Relevante zoekresultaten

SearchSolutions0117

Het belang van een goede zoekmachine binnen een e-commerce site wordt vaak onderschat, meent Paul Blanchaert van Search Solutions. “Het is belangrijk om snel de juiste producten aan een klant te tonen. De zoekmachine is vaak de enige mogelijkheid van de klant om op zoek te gaan naar een artikel. De zoekmachine moet daarbij de rol van een verkoper overnemen. Helaas stel ik, als online shopper, vaak vast dat belangrijke zoek-functionaliteiten bij veel webshops ontbreken. Een gemiste kans,” vindt Paul Blanchaert.

Naar user experience toe, is de zoekmachine zowat de belangrijkste factor. Gebruikers zijn inmiddels gewoon geraakt aan het gebruik van een snelle en goede zoekfunctie op internet, zegt Blanchaert. “Denk aan Google of Amazon. Een gebruiker die deze zoekfuncties kent, zal niet snel bij een webshop van een lokale distributeur op zoek gaan naar een product als er geen gelijkaardige zoekfunctie aanwezig is. Niemand wil bovendien de manier van zoeken aangeleerd krijgen, het moet op natuurlijke wijze verlopen. Gelukkig begint er kentering te komen en de laatste tijd merken we steeds meer aandacht voor dit vitaal onderdeel van een webshop. Dezelfde zoekmachine kan trouwens gebruikt worden om de mobile apps aan te sturen. Bij m-commerce is een performante zoekfunctie mogelijks nog belangrijker.”

Een goede zoekfunctie begrijpt de intentie van de gebruiker
“De manier waarop gezocht wordt en de wijze waarop de resultaten getoond worden, is vaak ondoorzichtig,” constateert Blanchaert. “Er is een heel ruim aanbod aan out-of-the-box zoekoplossingen, maar die voldoen vaak niet gezien deze de zoekopdrachten op een standaard manier interpreteren, los van de eigenheid van een webshop en zijn typische terminologie. Ze missen mogelijkerwijs een autocomplete functie en hebben moeite met vergelijkbare of gerelateerde artikelen. Als er een teken verkeerd wordt ingevuld, wordt een product niet gevonden. Dat is natuurlijk uit den boze. De klant gaat er dan vanuit dat je het product niet hebt, terwijl het mogelijks wel in het assortiment zit. Het is dus belangrijk dat een zoekmachine efficiënt werkt, zodat snel het juiste product gevonden wordt. Als je de intenties van de gebruiker goed interpreteert, krikt dit automatisch het vertrouwen op van de klant.”

Technologie
Blanchaert: “Wij werken met twee open source systemen die uitermate geschikt zijn om snelle zoekfuncties uit te bouwen: Solr en elasticsearch. De technologie is vrij beschikbaar, maar de kennis om deze effectief te configureren ontbreekt vaak. Dit betreft enerzijds kennis van de toepassing zelf, maar anderzijds ook de manier waarop de data wordt behandeld bij de zoekopdrachten. Deze thematiek is voor de meeste IT’ers onbekend terrein. Wij beschikken over die specifieke kennis en productervaring. Vaak gaan we daarom samenwerken met een IT afdeling binnen een bedrijf om onze kennis en expertise door te geven.”

Sturen en opvolging van de relevantie
In de user experience van een interne zoekmachine is het, volgens Blanchaert ook belangrijk een goede autocomplete en did-you-mean functie te hebben. “De zoekmachine moet zo dynamisch mogelijk functioneren. Filters zijn belangrijk om de gebruiker toe te laten om snel naar de gewenste zoekresultaten te navigeren. Een spellingscorrectie is ook niet onbelangrijk. Vervolgens kunnen we gaan sturen op basis van de relevantie van de zoekresultaten. Zo kunnen we bepaalde producten die het meest interessant zijn voor de webshop een hogere ranking geven of zorgen dat bepaalde info al dan niet getoond wordt. Promotionele acties dienen ondersteund te worden binnen de zoekfunctie. Op die manier kunnen we direct de sales beïnvloeden door de interne zoekmachine te optimaliseren.”

De zoekmachine is vaak de blackbox van de webshop, meent Blanchaert. “Terwijl het juist de zoekopdrachten zijn die een beeld geven van de intentie van de gebruikers. Alle zoekopdrachten dienen opgevolgd te worden. We kunnen dan nakijken hoe performant de zoekmachine is en waar verbeteringen noodzakelijk zijn. Het geeft dus belangrijke bedrijfsinformatie voor de e-tailer. Mogelijks verwacht een klant dat een e-tailer een bepaald product in het assortiment heeft, terwijl dat niet zo is. Afhankelijk van de frequentie van dergelijke zoekopdrachten, kan de e-tailer besluiten het product in het assortiment op te nemen. En zo kan een zoekfunctie een e-tailer ondersteunen bij beslissingen omtrent zijn assortiment.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*