Investeren in eigen fotoapparatuur loont!

karta produktu XL PRO LED PL

Customer experience, ROI, conversie verhogen, unieke content… Zomaar een paar kreten die wekelijks in het e-commerce overleg voorbij kunnen komen. Maar hoe zit het met de productfoto’s? Het belang van goede productfoto’s wordt vaak vergeten. De kwaliteit laat te wensen over en lang niet altijd heeft een artikel minimaal één foto. Dit gaat direct ten koste van de conversie en doet alle inspanningen en gemaakte kosten op andere vlakken direct teniet. Roald Ploegmakers van Orbitvu Benelux geeft een aantal tips voor betere productfoto’s. Leuke bijkomstigheid: bedrijven die investeren in e-commerce –bijvoorbeeld in eigen fotoapparatuur- kunnen 13,5 procent van het geïnvesteerde bedrag in één keer aftrekken van hun belastbare winst.

Onscherpe beelden, verschillende kleur achtergronden of afwijkende productformaten, zomaar een greep uit wat consumenten dagelijks aantreffen op de gemiddelde website. “Ook productfoto’s zijn content,” begint Ploegmakers. “Wij adviseren daarom om bij voorkeur niet de foto’s van de fabrikant te gebruiken, maar om eigen unieke content te genereren. De kwaliteit van de gebruikte beelden is alles bepalend voor de beleving die de klant ervaart op de website en de diverse productpagina’s. Een goede productfoto is een bestand van minimaal 600×600 pixels, heeft een korte inlaadtijd, is vrijstaand en heeft een egale achtergrond kleur. De bestandsgrootte is tussen de 50 en 110kb. Onze Alphashot systemen nemen dat proces volledig uit handen, ze fotograferen direct vrijstaand Waardoor en nabewerking overbodig is geworden.”

Productfoto’s zijn content
Ook productfoto’s zijn content. Het maken van mooie en goede productfoto’s kan een kostbare en tijdrovende aangelegenheid zijn. Ploegmakers geeft een aantal tips voor betere productfoto’s om zo meer verkopen te genereren. “Gebruik zo min mogelijk de foto’s die aangeleverd worden door de leverancier. Maak zelf onderscheidende content en fotografeer je eigen producten. Op die manier is het ook mogelijk om mooie detailfoto’s toe te voegen. Zorg ervoor dat de achtergrond bij alle producten altijd gelijk is. Dit geeft rust op de listerpage en ziet er professioneler uit op de productpagina. Wit is niet altijd wit, vaak zelfs een beetje geel. Maak de foto’s daarom altijd vrijstaand en upload ze bij voorkeur in PNG formaat. Plaats bij ieder artikel minimaal drie foto’s en maximaal acht. Breng het beeld rondom goed in beeld, dit geeft de consument vertrouwen. Beter drie goede foto’s dan acht middelmatige, meer is niet altijd beter.”

Hogere conversie
Volgens Ploegmakers is het belangrijk om de foto’s altijd te hernoemen. “Gebruik daar de merk- en artikelnaam van de fabrikant in en eventueel ook het artikelnummer of de EAN code. Dit is goed voor SEO en vindbaarheid. Controleer of de bestandsnaam het merk en artikel bevat en niet bijvoorbeeld img.45612-1 is. Betere foto’s zorgen voor een hogere conversie maar zorgen er ook voor dat er minder retouren zijn, tot wel 20%. Zorg dat alle foto’s scherp zijn en kleurecht. Voor mode, schoenen en lederwaren geldt: komt de kleur van het geleverde product niet overeen met het getoonde beeld dan is het een gegarandeerde retour. Controleer of de foto’s scherp en kleurecht zijn. Zorg dat alle productafbeeldingen dezelfde afmeting hebben. Een consument ervaart het verspringen van het beeldvenster als zeer irritant en oogt rommelig. Zijn alle beelden op dezelfde manier zijn bijgesneden? Gebruik hierbij dezelfde witruimte rondom. Op deze manier creëer je rust, verspringen de artikelen niet en is alles netjes uitgelijnd.”

Geen ‘zwaar’ bestand
Hoe lang duurt het voordat een product compleet op de website staat? Tekst, specificaties en beeld. Soms staat alles al online maar ontbreken de productfoto’s nog. Dit gaat volgens Ploegmakers direct ten koste van de conversie. “Beschik flexibel over je beeldmateriaal, dit komt de time to market ten goede. Een goede foto is noodzakelijk maar hoeft geen zwaar bestand te zijn. Comprimeer de afbeeldingen zo dat webbrowsers ze snel kunnen inladen. Een bestand met afmeting 800×800 hoeft echt niet groter dan 100kb te zijn. Grote bestanden maken pagina’s onnodig ‘zwaar’ en dus duurt het laden van de pagina daardoor langer. Als de kwaliteit van de beelden goed genoeg is, installeer dan een zoomfunctie op de productdetailpagina. Zo kunnen consumenten inzoomen en details bekijken, dit geeft een nog betere indruk van het product en de aangeboden kwaliteit. Al deze tips worden vol automatisch uitgevoerd door de Orbitvu Alphashot productfotostudio’s. Producten worden direct vrijstaande gefotografeerd, bijgesneden en uitgelijnd. Zelfs een directe koppeling met de webshop is geen probleem, zo hoeven foto’s niet apart geüpload te worden.”

Het maken van mooie en goede productfoto’s kan een kostbare en tijdrovende aangelegenheid zijn, zeker op de traditionele manier. “Omdat iedere cent telt, worden er vaak korte termijn keuzes gemaakt en die leveren niet altijd het beste resultaat en rendement op. Het gebruik van Orbitvu Systemen bespaart tijd en ontlast de marketingafdeling of category managers door processen te automatiseren. Het vraagt zeker een bepaalde investering, maar die kan al na enkele jaren worden terugverdiend. Het maken van een kwalitatief goede productfoto is dan slechts een centenkwestie in plaats van euro’s. De Alphashot productfotostudio maakt het mogelijk om heel eenvoudig vrijstaande productfoto’s te maken, te hernoemen en te importeren in minder dan een minuut, zonder tijdrovende nabewerking of omslachtige en dure procedures. Alles in één workflow. Dat bespaart veel tijd en dus geld. U blij, de klant blij.”

 

Uitbreiding investeringsaftrek digitale investeringen
Bedrijven die investeren in e-commerce kunnen 13,5 procent van het geïnvesteerde bedrag in één keer aftrekken van hun belastbare winst. De maatregel maakt deel uit van het Start-up Plan van de federale overheid. Met de uitbreiding van de investeringsaftrek naar digitale investeringen wil ze zelfstandigen en KMO’s beter ondersteunen om de digitale omslag te maken. Een betere digitale uitrusting én investeringen in cybersecurity zijn belangrijke stimulansen voor de verdere ontwikkeling van de digitale economie. Met het fiscale voordeel moeten de Belgische ondernemingen een inhaalbeweging maken op vlak van online verkoop. De aftrek is geldig 2016 op nieuwe investeringen in afschrijfbare vaste activa.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*