Tips om van je webshop een succes te maken

CCV0318

 

E-commerce is in volle ontwikkeling. Ook in België kiezen meer en meer handelaren om hun bestaande aanbod digitaal aan te bieden, of ze richten een webshop op zonder fysieke winkel. “Velen voelen zich geroepen, maar het komt natuurlijk op neer om er na de oprichting van de webshop een succes van te maken,” weet Bastiaan Phlips van CCV. “Het zou te jammer zijn dat al je inspanningen voor niets zijn geweest.”

Er vindt een interessante evolutie plaats. Ontwikkelaars van webshopplatformen of leveranciers van betaaldiensten zetten tot voor kort voornamelijk in op het aanleveren van de structuur van een technisch hoogstaand platform. Vandaag voegen ze daar meer en meer een consultancyrol aan toe. “CCV gaat de klant doorheen het hele verhaal begeleiden. We bieden echt maatwerk aan. We gaan veel verder dan het aanleveren van een webshopplatform en voorzien ook een breed gamma aan diensten zodat de webshop kan groeien en bloeien. Het stopt niet als de webshop is opgeleverd,: weet Bastiaan Phlips.

CCV bouwde daarvoor een netwerk uit met partners die de e-commercehandelaar kunnen begeleiden doorheen het hele traject. “Vanuit CCV helpen we de ondernemer door zijn business te vertalen naar een onlineverhaal. Hiervoor ontwikkelen we een webshop met CCV Pay als geïntegreerde betaaloplossing. Daarnaast stellen we gespecialiseerde partners aan hen voor die ons platform kennen en hun webshop doen groeien. Dit kan een online marketingbureau zijn, maar ook een grafisch bedrijf, een vertaalbureau, een logistieke partner en nog zoveel meer,” vult Bastiaan aan.

Bastiaan weet waarover hij spreekt: “Ik heb tal van succesvolle webshops gelanceerd en die ervaring wend ik nu aan om starters te begeleiden.” Als E-commerce Business Development Manager bouwt hij de ondersteunende diensten van CCV nu verder uit. “Hiervoor baseren we ons op diepgravend onderzoek én op onze eigen ervaring.”

“We hebben ondervonden dat het vroeger voor consumenten vooral belangrijk was dat je een veilige betaling kunt aanbieden. Vandaag worden die veilige betalingen als evident beschouwd. Daar ligt dus niet langer de uitdaging. Gebruiksgemak is belangrijk geworden. Denk daarom bijvoorbeeld ook aan mobiele betalingen die belangrijker belangrijke worden,” weet Bastiaan.

De grootste fout die handelaars met een webshop maken, is ervan uitgaan dat eenmaal de webshop online staat, de verkoop wel automatisch zal beginnen te lopen. “Niets is minder waar. Je moet op elk kanaal inzetten om je zichtbaarheid te vergroten en ervoor te zorgen dat consumenten je webshop vinden.” Het komt erop aan deze kanalen slim te kiezen. “Veel hangt af van je business. Sommige webshops zetten alles in op Google Advertising, maar bij fashion kan Instagram inmiddels belangrijker zijn dan Facebook of Google. De juiste online marketingmix hangt af van de producten of diensten die je wil aanbieden. Trek de juiste partners aan zodat je met specialisten kan werken.”

De tien tips van Bastiaan:

  1. Zorg dat je basis goed zit: mooie foto’s, duidelijke productomschrijving

Het kan misschien heel evident lijken, maar zorg dat de basis van je webshop goed zit. Geef voldoende info mee over je product of dienst en gebruik mooie en duidelijke foto’s.

  1. Onderscheid je door je lay-out en zorg voor uitgebreide zoekfilters

Als een klant de weg niet vindt in je webshop, zal dit gevolgen hebben voor je conversion rate. Zorg voor een heldere lay-out en voorzie zoekfilters die rekening houden met alle aspecten van je aanbod. Je kan je visueel natuurlijk al onderscheiden door een mooie lay-out. Een uitgebreide en makkelijk bruikbare zoekfunctie of productvideo’s kunnen ook een positieve impact hebben op de conversie.

  1. Maak je kenbaar

Hoe kunnen je klanten je bereiken? Zorg dat je contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn. Als je ook een fysieke winkel hebt, publiceer dan zeker ook een foto, de openingsuren en het adres van je winkel op je website.

  1. Zorg ervoor dat mobiel shoppen ook mogelijk is

Ziet je site er even goed uit op smartphone als op desktop of laptop? En werken alle functies even vlot? Mobiel winkelen wordt steeds belangrijker, dus verlies dit niet uit het oog. Denk dan ook aan mobiel betalen. CCV biedt bijvoorbeeld standaard al een knop aan om onmiddellijk met de Bancontact app te betalen.

  1. Geef duidelijke levertermijnen/leverkosten weer

Geef niet alleen duidelijk weer wat de eventuele verzendkosten zullen zijn, maar ook wanneer en hoe je levert. Voorzie ook een aparte pagina waarop je je klant hierover informeert.

  1. Faciliteer een eenvoudige betaling (ook mobiel)

Betalen met de Bancontact-app maakt het checkout proces zeer makkelijk. Zorg ervoor dat je klanten geen gedoe ondervinden wanneer ze willen betalen. Dit leidt ertoe dat ze misschien toch nog van een aankoop afzien.

  1. Voorzie voldoende betaalmogelijkheden

Meer dan de helft van online shoppers vindt het belangrijk om verschillende betaalmogelijkheden te hebben. Je wil geen klanten verliezen omdat je net niet die ene betaalmethode aanbiedt waarmee zij willen betalen.

  1. Personaliseer

Met een aantal eenvoudige ingrepen lijkt het alsof je je klanten rechtstreeks aanspreekt, ook online. Personaliseer je e-mailcommunicatie, voeg een persoonlijk bedankkaartje toe aan je bestellingen, voorzie een leuke verpakking. De belevenis van de klant stopt niet na het plaatsen van een online bestelling.

  1. Laat je omringen door gespecialiseerde partners

Leg je eigen focus op het businessaspect en bekijk welke zaken je beter overlaat aan professionals. Zoek bijvoorbeeld een professionele fotograaf voor de beste productfoto’s of een copywriter voor productomschrijvingen die creatief klinken en hoog scoren in Google. Premium Services zoals die van CCV Shop leveren maatwerk en consultancy.

  1. Optimaliseer voortdurend

Bastiaan legt het uit met een eenvoudig voorbeeld. Stel je hebt een webshop waarop je koffie verkoopt. In Wallonië houdt men meer van de sterkere mokka-koffie. Vlaanderen heeft het meer voor de Dessert-variëteit. Zorg er dan voor dat wie voor ‘Nederlands’ kiest eerst de Dessertkoffies te zien krijgt en schuif Mokka-koffie bij Franstaligen naar voor.

Meer informatie over de Premium Services van CCV vind je op www.ccv.eu

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*