Een B2B-webshop? Zo begin je eraan

 

Vaak sta je er als handelaar niet bij stil, maar de B2B (business to business)-handel is online aan een opmars bezig. Verwacht wordt dat de omzet in het B2B segment in 2020 ongeveer tweemaal zo groot zal zijn als in het B2C (business to consumer)-segment. Dat maakt het al eens interessant om je op te focussen als online retailer, is het niet?

Online Retailer legde zijn oor te luister bij Nicolas Wicke en Isabelle Finet. Nicolas is Product Manager bij CCV. CCV bracht met CCV Shop als eerste een geïntegreerde B2B-oplossing op de markt als SaaS-webshopplatform (Software as a Service). Finet werkt bij Fibremoodshop.be, dat kledingpatronen verkoopt en zowel voor een B2C- als voor een B2B-oplossing kiest.

B2B-omgeving creëren? Een no-brainer
“Vooral jongere B2B-klanten verwachten dat ze ook online hun professionele aankopen kunnen doen op een platform dat daarvoor openstaat. Als je als webshop geen B2B-orderproces aanbiedt, dan gaan ze veel minder snel voor jou als leverancier kiezen”, weet Wicke.

Maar moeten nieuwe webshops dan direct kiezen voor een B2B-omgeving? “Laat ik het zo stellen: het is altijd interessant om een specifieke B2B-omgeving voor te stellen, omdat je daarmee een belangrijk klantensegment bedient. Voor webshops die willen groeien, is het creëren van een B2B-omgeving een no-brainer.”

Dit hebben B2B-klanten nodig
“Handelaren weten dat zakelijke klanten een ander inkoopproces hebben dan een consument, wat betekent dat zakelijke verkoop andere eisen stelt aan e-commerce software”, steekt Wicke van wal. De omgeving waarin ze shoppen moet een ander soort informatie geven, maar ook andere functionaliteiten bieden.

Denk bijvoorbeeld aan speciale prijzen voor specifieke klanten. “Hanteer je verschillende prijzen per type inkoper of heb je speciale prijsafspraken bij een bepaald volume? In de e-commerce software van CCV Shop kun je per type klant prijzen instellen”, zegt Wicke.

Het is daarnaast interessant dat je op zowel categorie- als productniveau kunt bepalen of producten wel of niet getoond worden aan een klant. Zo kun je bijvoorbeeld een pagina maken met producten die slechts voor een kleine groep klanten beschikbaar is.

Handelaren willen bijvoorbeeld een (digitale) factuur krijgen zodat ze btw kunnen recupereren. Sommige goede klanten wil je ook de mogelijkheid geven om ‘op rekening’ te betalen, terwijl reguliere consumenten natuurlijk eerst moeten betalen voordat je het product levert.

Het spreekt voor zich dat professionele klanten de prijzen willen zien mét en zonder btw. Aangezien dat niet relevant is voor consumenten, krijgen handelaren die prijzen dan ook pas te zien nadat ze zijn ingelogd.

Op basis van login
Maar hoe weet je webshop nu of een klant B2B of B2C is? CCV Shop werkt met een duale modus op basis van de login. “De klanten shoppen in een gescheiden omgeving. Wanneer ze een account creëren, geven ze aan of ze ondernemer zijn of niet. Op die manier krijgen ze informatie op maat te zien”, zegt Wicke.

Handelaren die het Enterprise pakket van CCV Shop kiezen, kunnen de app met de B2B-module eenvoudig en gratis integreren in hun reeds bestaande webshop. Hierdoor hebben ze de mogelijkheid om via één webshop zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt te bedienen.

Fibre Mood koos de CCV B2B-oplossing
Isabelle Finet van Fibre Mood is alvast overtuigd van de CCV Shop voor hun B2B-verkoopproces. “Vroeger bestelden winkeliers rechtstreeks per mail. Ze schreven al hun details neer en wij moesten daarmee aan de slag: alles doorgeven aan de logistieke partner, adressen invoegen… Met de B2B-app van CCV Shop loopt heel dat proces véél gestroomlijnder”, zegt Finet. De klanten krijgen nu automatisch een factuur in hun mailbox en worden verwittigd wanneer de patronenboeken onderweg zijn.

“De B2B-oplossing betekent voor mij vooral een geweldige tijdswinst. Ik moet maar een fractie van de tijd investeren in de verwerking van de orders in vergelijking met vroeger.”

Meer info?
De B2B-oplossing van CCV: https://www.ccv.eu/be-nl/b2b-app/

Het Enterprise pakket van CCV: https://www.ccv.eu/be-nl/e-commerce/enterprise-pakket/

Zo pakte Fibre Mood het aan: https://www.ccv.eu/be-nl/2019/fibre-mood-hoe-twee-dames-de-wereld-veroveren-met-hun-passie-voor-stof/

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*