Goede productfotografie stimuleert verkoop



vanhuffel

Webshopeigenaren investeren vaak flink in de ontwikkeling van de webshop, de infrastructuur erachter, de betaaloplossingen en zo verder, maar vergeten vervolgens de producten op een professionele manier in beeld te brengen. Dat constateert Dominique Van Huffel van Zwart/Wit communicatie bvba. Volgens hem wordt de impact van goede productfoto’s enorm onderschat. Onderzoek wijst uit dat goede productfoto’s de verkoop doen stijgen met tien tot vijftien procent.



Het begrip productfotografie is heel breed, weet ook Dominique. “Productfotografie hoeft niet noodzakelijk in een studio te gebeuren. Soms is het beter om een product in een bepaalde sfeerzetting te laten zien op locatie bij een uitgevoerde opdracht. Verkoop je bijvoorbeeld online tegels, dan verkrijg je meer sfeer en uitstraling bij een uitgewerkt product in plaats van enkel de tegel clean in de studio te fotograferen. Meestal zoeken we dan de combinatie van beide op, sfeerbeelden gelinkt aan product beelden, zodat de potentiële koper een goede indruk krijgt van het product.”

Zekerheid

Een webshop kan technisch nog zo goed in elkaar steken, als het product onprofessioneel wordt voorgesteld, wekt dat wantrouwen bij een potentiële koper en haakt hij vermoedelijk af, zegt Dominique. “We zien nog te vaak platte en onpersoonlijke opnames die absoluut niet het karakter van het product weergeven. Dat komt doordat een webshopeigenaar veelal zelf de foto’s thuis neemt in een tot studio gedoopt ’tentje’. Zorg dus altijd voor mooi en helder beeldmateriaal. Dat geeft de potentiele koper een bepaalde zekerheid over het product. Wij adviseren ook altijd het product vanuit een paar hoeken te presenteren. De nieuwste webshop platformen en sneller dataverkeer laten toe om grote(re) beelden te presenteren op een professionele en gestructureerde manier.”

Een studio op locatie

Om te voorkomen dat een ondernemer zijn complete productassortiment op transport moet zetten om het te laten fotograferen, bouwt Foto Van Huffel een studio op locatie. “In onze eigen studio kunnen we producten tot maximaal 2 meter fotograferen, maar met onze studio op locatie ligt de grens bij de capaciteit van de klant,” aldus Dominique. Volgens hem heeft dat als voordeel dat de producten binnen ‘handbereik’ zijn en dus meer foto’s gemaakt kunnen worden. Bovendien is de kans op transportschade uitgesloten. “We fotograferen daarbij altijd naar een groot scherm toe. De camera is gekoppeld aan een iMac waarop de klant direct de beelden kan bekijken, de shooting dus van A tot Z kan volgen en kan ingrijpen. Die één op één visuele voorstelling werkt voor onze klanten verhelderend en wordt sterk geapprecieerd. Voor aanvang van de fotoshoot bekijken we de locatie en bespreken we de voorbereiding, organisatie en het verloop.”

Kleur gecontroleerde workflow

Het professionele karakter van Foto Van Huffel wordt duidelijk als Dominique vertelt over de camera die hij gebruikt. “We werken met een midden-formaat digitale camera, die beschikt over een sensor die bijna drie keer zo groot is als een full frame camera. We schieten foto’s in een resolutie van 40 miljoen pixels. Voor hoofdzakelijk online toepassingen is dat misschien behoorlijk groot, maar onze ervaring is dat de veel klanten professionele shootings op meerdere kanalen en media inzetten. Dat kan prima met deze kwaliteit foto’s, ook voor drukwerk. We werken altijd in RAW-formaat, een digitaal negatief, dat het toelaat om veel meer diepgang te creëren in de ontwikkeling van de beelden, op eender welk niveau. De nabewerkingen, fotoretouches, vrijstellingen en montages worden altijd in onze eigen studio uitgevoerd. Vanaf het moment van opname gebruiken we kleurkaarten waarop we de kleurkalibratie doen. We werken op kleur gekalibreerde Eizo schermen waardoor we een kleurechtheid van het product garanderen. Donkerrood is bij ons donkerrood en niet rood of oranje.”

Iedere onderneming die zijn producten, diensten of realisaties voorstelt op een online platform heeft baat bij professionele fotografie. “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden,” zegt Dominique. “Voor de ontwikkeling van een webshop zoeken we gespecialiseerde mensen, voor een goede visuele voorstelling doen we een beroep op een professionele fotograaf. Ieder zijn vak.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*