Laden...

De Belgische e-commerce markt zit vol met opportuniteiten

PayPal0318

Betalen met PayPal sluit aan bij de behoeften van de Belgische consument: veilig, snel en gemakkelijk overal ter wereld online aankopen kunnen doen. De betaalmethode wordt dan ook ruim omarmd. Meer dan een op de drie Belgische consumenten heeft in het eerste kwartaal van dit jaar met PayPal betaald, zo blijkt uit de meest recente Becommerce Monitor. Jan-Willem Roest, General Manager bij PayPal Benelux en Ierland, legt uit waarom PayPal juist voor de Belgische retailer interessant kan zijn. Hij voorspelt bovendien het einde van de checkout en merkt dat de traditionele e-commerce ook sterk aan verandering onderhevig is.

PayPal groeit hard op de Belgische markt. De betaaldienst heeft bijna 1,2 miljoen gebruikers in België en ruim 2 miljoen in Nederland. “We groeien harder dan de markt en winnen dus aan marktaandeel,” zegt Jan-Willem. Volgens hem kopen Belgische consumenten in verhouding veel bij buitenlandse webshops, al dan niet met een Belgische entiteit. “De afgelopen twaalf maanden heeft 71% van de bevolking bij een buitenlandse webshop minimaal één aankoop gedaan. Een jaar daarvoor was het nog 63%. Ter vergelijk, in Nederland koopt de helft wel eens iets over de grens. De Belgische markt staat dus heel erg open voor online shoppen bij buitenlandse webshops. Dat heeft meerdere redenen, waaronder het beperkte lokale aanbod online. Hier ligt dus nog absoluut een opportuniteit voor de (lokale) Belgische retailer.”

Crossborder
PayPal past perfect bij een crossborder propositie, meent Jan-Willem. “Het is een wereldwijd geaccepteerd betaalmiddel en de consument geniet enige vorm van bescherming. Hij heeft immers het recht op een vergoeding bij mogelijke onvolkomenheden van een geleverd product. Dat wekt vertrouwen, verlaagt de drempel om online te kopen, zowel in het buitenland als bij minder bekende webshops.”

Voor Belgische retailers die crossborder willen gaan ondernemen, heeft PayPal een tool om in te spelen op lokale gebruiken. “Via het PayPal Passport platform kan de retailer zien waar de consumenten die bij hem kopen vandaan komen en wat de culturele gebruiken, lokale feestdagen en taboes zijn. Denk aan relevante dagen zoals Black Friday, Cyber Monday en Single’s Day, een fenomeen dat uit China komt overwaaien. Maar ook Valentijnsdag, Koningsdag en ga zo verder. Op die manier kan de retailer zich verdiepen in de cultuur waar hij wil verkopen om daar gericht op in te kunnen spelen.”

Mobiel
Een andere trend die Jan-Willem waarneemt, is de transformatie naar mobiel. “Consumenten oriënteren zich vandaag grotendeels op mobiel. Zorg er dus voor dat je webshop ook op mobiel goed presteert. Dat klinkt logisch, maar er zijn nog altijd veel voorbeelden van webshops die mobiel niet responsive zijn. Zorg voor duidelijke foto’s, een duidelijke omschrijving en toon direct de volledige kosten, inclusief eventuele bijkomende kosten voor verzending. Er is geen grotere frustratie voor een consument dan dat de eindprijs niet direct zichtbaar is en er in het winkelmandje nog kosten bijkomen. Betalen via PayPal betekent ook dat gebruikers gebruik kunnen maken van de gratis retourkostenvergoeding. Binnen een week wordt het geld terug gestort op het account. Ze genieten dus overal van dezelfde experience, zonder barrières.”

PayPal heeft mobiel al in een vroeg stadium omarmd. “PayPal is begonnen als een peer to peer betaalmethode in de Verenigde Staten en heeft zich steeds verder ontwikkeld doordat mensen ook via eBay met PayPal gingen betalen,” legt Jan-Willem uit. “Van daaruit is de betaalbutton ontstaan en is de betaalmethode verder geëvolueerd naar een mobiele betaalmethode. We liggen wat dat betreft ver voor op initiatieven als iDEAL en Bancontact. Gebruikers kunnen op een heel eenvoudige manier betalen op zowel de desktop als op mobiel. Overal ter wereld ervaren ze dezelfde betaalexperience via één en dezelfde betaalbutton.”
Over de betaalexperience gesproken, Jan-Willem voorspelt het einde van de checkout zoals we die nu kennen. “Waarom verloopt het betaalproces in veel gevallen nog zo moeilijk? Dat kan anno 2018 eigenlijk niet meer. Mensen verwachten een Uber-achtige betaalexperience, waarbij je slechts één keer vooraf al je gegevens hebt ingevuld, en dit daarna niet meer hoeft te doen. De mogelijkheden zijn er. Het is een kwestie van anticiperen op de nieuwe gebruiken. “Millennials willen bovendien op een andere manier benaderd worden. Traditionele e-commerce zal dan ook steeds meer plaats maken voor contextual commerce. Je zal wederom moeten inspelen op de behoeften van de klant en op platformen aanwezig zijn waar de consument zich bevindt. Ze gaan niet meer standaard naar je webshop, maar willen ook direct kunnen kopen op platformen als Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, et cetera. Contextual commerce zal vooral de komende jaren een enorme vlucht nemen. Ook dan zit je met PayPal goed.”

  • DELEN