Laden...

Het Grote Bancontact Betaalonderzoek 2017

bancontact-kim

 

De manier waarop we betalen, staat op een kantelpunt. Bijna acht op de tien jonge Belgen hebben nog amper cash geld op zak. Op drie jaar tijd is de Belg veel vaker mobiel gaan betalen: zowat de helft van de mensen met een smartphone (45%) vindt het een erg praktische betaalmethode. Dat blijkt uit het Grote Bancontact Betaalonderzoek 2017.

Cash verliest aan populariteit, vooral bij jonge consumenten. Liefst 77% van de 18- tot 34-jarigen in ons land geeft aan dat ze vaak weinig of geen cash op zak hebben. De helft van alle Belgen (54%) legt vandaag minder baar geld op de toonbank dan drie jaar geleden. Bijna drie op de tien (29%) denkt zelfs dat er over tien jaar geen cash meer zal bestaan. Het zijn enkele opmerkelijke resultaten uit het eerste Grote Bancontact Betaalonderzoek. De online enquête werd in september 2017 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX bij duizend Belgen, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. Bancontact zal dit onderzoek elk jaar herhalen om zo de evolutie van het Belgische betalen in kaart te brengen.

Nieuwe betaalvormen
Op het vlak van betalen is de Belg nog een gewoontedier. Eén op de twee Belgen (50%) betaalt haast altijd op dezelfde manier. De Bancontact-kaart met pincode blijft met een straatlengte voorsprong het populairste betaalmiddel bij onze landgenoten (64%). Met een véél kleiner percentage volgt cash (13%).

Maar ‘nieuwe’ betaalvormen, zoals mobiel of contactloos betalen, zijn wel in opmars. Op amper drie jaar tijd is de Belg vaker mobiel gaan betalen, voornamelijk ten koste van cash. Ruim de helft (54%) betaalt nu minder met briefjes of munten dan drie jaar geleden, terwijl 76% juist vaker een mobiele app (met pincode) aanklikt om te betalen. In de toekomst verwacht de Belg dat deze trend zich verder zal doorzetten: de helft (53%) van de ondervraagden meent vaker mobiel te zullen betalen (met pincode). 50% van de respondenten denkt dat ze minder vaak met cash zullen betalen en slechts 4% voorspelt dat ze vaker met cash zullen betalen dan vandaag.

“Deze cijfers zijn niet meer dan logisch: we hebben onze smartphone altijd op zak en kunnen zo een hele rist betaalkaarten thuis laten,” zegt Nicolas van Zeebroeck, professor Innovation & Digital Business aan de Brusselse Solvay School. Bijna de helft van de Belgen met een smartphone (45%) meent dat mobiel betalen super praktisch is. Hoe jonger de Belg, hoe vaker die dat zegt (58% onder 18-34 jarigen). De nieuwe generaties zullen het betalen van binnenuit veranderen, voorspelt technologie-expert Peter Hinssen. “Banken krijgen nu stilaan een nieuwe lichting klanten over de vloer die heel vertrouwd zijn met de app-economie. Hier ligt volgens mij een heel mooie kans om een nieuw gedragspatroon aan te kweken.”

Staat veiligheid gelijk aan pincode?
Als er één factor de grote doorbraak van mobiel en contactloos betalen nog in de weg staat, is het de perceptie over veiligheid. In de hoofden van de Belgen is veiligheid nog altijd synoniem met de pincode, een stap die bij mobiel en contactloos betalen niet altijd nodig is. Ruim acht op de tien Belgen (81%) vinden dat je verplicht altijd een pincode zou moeten ingeven als je niet cash betaalt. Tegelijk gebruikt zowat de helft van de Belgen (47%) al jaren dezelfde pincode voor al hun betaalkaarten.

“Bij betalingen met kaart en pincode voer je nog zelf een controlehandeling uit. Je hebt het gevoel dat je alles in de hand hebt. Bij de nieuwste betaaltechnologieën zijn de veiligheidsmechanismen niet langer zichtbaar en zitten ze in het systeem zelf ingebouwd. De verantwoordelijkheid verschuift volledig naar de banken en/of de kaartoperatoren. Dat vergt een psychologische aanpassing van de gebruikers, zeker als die al wat ouder zijn,” legt professor Van Zeebroeck uit.

Maar ook hier treedt er stilaan een verschuiving op. Nu al denken drie op de tien Belgen (31%) dat mobiel of contactloos betalen even veilig is als de ‘klassieke’ betaalmethodes. Zij die er zelf al mee in aanraking kwamen, zijn veel vaker positief. Bij mensen die een betaalapp gebruiken gaat het om 46%, bij mensen die al contactloos betaalden zelfs om 55%. Hun aanvoelen is dan ook terecht, benadrukken de technologische experts. “Nieuwe betaaltechnologieën bieden zoveel extra beveiligingsopties, dat het veiligheidsaspect niet langer een punt is,” zegt tech-ondernemer Peter Hinssen. Ook Nicolas van Zeebroeck stelt dat de beveiliging van mobiele of contactloze transacties van hoog niveau is. “Het huidige wantrouwen is vooral een kwestie van perceptie en tijd.”

Daarnaast zou ook het hoge gebruiksgemak de Belg kunnen overtuigen. Heel wat mensen willen liever verlost zijn van ‘kaart, bakje en code’ om online iets af te rekenen, zo blijkt. Bijna vier op de tien Belgen (39%) betalen online het liefst van al zonder een kaartlezer. Jongeren geven dat vaker aan (50%), net als hoger opgeleiden (47%).

 

Innovatie in de hand werken
In Europa vormen gevestigde waarden zoals Dankort in Denemarken, Bancontact in België en Multibanco in Portugal de voorhoede in mobiele innovaties. Ze ontpoppen zich tot drijvende kracht achter de digitale handel, genietend van de emotionele band die zowel de consument als de handelaar met zijn vertrouwde merken onderhoudt. Tot op vandaag wisten ze mobiele aanvallers en de wereldwijde technologie voor te blijven door op hun thuismarkten nieuwe kansen aan te grijpen. En ze hebben al bewezen op een succesvolle manier innovatieve betaalwijzen van lokale banken mogelijk te maken. Over heel 2017 registreerde Bancontact 12 miljoen transacties via zijn gratis app. “Twintig banken werken mee aan onze mobiele toepassing. Zo kan 99% van alle Belgen mobiel met zijn vertrouwde betaalmethode betalen,” legt Kim Van Esbroeck, CEO Bancontact Company, uit. “Dat grote bereik is ook een troef voor de vele jonge start-ups die Bancontact in hun eigen betaaltoepassing integreren.”

  • DELEN