Wat als er niet betaald wordt? Incasso in e-commerce.

Alektum0617

 

De Belgische e-commerce groeit het hardst van Europa, blijkt uit recent gepubliceerde cijfers. Ondanks de mooie groeicijfers in Belgische e-commerce en m-commerce blijft de betaling nog steeds een van de belangrijkste afhaakmomenten in het online aankoopproces vanwege te ingewikkeld, zeker op een smartphone. Liefst 40% van de internetproblemen bij online aankopen hebben te maken met betalingen. Het gebrek aan vertrouwen bij betalingen is een belangrijke showstopper. Veilig betalen zonder moeite is dus de boodschap. Frictieloze betaalmogelijkheden is de nieuwe norm. Dat zegt Jan Verrept is Country Manager België voor Alektum.

Achteraf betalen
Achteraf betalen is een betaalmethode die het de consument makkelijker maakt om online aankopen te doen en waar de webshop ook heel wat voordelen bij heeft. Achteraf betalen in de letterlijke zin bestaat uiteraard al langer zie de aanrekeningen, facturen of de gekende roze overschrijvingsformulieren die handelaars aan hun vertrouwde en goedbetalende klanten aanbieden. De mogelijkheid om aankopen achteraf te betalen versterkt het vertrouwen en trekt maar liefst 30% van de twijfelende shoppers over de streep. Achteraf betaal oplossingen geïntegreerd in het online betaalproces zijn een van de oplossingen om het betaalgemak te verhogen en de conversie te verhogen.

Waar moet je op letten of je nu online of offline producten aanbiedt en uitgestelde betaling toelaat:

  • Vlotte leveringen, ongeschonden leveringen
  • Makkelijk te bereiken dienst na verkoop
  • Vermeld duidelijk op de verkoopdocumenten en Algemene Voorwaarden hoe en wanneer betalingen verwacht worden. Vergeet daarbij ook niet te vermelden welke stappen u onderneemt bij niet-betaling. In België zijn enkel de Algemene Voorwaarden bindend ingeval van niet-betaling
  • Vergeet in de Algemene Voorwaarden zeker geen eigendomsvoorbehoud te vermelden, zo blijft u de juridische eigenaar van de goederen tot ze volledig betaald zijn
  • Een goed opvolgingssysteem van uw facturen is cruciaal als u achteraf betalen toestaat, denk aan reminders, betalingsverzoeken, ingebrekestellingen, kort op de bal spelen is essentieel om uw liquiditeit te waarborgen

Maar wat als er niet betaald wordt?
Een oplossing is om een incassobureau in te schakelen dat tegen betaling ervoor zorgt dat je onbetaalde facturen betaald worden. Maar incassobureaus, die zichzelf bij fintech rekenen, moeten mee evolueren en bieden veel meer dan een boze brief. Wat mag je dan verwachten van een hedendaags incassobedrijf in het order2cash proces in e-commerce?

Reminder service  
Dit is een geautomiseerd proces waarbij betalingsherinneringen worden verstuurd, bij voorkeur gekoppeld aan leuk commercieel bericht. Het bijhorende fulfilment proces kan worden uitbesteed.

Invoice service
Dit is een geautomiseerd proces waarbij het versturen van facturen wordt uitbesteed. Let op een duidelijke vermelding van de algemene voorwaarden aangezien deze bindend zijn in België inzake incasso: wat gebeurt er en wat zijn de kosten ingeval van niet-betaling. Het bijhorende fulfilment proces en het debiteurenbeheer kan ook worden uitbesteed.

Incasso
Dit is het zogenaamd minnelijke traject waarbij de incassopartner op een correcte en sociaal verantwoorde manier uw openstaande vorderingen recupereert. Let hierbij op dat uw incassopartner in uw opdracht handelt en het van het grootste belang is dat uw klant nog terugkeert naar uw shop.

Wat zijn de voordelen voor de webshop:

  • Minder administratie, meer tijd voor uw klanten
  • Verbetering van de cashflow
  • Duidelijke rapportage en benchmarks geven u meer inzicht over uw klanten
  • Juridisch advies en expertise

Juridisch
Ga voor een incassopartner die jou ook verder helpt als er ook na het minnelijke traject nog steeds niet betaald wordt. Meestal wordt er dan samengewerkt met een deurwaarder of advocaat maar ook hier is het van het grootste belang dat het uiteindelijk over uw klant gaat en u ook in deze fase uw bedrijfswaarden wil zien gerespecteerd worden.

Wat is er dan nieuw?

Risk scoring
Helpt de webshop bepalen aan welke klanten (consumenten of bedrijven) achteraf betalen kan worden aangeboden, tot welk bedrag, voor welke productgroep, welke betaalmethode: alles achteraf betalen of toch een gedeelte vooraf, of gespreid betalen.

Forward flow
Onbetaalde facturen worden na een vooraf bepaalde tijd automatisch verstuurd naar de incassopartner die deze dan verder opvolgt ter betaling. Kan ook enkel van toepassing zijn voor facturen die aan bepaalde voorwaarden voldoen: tot een bepaald bedrag, enkel voor bepaalde producten (vb. niet fraudegevoelig), enkel binnenland, enkel B2C, enz.

Factoring
Factoring is een vorm van debiteurenfinanciering. De webshop draagt zijn facturatie en debiteurenrisico over en in ruil voor een vergoeding ontvangt de webshopo direct zijn geld. Hij hoeft dus niet te wachten totdat zijn facturen zijn betaald.

De factor of financier geeft per debiteur een limiet waarbinnen zij kunnen leveren. Deze is doorgaans ruimer dan bij banken. Dus niet alleen de financiering van debiteuren maar ook het beheer van de debiteurenportefeuille wordt overgedragen aan de factormaatschappij. Daardoor is factoring van debiteuren heel geschikt voor groeiende bedrijven omdat de omvang van de financiering ook groeit samen met de omvang van de debiteurenportefeuille.

Wat zijn de voordelen voor de webshop:

  • De factor neemt het risico van niet-betaling over, vaak met een dekking van 70-90% waardoor de webshop beschermd is
  • Uitbetaling op de eerste dag
  • Het betaalde voorschot is gunstig voor de liquiditeit, verbetering van de cashflow
  • Minder administratie

Invoice purchase
Facturen worden gekocht op de dag van verzending en betaling gebeurt binnen de 24 uur. Nadien volgt de invoice service waarbij het volledige facturatieproces wordt uitbesteed. Belangrijk is dat ook het kredietrisico wordt overgenomen, vaak wordt tot 99% van de factuur betaald.

Wat zijn de voordelen voor de webshop:

  • Verbetering van de cashflow
  • Minder administratie
  • Minder risico voor eigen kredieten

Bad debt purchase
De Belgische markt is op korte tijd zeer matuur aan het worden als het gaat over bad debt purchase of het kopen van openstaande vorderingen, betwiste facturen, vervallen facturen door incassopartners van bedrijven. Incassopartners hanteren hierbij een aantal parameters om de waarde van een portefeuille van onbetaalde facturen te bepalen. Denk dan aan:

  • De risk score
  • De leeftijd van de facturen
  • Het gemiddelde factuurbedrag
  • De locatie of woonplaats van de debiteuren
  • Het aantal facturen
  • De kwaliteit van de klantgegevens en de factuurgegevens
  • De Algemene Voorwaarden op het moment dat de factuur ontstond

Meestal is bad debt purchase van toepassing op een batch van te koop gestelde facturen maar geavanceerde incassopartners zijn in staat om ook hier een forward flow proces in te richten.

Wat zijn de voordelen voor de webshop:

  • Liquiditeit, verbetering van de cashflow
  • Verbetering van de balance sheet
  • Minder administratie, focus op je core business
  • Belastingvoordeel, sneller recupereren van BTW
  • Minder risico voor eigen kredieten

Waar moet u op letten indien u met een incassobureau gaat werken:

  • Geautomatiseerd, forward flow
  • Aanbieden van een B2C en B2B risk check
  • Internationaal opererend
  • Kennis van internationale BTW wetgeving
  • Kennis van de lokale incassowetgeving
  • GDPR compliant
  • Referenties

Jan Verrept is Country Manager België voor Alektum, een specialist in financiële diensten voor e-commerce. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker en om bijdragen te leveren aan gespecialiseerde vaktijdschriften.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*