zijn om met de kaart te betalen. Terwijl online betalen sneller zal gaan via het scannen van een QR code en invoeren van een pincode. Voor in-app betalingen is mobiel weer veel sneller. Kortom, er zal altijd een omgeving zijn waarin het één gemakkelijker is dan het ander.”

RT4

In-app ervaring
Volgens Willy De Reymaeker is die verhouding niet altijd zo zwart-wit: “Er zullen altijd kaartbetalingen worden gedaan in mobiele websites of in mobiele applicaties. Alleen, en dan denk ik dat we in België nog veel werk hebben ten opzichte van andere landen, zijn er weinig retailers met een eigen app. Jammer, want in de statistieken blijkt dat een in-app ervaring zorgt voor een hogere omzet per transactie, een hogere conversie van betalingen en meer herhaalaankopen. Daar moet de belangrijkste stap nog gezet worden in België door met in-app betalingen de juiste gebruikservaring te kunnen gaan bieden.” Matthias Verbeke kan dat bevestigen: “Maar liefst 40% van de shoppende consumenten haakt in de check-out af omdat ze een extra handeling moeten gaan doen. De gebruiksvriendelijkheid om te kunnen betalen moet echt verbeteren.” Kim Van Esbroeck concretiseert dit: “De mobiele technologie biedt inderdaad een zee van mogelijkheden voor nieuwe digitale toepassingen. Zo laat de Bancontact-app zich naadloos integreren in andere apps, zoals bijvoorbeeld de app van bol.com. Bij het bevestigen van je aankoop opent de Bancontact-app automatisch. Om de betaling af te ronden geef je je pincode in waarna je terug wordt gebracht naar de omgeving van de handelaar. Heel gebruiksvriendelijk, zo blijkt ook uit onze cijfers.” Willy De Reymaeker: “We zullen etailers daarvan moeten overtuigen, want de mogelijkheden zijn er om zonder kaartlezer te kunnen betalen, via bijvoorbeeld Payconiq, de Bancontact-app of 3-D Secure via mobile. Wij als sector moeten etailers de juiste tools geven – en zoals gezegd awareness creëren – om die ervaring te gaan uitbouwen. Dat is exact de bedoeling van onze Ingenico Connect oplossing die we momenteel lanceren; makkelijk creëren van een customized betaalpagina in de look and feel van de merchant en daarnaast een pak SDK’s om snel en makkelijk via API te werken.”

Interactie met de consument
Christophe Vrancken is er niet zo zeker van dat etailers een mobiele applicatie nodig hebben. “In de toekomst zullen (r)etailers op een andere manier met consumenten in interactie kunnen komen. Morgen zullen we Facebook of Android Pay van Google accepteren. Er is geen nood aan een eigen app. Je bent in communicatie met de consument via Facebook, Whatsapp, enzovoort, en hoeft geen app te downloaden.” Roland Borsboom: “Een app heeft ook andere voordelen. Je kunt deze bijvoorbeeld inzetten voor een stukje pushmarketing om de consument direct te benaderen. In Nederland kan dat relatief makkelijk door de beperkte wetgeving hieromtrent. De privacywetgeving in België maakt het misschien iets moeilijker, maar het is zeker mogelijk.” Sam Arckens: “De digitale achterstand van België ten opzichte van Nederland betekent wel dat sommige (r)etailers inderdaad de fase van een eigen webshop of applicatie overslaan en via Facebook of marktplaatsen hun waar aanbieden.” Matthias Verbeke: “Een platform als Bol.com biedt inderdaad genoeg mogelijkheden aan kleine spelers en is een makkelijke stap om online iets te gaan aanbieden.” De eigen branding valt dan wel volledig weg, zegt Willy De Reymaeker. “Veel consumenten hebben niet eens door dat het product niet van Bol.com komt, wat een gemiste kans is om de eigen brand in de verf te zetten wat belangrijk is op lange termijn.” Sam Arckens ziet tegelijk ook een tegenbeweging ontstaan met handelaren die zelf een community gaan vormen. “De horeca in Vlaanderen bijvoorbeeld probeert gezamenlijk een vuist te maken tegen Thuisbezorgd door een eigen community te gaan vormen en ofwel geografisch ofwel sectorgericht een platform te gaan aanbieden.”

Apple Pay
Over een vuist maken gesproken, Ronald Baas vraagt zich af hoe de experts aan tafel denken grote namen als Android Pay van Google, Amazon Pay en Apple Pay tegen te gaan houden? Willy De Reymaeker vraagt zich af waarom? “Als de huidige betaalmethoden de juiste gebruikservaring bieden, is er misschien niet eens nood aan. Indien wel, dan ga je ze niet kunnen tegenhouden.” Kim Van Esbroeck: “Het is de consument die bepaalt en kiest op basis van een bepaalde beleving, betaalgemak,…” Sam Arckens: “We moeten vermijden om te reageren zoals de taxisector bijvoorbeeld op Uber heeft gereageerd. Ik heb Uber nog nooit zo sympathiek gevonden als toen de taxibranche ze probeerde tegen te houden.” Marey Timmermans: “De wetgeving dwingt Uber nu om zich ook wat te gaan aanpassen. Ze hebben echter daarvoor al een dermate positie in kunnen nemen. Een reactie brengt een tegenreactie en vervolgens een nieuw evenwicht. Terug naar de betaalwereld, op welk paard moet je gaan wedden richting 2020, dat is een lastige.” Sam Arckens ziet nog geen Uber-achtige beweging in de betaalwereld. “Apple heeft een eigen banklicentie en zou zonder de banken kunnen werken, maar doet dat niet. Ook achter Payconiq zit een bancair verhaal.” Willy De Reymaeker haalt zijn eerder voorbeeld weer aan: “Het is de consument die beslist. Apple Pay wordt in de Verenigde Staten maar door 2 tot 3% van de geregistreerden effectief gebruikt. We moeten het niet gaan overroepen. Als bestaande betaalmethoden de juiste gebruikservaring bieden, is er geen nood aan een alternatief.” Sarah Thomas bekijkt het positief: “Het zorgt ervoor dat alle spelers een vinger aan de pols houden en proberen te blijven innoveren om de best mogelijke producten te leveren aan (r)etailers.”

RT5

Bank buitenspel?
Als Apple Pay serieus doorzet, zet het uiteindelijk ook de banken buitenspel, speculeert Roland Borsboom. Sam Arckens had ook verwacht dat Apple sneller stappen zou maken. “Maar ze doen het niet,” zegt hij. “En daar zal wel een hele goede reden voor zijn. Het zal niet zo makkelijk zijn om het ‘even’ in te richten. Ongetwijfeld komt er iemand die op die manier gaat werken.” Het is een wereld in volle evolutie, benadrukt Eric Van Bever. “N26 was, tot recent, enkel gekend als het nummer van de steenweg tussen Leuven en Mechelen, maar het is nu ook gekend als een bedrijf, op de Belgische markt, dat je binnen een paar minuten een rekening kan bezorgen waarmee je online geld kan binnenhalen en overschrijven. Sentenial faciliteert voor zijn klanten de clearing en settlement van SEPA Direct Debits en Credit Transfers, via zijn Payment Institution, Nuapay, als een directe participant in SEPA. Tot voor kort, waren beide voorbeelden het quasi exclusieve terrein van banken, nu een gereguleerde en open markt. PSD heeft gigantische mogelijkheden geschapen en met de PSD2 zal die evolutie bestendigd worden. De vraag is dan, wat stopt Apple?” Willy De Reymaeker: “Als je op twee minuten een rekening kan openen, kun je vragen stellen rond de beveiliging. We weten sinds de bankencrisis allemaal wat er gebeurt als banken hun processen niet op orde hebben.” Eric Van Bever: “Het buitenland benijdt onze Belgische situatie. Mijn EiD is mijn identiteit en dat is een zeer sterk gegeven. Vandaag is het nog altijd een probleem omdat je de reader met USB kabel nodig hebt, maar dit heuvel wordt nu snel verholpen. Online en offline is het dan een kwestie van een QR code scannen en de EiD wordt beschikbaar vanuit de cloud om de consument te identificeren voor betalingen. In België zitten we daarmee in een unieke positie. Identity speelt meer en meer een belangrijke rol in de wereld van online betalingen.” Willy De Reymaeker: “Als je naar PSD2 gaat, is authenticatie een van de belangrijkste elementen, maar de huidige gebruikservaring van EiD met de reader en kabel is nog niet wat het moet zijn. In Letland is alles gekoppeld aan EiD. Dat is volledig doorgedreven en werkt daar heel goed. Daar is ook het vertrouwen aanwezig.”

Veiligheid en vertrouwen
Wil de Belgische burger zijn EiD wel in de cloud hebben staan? Willy De Reymaeker voorziet geen problemen: “Vandaag doen ze dat al wel met een iTunes account.” Ronald Baas: “Er zijn inderdaad vele voorbeelden die dat tegenspreken. De generatie die eraan komt, gaat daar waarschijnlijk anders mee om.” Roland Borsboom kan dat bevestigen: “We hebben inderdaad te maken met verschillen in generaties en daarmee ook de manier van vertrouwen. Jongere mensen denken anders over betalen en privacy dan mensen op leeftijd.” Sam Arckens: “Het is een misverstand dat jongeren makkelijker met privacy omgaan dan ouderen, maar ze zijn wel veel flexibeler. Voor het één willen ze hun privacy wel opgeven, als er iets tegenover staat, terwijl voor het ander ze helemaal niet bereid zijn om hun privacy op te geven.” Willy De Reymaeker: “Ze zijn er veel bewuster mee bezig, maar staan inderdaad wel in een spreidstand. Je zal er bijna sociologisch onderzoek na moeten doen om te bekijken hoe die afweging tussen gemak en veiligheid zich verhoudt.” En zodra de resultaten van het onderzoek bekend zijn, is het mogelijk al weer veranderd, lacht Ronald Baas. Christophe Vrancken: “Nieuwe betaalmethoden die werken en succesvol zijn, zijn schema’s waarbij de bank nog aan te pas komt. Men heeft nog altijd het meeste vertrouwen in banken.” Willy De Reymaeker: “Vanaf je een gelicenseerde payment instelling bent, kun je voor die zaken zorgen en etailers het juiste advies en de gepaste diensten geven. Ik denk dat er inderdaad een wetgevend kader voor nodig is om veiligheid en vertrouwen te garanderen; banken zijn daar een onderdeel van, psp’s zijn daar een onderdeel van,…. Aan de betaalsector de taak om voor het hele kader te zorgen, zodanig dat de (r)etailers zich kunnen bezighouden met waar ze goed in zijn. De juiste producten aanbieden tegen de juiste prijs en met een aangepaste shopping experience. Daarna zorgen wij ervoor dat de betaling veilig verloopt met de juiste gebruikservaring, enzovoorts.”

Haren uit het hoofd
We eindigen de discussie met een aantal tips. Willy De Reymaeker: “Een etailer investeert heel veel geld om klanten naar de winkel en webshop te krijgen en als deze dan zijn klanten verliest tijdens het betaalproces is dat om je haren uit het hoofd te trekken. Kortom, het betaalproces moet zo eenvoudig en frictieloos mogelijk verlopen. Door de look and feel van de webshop door te trekken naar de betaalpagina wordt bovendien een zeker mate van vertrouwen gecreëerd. Dat kan je nog versterken door bijvoorbeeld bepaalde labels eraan toe te voegen, zoals die van BeCommerce en Safeshops. Daarnaast werken we meer en meer op omnichannel toepassingen.” Die elementen helpen om effectief te zorgen dat je het begin van het betaalproces omzet in conversie.” Volgens Sarah Thomas is het voor (r)etailers belangrijk een omnichannel beleving te creëren. “We zien niet alleen steeds meer retailers een digitale vestiging openen, maar ook het omgekeerde; dat pure online players een fysieke vestiging openen, omdat consumenten producten graag eens willen zien. Ook daar moet je met het type betaalmethoden op inspelen.” Sam Arckens kan dat bevestigen en benadrukt: “Een digitale vestiging vraagt eenzelfde investering in tijd en geld als een fysieke winkel. Dat kan je er niet in de avonduren even bij doen. Of je neemt de tijd of je zorgt voor de juiste omkaderingen qua advies.”

Niet leuker, wel makkelijker
Eric Van Bever: “Een (r)etailer moet ook eens nadenken over recurrente business versus eenmalige transacties. Ik verbaas me er regelmatig over dat (r)etailers denken enkel eenmalige transacties te doen met hun klanten en zich daarop richten, ook qua aangeboden betalingsmethodes, terwijl zij, in de realiteit, vaak wel recurrente transacties doen, alleen zijn ze zich hiervan niet voldoende bewust en zijn de aangeboden betalingsmethodes er niet op gericht. Dat is spijtig, recurrente business betekent recurrente revenue, is dat niet de droom van elke (r)etailer? De shift van eenmalige transactie naar recurrent gebruik van goederen en diensten zal onvermijdelijk zijn impact hebben op de aangeboden betalingsmethodes, loyalty programma’s, digital marketing etc. Kaart-gebaseerde betalingsmethodes zijn vooral gericht op eenmalige transacties – voor recurrente transacties, komt SEPA Direct Debit naar voor als de betalingsmethode bij uitstek, zowel in e-commerce, mobile en zelfs Point of Sale scenario’s.”

Ook dan geldt, zorg ervoor dat je de juiste betaalmethoden met de juiste gebruikservaring aanbiedt, concludeert Willy De Reymaeker: “In België zijn dat de klassieke betaalmethoden zoals aan het begin van de discussie genoemd. In Nederland is dat iDEAL en achteraf betalen. Het verschilt dus van land tot land, maar ook van sector tot sector. In de reissector zijn andere betaalmethoden gebruikelijk dan voor fashion. Laat je goed informeren. Voor recurrente betalingen bieden PSP’s oplossingen aan voor de verschillende betaalmethoden.” Sam Arckens besluit: “Gemak moet dus voorop staan. Dat blijkt ook uit het Nederlandse initiatief Shopping Tomorrow; de consument is op zoek naar gemak en wil over alle kanalen heel eenvoudig een bestelling kunnen doen en kunnen betalen. Eigenlijk past de slogan van de Nederlandse Belastingdienst wel bij het thema Payment: ‘betalen, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’.” Ook leuker, voegt Willy De Reymaeker nog toe: “Wij ontwikkelen momenteel initiatieven, zoals een Gamified checkout, waarbij de consument na afronding van de betaling een game kan spelen om een deel of de hele betaling terug te winnen. Wat blijkt, mensen gaan meer in hun winkelmandje steken, komen sneller terug met als resultaat een hogere conversie. Het geeft zelfs een beter resultaat dan wanneer je een mailing uitstuurt met 10% korting. Het zijn kleine dingen die het betaalproces ook leuker kunnen maken met als doel tot die ultieme gebruikservaring te komen. Een andere ontwikkeling zijn betalingen via messenger bots, ook Conversational Commerce genoemd; daar doen we momenteel de eerste pilots mee.”

  • DELEN