Laden...

Copiloot in omnikanaal ondernemen

KBC0218

 

KBC is al jaren de vaste partner voor vele honderdduizenden ondernemingen. De nood die bij consumenten leeft om even vlot aankopen te doen in zowel de fysieke winkel als online (omnikanaal), wordt door veel van deze ondernemingen nog ernstig onderschat. Dat zegt Joris De Picker, Hoofd Adviseurs Omnikanaal Ondernemen bij KBC. Op de Webshop Vakbeurs wil KBC bezoekers informeren over de evolutie die de handelaar moet doormaken en hoe KBC als copiloot handelaren kan bijstaan om hun zaak omnikanaal te laten draaien.

De consument heeft de afgelopen jaren zijn koopgedrag meer en meer gewijzigd richting online, zegt De Picker. “Veel bedrijven, ook in de retail, zijn daar nog niet actief mee aan de slag. Op termijn zullen zij mee moeten groeien in het online verhaal en evolueren van enkel een bakstenen vestiging naar een omnikanaal strategie. Alleen al in Vlaanderen hebben we een portefeuille van 500.000 ondernemers die deze stap moeten zetten. Een stevige doelgroep die we graag willen begeleiden in die noodzakelijke evolutie.”

Digitale marktplaats
KBC heeft een aantal belangrijke troeven in handen om de retailer een omnikanaal strategie aan te meten. Ten eerste is dat Storesquare, een ‘digitale marktplaats’ die helpt op een betaalbare en gemakkelijke manier aan e-commerce te doen. Storesquare is een initiatief van KBC, Unizo en Roularta, nu ruim een jaar en een half actief en een enorm succes. “Veel retailers worstelen om de eerste stappen te zetten in e-commerce en weten niet goed waar te beginnen om voldoende visibiliteit te creëren,” meent De Picker. “Storesquare verbindt kleine ondernemers om zich samen via één platform te etaleren. Bovendien wordt ook de fysieke winkel in de spotlights gezet. Elke handelaar krijgt namelijk zijn eigen online identiteit. Consumenten kunnen dus vlot online bestellen, maar worden ook nog steeds getriggerd om naar de fysieke winkel te gaan. Dankzij Storesquare hoeft een retailer geen zware investeringskosten te maken, marketinginspanningen te doen of allerlei juridische en logistieke aspecten te verzorgen. Ook de vormgeving, technologie en betaalfaciliteiten van de online winkel worden geregeld. Kortom, een betaalbare totaaloplossing om te starten met e-commerce.”

Eigen identiteit behouden
Er zijn ook verhalen van ondernemers die zelf reeds online succesvol zijn. “Voor die doelgroep hebben we de KBC-Paypage ontwikkeld, een betaalpagina volledig in de look-and-feel van de webshop van de onderneming,” zegt De Picker. “Op die manier blijft de ondernemer zijn eigen identiteit behouden. KBC-Paypage biedt klanten de mogelijkheid om aankopen veilig, snel en makkelijk online te betalen. De retailer kiest zelf welke betaalmethodes hij wil aanbieden aan zijn klanten, waaronder Bancontact, Mastercard, Maestro, Visa, de KBC-Betaalknop, … en KBC zorgt voor een snelle en veilige verwerking van de transacties. Bovendien worden betalingen, uitgevoerd via de KBC-Paypage, altijd gescand op fraude en zorgt KBC voor de nodige technische ondersteuning.”

Ons doel is om onze klanten mee op sleeptouw te nemen in de evolutie naar het omnikanaal ondernemen, aldus De Picker. “Ze kunnen bij ons terecht voor advies en we verwijzen ze eventueel ook door naar betrouwbare partners, waarbij wij altijd als copiloot fungeren.”

  • DELEN