Van betaalservicebedrijf naar fintech-softwareprovider

Keyware0319

 

Tot voor kort was Keyware enkel gekend als een aanbieder van betaalterminals en acquiringovereenkomsten voor debet- en kredietkaarttransacties op de Belgische markt. In 2017 besliste Keyware om haar betaaldiensten uit te breiden met de ontwikkeling van fintech-software en te starten met het aanbieden van diensten onder SaaS-model. Als onderdeel van deze strategie werden het Franse Magellan en het Belgische EasyOrder overgenomen. Een gesprek met Joris Maes, Chief Commercial Officer bij Keyware Technologies.

In vergelijking met andere spelers onderscheidt Keyware zich volgens Maes onder andere door een multi-merkenaanbod, waardoor beter kan ingespeeld worden op de concrete betaalbehoefte van de handelaar. “Onze klanten zitten verspreid over verschillende economische sectoren, gaande van retail over horeca, cultuur, vrije beroepen en transport tot overheidsdiensten. We ondersteunen ze met een groot aantal softwaresystemen en diensten.” Maes geeft een aantal voorbeelden.

  • Set2U is een modulaire betaalsoftware van Magellan voor het definiëren, uitvoeren en beheren van betaaltansacties. Richt zich naar banken, kredietinstellingen, payment processors en diverse financiële dienstverleners. Groot voordeel is dat klanten vanuit één platform verschillende betaalkanalen kunnen beheren, zoals bijvoorbeeld betaalterminals, ATMS, mobiele betalingen, webbetalingen, private kaarten, etc. Een klant die een bijkomend betaalkanaal wenst aan te bieden, hoeft ook niet te investeren in nieuwe ontwikkelingen, maar kan gewoon een extra module toevoegen aan zijn/haar Set2U software. De meeste Franse banken zijn klant bij Magellan.
  • SPLIT is een betaaltechnologie voor het realiseren van gespreide betalingen. Na ingebruikname van de SPLIT software kan een handelaar via een gewone betaalterminal gespreide betalingen toestaan aan de klant. De klant gebruikt hiervoor zijn/haar traditionele betaalkaart. Voordeel voor de handelaar is dat hij geen (micro-)kredietovereenkomsten hoeft af te sluiten en buiten het bevestigen van de keuze ‘gespreid betalen’ en het ingeven van het aantal periodes via de terminal niets extra hoeft te doen. In een paar seconden is dus de volledige transactie geregeld. Klanten kunnen op die manier de betaling van grotere aankopen over een aantal maanden spreiden. Gespreid betalen is al sterk ingeburgerd in Frankrijk en de Scandinavische landen. Keyware verwacht dat een dergelijke betaalinnovatie ook elders in Europa succes zal kennen. Gekende SPLIT klanten zijn bijvoorbeeld Midas, VW Finance, AD garages, Vulco, Point S, Conforama of Air France.
  • S-Token is een software die ervoor zorgt dat gevoelige (kritieke) data wordt beveiligd conform aan de PCI DSS en EMVCo-aanbevelingen van de financiële sector. Transacties worden beveiligd door middel van desensibilisering: het vervangen van gevoelige gegevens door onomkeerbare tokens zonder intrinsieke waarde. Hierdoor worden gecompromitteerde data onbruikbaar voor malafide partijen. Voordeel voor klanten is dat ze hierdoor heel eenvoudig en goedkoper een beveiligde omgeving kunnen opzetten die voldoet aan de PCI DSS 3.0 norm. Een ander voordeel, ook voor niet-financiële klanten, is dat S-Token kan gebruikt worden voor niet-financiële toepassingen, zoals voor het anonimiseren van data in Big Data-toepassingen, CRM-oplossingen, of GDPR-gerelateerde materie. S-Token bevindt zich in een early adopter stage.

EasyOrder
EasyOrder is een innovatieve bestel- en betaalapp met bijhorende webshop. Handelaars kunnen in een handomdraai hun producten of diensten verkopen en in gepersonaliseerde boodschappen één op één promoten naar hun klanten. Terwijl hun klanten op elk moment van de dag hun (toekomstige) bestellingen kunnen ingeven. Handelaars die gebruikmaken van EasyOrder kunnen zich ook kenbaar maken in de EasyOrder Store, waardoor consumenten een overzicht krijgen van welke handelaar waar en wanneer beschikbaar is. Een bijkomend voordeel voor de handelaar is dat EasyOrder werkt op basis van een geringe maandelijkse fee, waardoor de handelaar geen percentage hoeft af te staan van zijn gegenereerde omzet. Een niet te onderschatten financieel voordeel. Qua technologische ontwikkelingen werd bij EasyOrder de focus gelegd op het ontwikkelen van een aantal features die zowel de handelaar als de consument ten goede komen: het faciliteren van gepersonaliseerde promotionele acties, bijkomende interactie met social media, de opmaak van digitale getrouwheidskaarten,…

Naast de uitvoering van haar fintechstrategie focust Keyware ook op een verdere geografische uitbreiding. Hierbij werd geïnvesteerd in de opening van een kantoor in Parijs en de opzet van een filiaal in Luxemburg. De bedoeling is om enerzijds de commerciële teams dichter bij de eindklant te brengen en anderzijds om in te spelen op diverse zogenaamde cross selling opportuniteiten. Hierdoor kan bijvoorbeeld de betaalterminalexpertise uit de Belgische afdeling bij fintechprojecten in Frankrijk worden ingezet, terwijl SPLIT technologie geïntroduceerd wordt op de Belgische of Luxemburgse markt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*