Zet je checkout in de spotlights

Klarna0318

 

Is mijn website wel genoeg zichtbaar? Hoe ziet de homepage eruit? Is het productassortiment wel helder? En hoeveel traffic wordt er naar de site gegenereerd? Stuk voor stuk vragen die je jezelf als webwinkelier continu afvraagt. Je investeert daarom logischerwijs veel budget en aandacht in de front-end van de webwinkel. Dit zijn natuurlijk absoluut geen onbelangrijke zaken om de winst te verhogen. Toch is één cruciaal gedeelte van de shopervaring dat niet de aandacht krijgt dat het verdient: de checkout.

En dit is niet zonder gevolgen. De checkout speelt namelijk wel degelijk een belangrijke rol bij de conversie. Wanneer klanten bij de betaalpagina belanden, haken zij toch vaak nog om allerlei redenen af. Tegelijkertijd is het zo dat een geoptimaliseerde betaalervaring juist voor een hogere conversie zorgt, soms tot wel 30 procent. Deze betaalervaring is ook zeker van groot belang bij de m-commerce trend, waarbij het oppervlak op de kleine schermpjes op de juiste manier moet worden ingevuld. Hoog tijd om jouw checkout zowel voor desktop als voor mobiel eens onder de loep te nemen. Wat zijn de twee voorwaarden voor een conversieverhogende checkout?

  1. Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk

De algehele ervaring van het betaalproces speelt een belangrijke rol bij het afronden van de aankoop: consumer experience is key. Een simpele en soepele betaalervaring zorgt voor een verhoogde conversie. Een intuïtieve betaalpagina maakt het voor klanten mogelijk om met een minimale moeite een bestelling te plaatsen. Zo wordt het voor je klanten zo gemakkelijk mogelijk gemaakt om een aankoop af te ronden en zullen zij dit ook sneller doen.

  1. Kies voor een responsive checkout oplossing

Volgens de laatste inschattingen wordt in 2018 de helft van de online aankopen wereldwijd via mobiel gedaan. Goldman Sachs voorspelt dat m-commerce in 2018 de grens van 626 miljard dollar bereikt. Daarmee zou het de volledige omzet van e-commerce in 2013 evenaren. Ook in België neemt mobiel shoppen een vlucht.

Op mobiel is de user experience wederom cruciaal wanneer je de conversiepercentages en gemiddelde orderwaarde wil verhogen. Mobiele shoppers haken af bij veel invulvelden op de kleine schermen. Ga daarom voor een responsive checkout oplossing.

De smoooth checkout van Klarna
De Zweedse fintech Klarna, leverancier van betaaloplossingen van webshops, heeft deze twee voorwaarden helder op het vizier. De betaalpagina van Klarna maakt betalen voor klanten zo simpel mogelijk. De checkout is intuïtief en maakt het voor klanten mogelijk om met een minimaal aantal kliks een bestelling te plaatsen. Klarna maakt hiervoor gebruik van data- en machine learning. Tot slot is de checkout van Klarna responsive en ontworpen met een mobile first gedachte. De conversiecijfers laten zien dat de Klarna mobiele checkout drie keer hoger ligt dan een standaard betaalpagina, omdat klanten minder gegevens in hoeven te vullen.

Kortom: de checkout is net zo goed een cruciaal onderdeel van jouw webshop voor het bepalen van de conversie. Terwijl jij je kan focussen op de front-end van je webshop, zorgt Klarna ervoor dat ook je betaalpagina een applaus waardig wordt!

Wie is Klarna?
De Zweedse fintech Klarna, opgericht in 2005 en nu actief in 18 landen, biedt betaaloplossingen voor webshops. Door het bezit van een banklicentie gaat Klarna net een stapje verder voor de consument, waar uiteindelijk jij als winkelier van profiteert. Via het SaaS platform van Mijnwebwinkel kan je nu een nieuwe webshop openen waar de Klarna betaaloplossing al in zit.

In 2014 nam Klarna SOFORT over. Dit bankonafhankelijke betaalsysteem maakt het voor klanten mogelijk om direct veilig en simpel te kunnen betalen met hun gegevens voor internetbankieren. De grootste banken uit negen Europese landen zijn hieraan gekoppeld. Alle functionaliteiten SOFORT zijn hetzelfde gebleven, alleen de naam is veranderd in online overschrijving van Klarna. Deze online overschrijving zit nu standaard in de nieuwste Klarna Checkout, die nu ook in België beschikbaar is.

Ook geeft Klarna de consument de keuze over hoe hij betaalt. Afhankelijk van het land biedt Klarna één of meerdere betaalmethoden aan, zoals achteraf of in delen betalen. In België zijn deze laatste twee opties op het moment nog niet beschikbaar.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*