Jongeren hebben vaker spijt van aankopen

3683-5c55c8db8f81012a1d54fc618b058d65

 

1 op 3 Belgen geeft regelmatig meer geld uit dan gepland, dat blijkt uit onafhankelijk iVox-onderzoek van mobiele bank N26. Voornamelijk jongeren hebben moeite met budgetteren: een kwart van alle Belgische jongeren (tot 34 jaar) heeft regelmatig spijt van een aankoop. Komt het verstand met de jaren? Bij Belgen tussen 35 en 54 jaar oud zakt het percentage naar 15%. Bij 55-plussers is dat nog slechts 10%. Bij vrouwen ligt dat gemiddeld iets hoger dan bij mannen (18% ten opzichte van 14%).

Bewuste impulsaankopen
De Belg is zich er niet altijd bewust van dat hij meer spendeert dan gepland: 28% van alle Belgen schrikt wanneer hij de rekening gepresenteerd krijgt. Ook hier komt dit vaker voor bij jongeren (33%) en volwassenen (32%) dan bij 55-plussers (19%). Even vaak spendeert de Belg bewust meer aan een aankoop dan gepland, ook al was dat niet voorzien in zijn budget: 33% van alle Belgen geeft regelmatig meer uit dan op voorhand gepland. Opnieuw zijn het vaak jongeren die zo’n impulsieve aankoop alsnog zullen doorzetten (41%).

“Dankzij de vele technologische innovaties is het steeds makkelijker om geld uit te geven,” zegt Daniel Calvert, Head of Partnership bij N26 en woordvoerder voor de Benelux. “Voor de retailindustrie en handelaars is deze evolutie natuurlijk geweldig. Ze bereiken makkelijker een groter publiek.”

Uit de N26-studie komen deze bevindingen ook naar voor: 15% van de ondervraagden geeft aan dat de mogelijkheid om ergens contactloos te betalen, hen stimuleert om vaker impulsaankopen te doen. Bij jongeren loopt dat opnieuw hoger op tot 21%.

Volgens Calvert komen die nieuwe mogelijkheden dan ook met grotere verantwoordelijkheden: “Banken krijgen nu de verantwoordelijkheid om overzicht en transparantie te creëren die hierbij past. Voorbeelden hiervan zijn onder andere real-time notificaties en moderne veiligheidsmogelijkheden om zich tegen fraude en diefstal te kunnen beschermen.”

Generatiekloof
Behoeften en verwachtingen van klanten zijn de afgelopen jaren enorm veranderd en dit op wereldschaal. Met de opkomst van toegankelijkheid en personalisatie, gerealiseerd door platformen als Amazon, Spotify en Netflix, hebben klanten dezelfde digitale ervaring van hun bank nodig om hun hedendaagse levensstijl te evenaren.

Calvert: “De app voor mobiel bankieren van N26 biedt een oplossing aan de groeiende behoeften en verwachtingen van de ‘Digital Native’ van vandaag. Met alle benodigde vergunningen verleent door de Europese Centrale Bank stelt N26 klanten in staat om hun persoonlijke financiën altijd en overal te beheren zonder de beperkingen van traditioneel bankieren.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*