Wat als er niet betaald wordt?

Alektum0318

 

Ondanks de mooie groeicijfers in Belgische e-commerce en m-commerce blijft de betaling nog steeds een van de belangrijkste afhaakmomenten in het online aankoopproces vanwege te ingewikkeld, zeker op een smartphone. Liefst 40% van de internetproblemen bij online aankopen hebben te maken met betalingen. Jan Verrept van Alektum zoomt verder in op de trends in incasso in e-commerce.

Volgens verschillende onderzoeken zou bijna de helft van de potentiële online kopers afhaken wanneer het afrekenproces te moeilijk is. Terwijl sterke groeier m-commerce een steeds centralere rol gaat spelen in de totale winkelervaring van de consument is echter het gebrek aan vertrouwen bij betalingen een belangrijke showstopper. Veilig betalen zonder moeite is dus de boodschap. Frictieloze betaalmogelijkheden is de nieuwe norm. De mogelijkheid om aankopen achteraf te betalen versterkt het vertrouwen en trekt maar liefst 1/3 van de twijfelende shoppers over de streep. Achteraf betaal oplossingen of gespreid betalen (installments) geïntegreerd in het online betaalproces zijn een van de oplossingen om het betaalgemak te verhogen en de conversie te verhogen.

Maar wat als er niet betaald wordt?
Wat mag je dan verwachten van een hedendaags incassobedrijf in het order2cash proces in e-commerce? Enkele trends:

Proactief
Een van de trends is een pro-actieve aanmaning versturen naar de debiteur: dit is een bericht dat er een factuur aankomt, deze communicatie is aan lage kost en is niet intrusief of ongewenst en storend.

Debt sale
De Belgische markt is op korte tijd zeer matuur aan het worden als het gaat over het verkopen van openstaande vorderingen. Wat zijn nu de voordelen voor de webshop bij het verkopen van openstaande vorderingen?

  • liquiditeit, verbetering van de cashflow op korte termijn
  • verbetering van de balance sheet
  • minder administratie, focus op je core business
  • belastingvoordeel, sneller recupereren van BTW
  • minder risico voor eigen kredieten

Incassopartners hanteren hierbij een aantal parameters om de waarde van een portefeuille van onbetaalde facturen te bepalen. Denk dan aan:

  • de risk score
  • de leeftijd van de facturen
  • het gemiddelde factuurbedrag
  • de locatie of woonplaats van de debiteuren
  • het aantal facturen
  • de kwaliteit van de klantgegevens en de factuurgegevens
  • de Algemene Voorwaarden op het moment dat de factuur ontstond

Forward flow
Meestal is debt sale van toepassing op een batch van te koop gestelde facturen maar geavanceerde incassopartners zijn in staat om ook hier een forward flow proces in te richten. Een goede communicatie met betrekking tot bestandoverdracht of zelfs technische integratie met systemen van de webshop zijn hierbij van doorslaggevend belang. Onbetaalde facturen worden na een vooraf bepaalde tijd automatisch verstuurd naar de incassopartner die deze dan verder opvolgt ter betaling. Dit kan ook enkel van toepassing zijn voor facturen die aan bepaalde voorwaarden voldoen: tot een bepaald bedrag, enkel voor bepaalde producten (vb. niet fraudegevoelig), enkel binnenland, enkel B2C, enz.

Factoring
Factoring is een vorm van debiteurenfinanciering. De webshop draagt zijn facturatie en debiteurenrisico over en in ruil voor een vergoeding ontvangt de webshop direct zijn geld. Hij hoeft dus niet te wachten totdat zijn facturen zijn betaald. De factor of financier geeft per debiteur een limiet waarbinnen zij kunnen leveren. Deze is doorgaans ruimer dan bij banken. Dus niet alleen de financiering van debiteuren maar ook het beheer van de debiteurenportefeuille wordt overgedragen aan de factormaatschappij. Daardoor is factoring van debiteuren heel geschikt voor groeiende bedrijven omdat de omvang van de financiering ook groeit samen met de omvang van de debiteurenportefeuille.

Wat zijn de voordelen voor de webshop:

  • de factor neemt het risico van niet-betaling over, vaak met een dekking van 70-90% waardoor de webshop beschermd is
  • uitbetaling op de eerste dag
  • het betaalde voorschot is gunstig voor de liquiditeit, verbetering van de cashflow
  • minder administratie

Risk scoring
Helpt de webshop bepalen aan welke klanten achteraf betalen kan worden aangeboden, tot welk bedrag, voor welke productgroep, welke betaalmethode: alles achteraf betalen of toch een gedeelte vooraf, of gespreid betalen.

Data analyses
Het analyseren van incassoportefeuilles kan tot verrassende inzichten leiden die kunnen helpen bij het verbeteren van het customer onboarding proces, de aangeboden betaalmethodes, het betaalproces en het incasseringstraject.

Sociaal verantwoord innen
Sociaal verantwoord innen begint eigenlijk bij de algemene voorwaarden van de webshop. In België zijn namelijk de algemene voorwaarden de enige grond om openstaande vorderingen te incasseren, daar staan de interesten, aanmaankosten, schadebedingen die worden extra aangerekend aan de debiteur door het incassopartner in de minnelijke fase. Laat echter sociaal verantwoord incasseren geen hol begrip zijn. Sociaal verantwoord incasseren moet je objectiveren, meten, waarmaken, aantonen.

Churn prediction
Een incassobedrijf kan uiteindelijk ook concreet helpen met churn prediction. Het voorkomen dat een klant naar een concurrent overstapt is niet langer meer enkel de taak van de marketeer maar ook de incassopartner kan hier een belangrijk aandeel in hebben.

 

Jan Verrept is Country Manager België voor Alektum Group, een specialist in financiële diensten voor e-commerce. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker en om bijdragen te leveren aan gespecialiseerde vaktijdschriften.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*