Niet alleen cash verdwijnt, maar ook het betalen zelf

7. CCV Belgium0

 

Nee: natuurlijk wordt niet alles gratis. Dat zou te mooi zijn. Maar als er één opvallende tendens is in de wereld van het elektronisch betalen, dan is het wel dat de handeling van het betalen op zich steeds minder ingrijpend wordt. OnlineRetailer legde haar oor te luister bij CCV, expert in betalen en bekend van de CCV Shop, de handige webshop. Maar wat betekent dat voor jouw webshop? We spraken hierover met Anke Vandenbussche, strategisch productmanager van CCV.

“Betalen is door de eeuwen heen voortdurend geëvolueerd. Zo is de ruilhandel ook vervangen door gestandaardiseerd geld. Of meer recent door ingrijpende structuren zoals de eurozone, die ervoor zorgen dat miljoenen mensen comfortabel met dezelfde munt kunnen betalen. Ook het elektronisch betalen evolueert zeer snel, maar het gaat op een hoger niveau steeds dezelfde richting uit: we zorgen ervoor dat we ‘gedoe’ voor de consument en de handelaar wegnemen. Dat kan vaak met eenvoudige en slimme ingrepen. Een klein voorbeeld? Denk aan contactloze betalingen zonder pincode. We beperken de handelingen van de consument – kaart niet meer in de terminal stoppen, geen pincode meer moeten geven – om alles vlotter te laten gaan.

Hetzelfde doen we met de webshops: denk aan tokenisatie. Als de consument op een veilige manier zijn betaalgegevens bij de PSP – payment service provider – kan achterlaten, kunnen handelaars daarmee aan de slag. Zo kan je terugkerende klanten belonen met een vereenvoudigd betaalproces. CCV gaat daarin nog een stap verder en koppelt tokenisatieaan de fysieke locatie van de consument. Zo ontwikkelt het diensten met extra toegevoegde waarde. Je kan bijvoorbeeld online een parkeerplaats boeken en vervolgens de garage binnen- en buitenrijden zonder te moeten aanschuiven aan de betaalautomaat van de parking. Dat gebeurt dan namelijk volledig geautomatiseerd.”

Dus, na cash, verdwijnt nu ook de betaling zelf?

“Ja en nee. Consumenten moeten natuurlijk nog steeds betalen, maar de fysieke betaalhandeling wordt steeds minder zichtbaar. We schrappen net dat deel van de aankoop dat mensen het minst fijn en het meeste gedoe vinden. Portefeuille bovenhalen, betalen. Of online: kaart zoeken, honderd cijfers overtypen. Nog eens een code van een bevestigings-sms’je kopiëren… Dit zijn allemaal zaken waardoor klanten voortijdig afhaken. Zo verlies je als handelaar omzet én mis je als klant de aankoop die je wil.”

Maar dat heeft toch ernstige gevolgen? Gaan consumenten dan niet sneller geld uitgeven zonder daarbij na te denken?

“Het spreekt natuurlijk voor zich dat klanten altijd de prijs van een bepaald product of een bepaalde dienst moeten accepteren. Weet ook dat je door de grotere digitalisering ook een constant zicht op je financiën hebt. Denk aan je bankapp. Consumenten hebben die altijd op zak en kunnen dus in realtime een inschatting maken of ze budget beschikbaar hebben voor een bepaalde aankoop. Digitalisering maakt budgettering dus makkelijker én zorgt er tegelijkertijd voor dat vervelende processen zoals betalen makkelijker worden.”

Hoe vertaalt dit zich dan in wat jullie doen?

“De kern van wat CCV doet, is de handelaar ontzorgen. Onze taak is ervoor zorgen dat de handelaar kan doen waar hij goed in is: kwalitatieve producten en diensten aan de man brengen. In het geval van onlinehandel: net zoals we het voor de consument makkelijk maken om te betalen, maken we het voor de handelaar makkelijk om een webshop op te zetten. Ook de handelaar wil geen gedoe. Net daarom ontwikkelden we CCV Shop, waarmee iedereen snel aan de slag kan en producten en diensten online kan aanbieden. We weten echter dat veel handelaren zich graag extra laten ondersteunen in het uitbouwen van hun webshop. Daarom bieden we ook gepersonaliseerde ondersteuning aan. We denken samen met hem of haar na over strategie, lay-out, beveiliging, marketing… noem maar op. We stellen daarvoor ook een grote groep experten ter beschikking.”

De CCV Inspiration Days passen ook in dat verhaal?

“Inderdaad. De relatie tussen CCV en haar klanten evolueert. Ze nemen niet meer zomaar een product van ons af, we zien ze meer en meer als partners en willen samen bouwen aan hun succesverhaal. De Inspiration Days zijn vaak het startpunt van een heel traject. Het ideale webshopconcept van de handelaar wordt duidelijk én hij of zij ontmoet er de juiste mensen om de webshop op poten te zetten. CCV is hier vaak het bindmiddel: onze mensen brengen handelaren vaak in contact met de webdeveloper die perfect bij hen past. Samen bouwen ze aan een webshop via CCV Shop. Het is vaak de start van een mooie en lange samenwerking.”

Meer info?
www.inspirationdays.be
www.ccvshop.be

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*