‘Mobile is al mainstream, ook hier in België’

PayPal

Sinds vorig jaar zijn er volgens Joachim Goyvaerts van PayPal belangrijke zaken aan het veranderen in de Belgische e-commerce markt. “Mobile is mainstream geworden. Initiatieven die wij lanceren zijn sterk gericht op mobile en worden breed geaccepteerd. Ook in België.” Goyvaerts vertelt ons meer over de strategie van PayPal en de belangrijkste nieuwe technieken die PayPal de afgelopen periode heeft geïntroduceerd. Ook breekt hij met de omni-channel benadering en legt uit waarom.



Gedurende 2015 heeft PayPal wereldwijd 1,4 miljard transacties op mobiel verwerkt. Dat is volgens Goyvaerts 28 procent van alle transacties. “Ook in België zien we dezelfde trend. We hebben in België een marktaandeel van 12 procent, bestaande uit 10 procent desktop en 2 procent mobile. Mobile is voor ons de echte groeimotor en dat blijft ook zo. We gaan ons leiderschap op mobiel de komende jaren steeds verder uitdiepen. De initiatieven die we gaan introduceren, zijn sterk op mobile gericht.”

One Touch

Een voorbeeld van een sterke mobile toepassing is One Touch. “Deze techniek hebben we voor het eerst in de Verenigde Staten gelanceerd en al heel snel in België geïntroduceerd. One Touch laat het toe om te betalen zonder de inlog- of e-mailgegevens in te moeten geven. Die worden door ons veilig voor de consument onthouden. Men hoeft alleen eenmalig de One Touch functionaliteit op het PayPal account te activeren en kan vervolgens van de ene site naar de andere shop surfen en kopen. De functionaliteit werkt device overstijgend, zowel op mobiel, tablet als desktop. We vertrekken echter vanuit mobile. Inmiddels hebben al 22 miljoen PayPal gebruikers One Touch geactiveerd. Dat is spectaculair en geeft eens te meer aan dat het vertrouwen in PayPal en mobile aan het doorstomen is. Waren veel mensen in het begin nog afgeschrikt van mobiel betalen, nu is er een grote groep gebruikers die daar absoluut geen moeite meer mee heeft. Dat komt omdat persoonsgegevens veilig worden bewaard en het betaalgemak er enorm op vooruit gaat.”

De nieuwe app die in februari is gelanceerd, draagt volgens Goyvaerts nog meer bij aan de convenience. “De nieuwste app is nog strakker, nog intuïtiever en dient echt als leidinstrument voor de consument. Het vereenvoudigt bijvoorbeeld de peer to peer betalingen enorm. Ook de biometrie is daarin helemaal doorgebroken; men kan inloggen en transacties bevestigen met fingerprint.”

Zoeken naar nieuwe manieren

Grenzen vervagen. Goyvaerts: “We denken niet meer in kanalen of mobiele oplossingen. Nee, we proberen op basis van mobile technologie nieuwe gebruikerservaringen aan te bieden. België is geen super innovatieve markt, maar we zien toch de adoptie van hele mooie mobiele toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan de armbandjes op festivals waarmee bezoekers betalingen kunnen verrichten op basis van hun PayPal account. PayPal is daarmee aan het uitdeinen van een pure e-commerce speler voor enkel de aankoop van producten thuis, stomen we door in het dagelijkse leven van de consument. We redeneren dan ook niet zozeer vanuit de traditionele gedachte van een winkel met een kassa, maar zoeken en omarmen nieuwe manieren.” Heet dat dan omni-channel? “Nee, gewoon commerce; kopen in elke context,” zegt Goyvaerts. “Omni-channel kan een hele grote valkuil zijn. Het klinkt heel zwaar, men vervalt al snel in hele zware infra oefeningen. Maar, je hoeft niet altijd alle kanalen gelijk te trekken. De kracht zit hem in de mobile disruptie. Vertrek enkel vanuit mobile en voeg vervolgens eventueel extra kanalen toe in plaats van ouderwets denken en bestaande, zware infra omgevingen ombuigen naar mobile. Je moet relevant zijn voor de klant; zet de klant in de lead.”

Het betaalplatform v.zero is voor PayPal de standaard. “Dit betaalplatform vertrekt vanuit mobile en wordt door alle leaders in de new economy, zoals Uber en Airbnb, gebruikt. Behalve een uitstekende convenience is het platform krachtig en biedt maximale security. Op die manier kan consumenten een beter user experience worden geboden met de focus puur op de koopervaring. Een agile en klantgedreven aanpak die werkt. Het betalen gaat zo eenvoudig dat het een ondergeschikte rol krijgt; het gebruiksgemak is key. In België merken we dat steeds meer (r)e-tailers onderkennen dat PayPal de voorkeur uitdraagt bij veel van hun klanten én dat PayPal het nog makkelijker maakt om via mobile de wereld te veroveren. De resultaten overtreffen onze doelstellingen. En we zetten die ambitie voort onder het motto: mobile first.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*