Laden...

E-commerce in België

CCV0218

 

Online Retailer sprak met Anke Vandenbussche, productstrateeg bij marktleider CCV. Anke is één van dé Benelux-experten op vlak van online retail en een veelgevraagde spreker over de uitdagingen van de sector. Wat zijn de trends? Voor welke grote uitdagingen staat de sector en welke tips geeft ze aan retailers die de digitale omslag willen maken?

Inhaalbeweging tegenover buurlanden
“Er is nog lang geen sprake van een stabilisatie in de groei,” zo steekt Vandenbussche van wal. “België heeft nog een grote inhaalbeweging te maken tegenover de buurlanden. Sterker nog, sectoren als Food zullen de komende jaren nog zo sterk groeien dat de groeicijfers voor e-commerce nog wel een aantal jaren zullen aanhouden.”

Cijfers van CCV bevestigen de uitspraken van Vandenbussche. Deze belangrijke speler in het elektronisch betalen tekent een blijvende groei van webshops bij haar grootste klantendoelgroep op.

Een andere belangrijke trend is de sterke groei van de zogenaamde gezamenlijke initiatieven, zoals platform- en marketplace-oplossingen. In 2020 zal meer dan de helft van alle online aankopen op een platform based-oplossing gebeuren, zelfs in sectoren waar je dit niet snel zou verwachten, zoals bij apothekers.

Stijgend aanbod aan betaalmiddelen
Maar ook op vlak van kwaliteit van de webshops, beweegt één en ander. CCV ziet een duidelijke verbetering in het aanbod van betaalmiddelen op Belgische webshops. “Dat is een goede zaak: onderzoek van Safeshops toont duidelijk aan dat de helft van de consumenten het belangrijk vindt om verschillende betaalmogelijkheden aangeboden te krijgen,” weet Vandenbussche.

Ook nieuwe initiatieven op vlak van online betalen zoals nieuwe brands en betaalmethoden zoals Payconiq, maar ook de impact van nieuwe regelgeving (3D secure 2.0, PSD II en GDPR) wordt belangrijker. “Het komt er voor bedrijven als CCV op aan om al deze veranderingen beschikbaar te maken voor zowel kmo’s als voor grote klanten. Wij zorgen ervoor dat uitdagingen opportuniteiten worden.”

Daarnaast is het voor consumenten een interessante tijd om nieuwe manieren van betalen te leren kennen en te leren gebruiken. Denk aan cryptocurrency en andere technologieën zoals tokenisation-oplossingen. Die ervoor zorgen dat het betalen zo’n commodity wordt dat je als consument niet eens meer merkt dat je hebt betaald, denk maar aan UBER.

Focus en professionalisme, zelfs met een beperkt budget
Maar hoe kunnen handelaars nu beter gaan inspelen op al deze trends? Wat moeten ze doen om relevant te blijven? Vandenbussche komt met een gouden tip: “Dé voorwaarde bij uitstek om van je online business een succes te maken is het vinden van de juiste focus. Hoe ga je je positioneren? Wat is je USP? Handelaars moeten beseffen dat zo’n oefening zowel een investering in tijd, kennis als geld vraagt. Zelfs grote spelers als Zalando en Amazon waren ook niet meteen rendabel.”

Kleinere budgetten zijn overigens al lang geen excuus meer om het niet professioneel aan te pakken. “Kleinere spelers moeten niet noodzakelijk grote budgetten uittrekken. Oplossingen zoals die van CCV Shop zijn perfect inzetbaar om juist dat segment merchants te ondersteunen in hun e-commerce of omnichannel verhaal,” stelt Vandenbussche.

Social e-commerce en verdieping van de customer experience
Ook de customer experience moet worden verdiept. Klanten willen nu eenmaal een fantastische customer journey die ook nog eens vlot én veilig verloopt. “De consument zit niet te wachten op te belemmerend check-out-proces. Het is cruciaal om de conversie op de webshops te verhogen met betaaloplossingen die seamless en toch veilig aanvoelen. Ik denk daarbij aan oplossingen zoals Bancontact QR-code, of 3D secure 2.0, PayPal of initiatieven zoals Payconiq,” klinkt het bij CCV. Er moet dus een goed evenwicht komen tussen veilig en gemakkelijk betalen. CCV Pay, het online betaalplatform van CCV, brengt bijvoorbeeld continu verbeteringen aan om haar klanten te helpen bij het kiezen van de juiste oplossingen.

Een laatste boot die je als retailer niet mag missen, is die van de social e-commerce. “Handelaars moeten meer in de richting van social e-commerce gaan denken. Eén op de vier mensen heeft een actieve Facebook-account. Instagram en YouTube hebben een miljard actieve gebruikers. Je kan niet om die kanalen heen en moet ze correct gebruiken om aan brand building te doen.” Als bedrijven vroeger vooral gebruik maakten van social media om een (marketing)boodschap uit te dragen, richten ze zich nu veel meer op het deelnemen aan de conversatie. “Het draait bij het aanspreken van social consumenten veel meer om customer experience dan om marketing,” besluit ze.

  • DELEN