Laden...

Europees betalen. Zonder gedoe

Klarna0218

 

De wereld wordt steeds kleiner. Landgrenzen zijn in veel gevallen geen ‘echte’ grenzen meer, maar worden steeds meer formele afspraken tussen landen. Dit heeft veel invloed op ons dagelijks leven. We reizen meer, zijn 24/7 op de hoogte van het wereldnieuws en volgen wereldwijde trends op de voet. Ook consumenten ondervinden de voordelen van de mondiale economie. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om over landsgrenzen te shoppen. En dat zien we dan ook steeds vaker gebeuren. Immers, het gezegde ‘wat van ver komt is goed’ bestaat niet voor niets. Een Europees betaalproduct is onmisbaar voor de webwinkelier om mee te kunnen komen in deze mondiale trend. Lees mee over hoe je Europees betalen, zonder gedoe met Klarna mogelijk maakt.

Eén van de manieren om eenvoudig Europees te kunnen betalen is Klarna online overschrijving. Nu klinkt dat wellicht nog vaag in de oren, maar als we Überweisung van SOFORT of SOFORT Banking roepen, gaat er wellicht een belletje rinkelen. Dit bankonafhankelijke betaalsysteem, waar de grootste banken uit negen Europese landen aan zijn gekoppeld, is de ideale internationale betaalmethode voor webwinkeliers. SOFORT is in 2014 overgenomen door de van oorsprong Zweedse fintech Klarna. Alle functionaliteiten zijn exact hetzelfde gebleven. Er zijn echter twee opvallende veranderingen. SOFORT heet voortaan Online Overschrijving van Klarna en in plaats van een oranje badge zie je nu een magenta-roze peace teken.

Van SOFORT naar Klarna
“SOFORT wordt ook smoooth,” zegt Annette Verdouw van Klarna. “Met smoooth ambiëren wij om shoppen en betalen super eenvoudig te maken. Nu was betalen met SOFORT al super eenvoudig, daarom past het ook zo mooi in de range betaalmethoden die Klarna biedt. Met de aankoop van SOFORT kon Klarna een direct betaalmethode aan haar productportfolio toevoegen. Het is een aanvulling op haar bestaande mogelijkheden van achteraf en in delen betalen. Door de aankoop van SOFORT kreeg Klarna ook toegang tot nieuwe landen, zoals België. Klarna heeft helemaal niets aan het product veranderd. Het is nog altijd even veilig, snel en simpel betalen via je internetbankieren. We hebben alleen het uiterlijk en de naam aangepast. Aan de betaalmethode zelf is niet gesleuteld. De betaalmethode van SOFORT Banking is nu beschikbaar onder de naam online overschrijving. Je vindt nu in de checkout een magenta-roze betaalbadge met een nieuwe omschrijving: online overschrijving.”

Super toegankelijk
Waarom is online shoppen met internetbankieren zo populair? Annette: “Klanten kunnen met Klarna online overschrijving direct betalen met hun gegevens voor internetbankieren. Het grote voordeel is dat registreren of een rekening openen niet nodig is. Het geld wordt rechtstreeks overgeschreven van de online bankrekening van de klant naar de bankrekening van de webshop. Die ontvangt een onmiddellijke transactiebevestiging en kan de producten dus meteen naar zijn klanten versturen. Snel, direct, simpel en veilig. SOFORT maakt gebruik van de Bancaire veiligheid en vereist een 2 factorauthenticatie waardoor we een van de veiligste betaaldiensten zijn.”

Opvallen in de checkout
Door de rebranding met magenta-roze betaalbadge vallen wij meer op in de checkout, vervolgt Annette. “Consumenten hebben meer met onze online overschrijving betaald dan voorheen, zo zien wij terug in onze cijfers met 15,4% meer transacties sinds de rebranding. De consument betaalt voornamelijk met een online overschrijving als hij shopt voor digital goods, als hij zijn vakantie regelt of shopt voor financial services.”

Direct, later of in delen
Klarna wil shoppen gemakkelijk maken en de klant weer meer bij zijn betaalmoment betrekken, stelt Annette. “De consument kan kiezen uit een betaalmethode die hem het best past op dat moment; direct, later of in delen betalen. Klarna neemt mobiel als uitgangspunt in al haar ontwikkelingen. Doel is om een seamless shopping experience te realiseren, waarin de betaalervaring uiterst smoooth verloopt. Een voorbeeld daarvan is dat consumenten zo min mogelijk persoonlijke gegevens hoeven in te vullen. Omdat wij internationaal opereren, kan ook de webwinkelier daarvan profiteren. De stap naar het buitenland is sneller gemaakt. We hebben afgelopen jaar wereldwijd 19 miljoen online klanten gehad die met Klarna shoppen. Zij kunnen shoppen met onze Klarna betaalmethodes bij 89.000 webwinkels. We zijn een hightech bedrijf en onze ambitie is om het betalen toegankelijk en leuk te maken. Van hightech naar hightouch.”

Klarna heeft serieuze ambities op de Belgische markt. “We willen de gehele wereld smoooth laten betalen,” zegt Annette. “De eerste stap wordt gezet door de Klarna Checkout te introduceren in België. De online overschrijving is standaard in deze Checkout. Uniek is bovendien dat de Klarna Checkout ook op mobiel hoog scoort. Het conversiepercentage ligt zo’n drie keer hoger dan een standaard betaalpagina, omdat we zo min mogelijk gegevens vragen van de consument. Bij een herhaalaankoop herkennen we de klant en worden vooraf alle gegevens al zo goed mogelijk ingevuld. Dat is betalen zonder gedoe en bovendien goed voor de conversie.”

  • DELEN