Een consortium van grootbanken en netwerkoperatoren in België werkt samen aan de ontwikkeling van de Belgische referentie voor mobiele identiteit en digitale privacy: de nieuwe identiteitsapp itsme®. De gedeelde ambitie: alle Belgische burgers een ongezien veilige manier aanbieden om zich digitaal te identificeren. Sylvie Vandevelde, communicatie en marketing verantwoordelijke van Belgian Mobile ID vertelt over de uitgebreide mogelijkheden van deze unieke applicatie, ook voor toepassingen in de retail.
“Vandaag worden mensen geconfronteerd met een hele waaier aan identificatiemogelijkheden, zoals logins, paswoorden, PIN-codes, tokens,… Vaak moeten ze hierbij kiezen tussen veiligheid of gebruiksvriendelijkheid. De itsme®- oplossing maakt het mogelijk om veilig, makkelijk en met respect voor de privacy persoonlijke gegevens digitaal te gebruiken of te delen. En hierbij positioneert itsme® zich niet enkel als authenticatiemiddel bij de check-out (bevestiging van een order of van een betaling) maar ook als check-in mechanisme (aanmaken van een account en login), wat de gebruikservaring van een klant sterk kan verbeteren.”
Belgische eID
Iedere Belgische burger ouder dan 18 jaar met een smartphone en Belgische eID kan zich via de itsme® app een geverifieerde identiteit laten aanmeten. Sylvie Vandevelde: “Eens het account is geactiveerd kunnen gebruikers vandaag met de mobiele oplossing bijvoorbeeld inloggen en transacties goedkeuren; in 2018 zullen zij ook documenten kunnen ondertekenen. Vandaag gebruiken banken itsme® als identificatiemiddel waarmee hun klanten kunnen inloggen op hun PC-banking en betalingen bevestigen. De kaartlezer wordt dus vervangen door itsme®.
De digitale ID zal kunnen gebruikt worden voor alle mogelijke digitale interacties waarbij een persoon zich zal moeten authentificeren: inloggen of aanmelden op diverse websites of apps, betalingen bevestigen, contracten valideren tot reizen boeken. Deze behoefte zal in de toekomst alleen nog groeien, net als onze mobiele connectiviteit in de wereld van het ‘Internet of Things’.”
Shopping experience
Volgens Sylvie Vandevelde zal itsme® ook een belangrijke boost geven aan de shopping experience. “Check-out zal een nieuwe beleving worden, omdat de consument zich al vanaf het begin zal geïdentificeerd hebben in 1 klik. Gedaan met lange formuliers in te vullen. Het maakt een Uber-achtige beleving mogelijk waarbij het betalen naar de achtergrond verdwijnt; de check-out wordt geen ‘pijnpunt’ of afhaakmoment meer.
itsme® kan de shopping experience ook in termen van aanlevering van goederen een stap verder brengen. Zo zou je bijvoorbeeld een postvakje kunnen openen met itsme® of als de koerier langskomt kunnen tekenen met de applicatie. En als we nog een stap verder gaan, kan ik me voorstellen dat itsme® ook de ‘sleutel’ vormt voor het van op afstand openen van een brievenbus of poort. De mogelijkheden zijn oneindig. Internet of Things is ook een wereld waarin itsme® op termijn een grote rol zal spelen,” zegt Sylvie Vandevelde.
GDPR
Dankzij de nieuwe oplossing voor identificatie en authenticatie wordt het beheer van persoonlijke gegevens in de digitale wereld nog makkelijker én veiliger. Sylvie Vandevelde: “Veiligheid is onze topprioriteit. Omdat de oplossing gebruik maakt van een app op de smartphone én de simkaart volstaat voor het gebruik één unieke code. Daarmee is de waslijst aan wachtwoorden, gebruikersnamen en zelfs de kaartlezers overbodig! Iedere gebruiker heeft bovendien controle over zijn eigen online privacy: met itsme® weet de gebruiker precies wanneer en welke gegevens hij of zij deelt. itsme® volgt de Europese regelgeving voor elektronische identificatiemiddelen (eIDAS) en de Europese privacy-verordening (GDPR) waardoor mijn gegevens op de best mogelijke manier worden beschermd. Kortom, het is een laagdrempelige service die makkelijk toegankelijk is én met een hoge kwaliteit.”
Overheid werkt mee
Het concept van de mobiele identiteit sluit perfect aan bij de ‘Digitale Agenda’ van minister Alexander De Croo. Minister De Croo heeft het doel om België versneld te digitaliseren. De overheid wenst itsme® aan te bieden als optie voor de mobiele identificatie van burgers en ondernemingen en dat zowel op federaal, gewestelijk als gemeentelijk niveau.
itsme® zal de eID-kaart niet vervangen, maar je mobiele identiteit (mID) is wel volledig gebaseerd op de identiteitsgegevens opgeslagen op je elektronische identiteitskaart. Het is dus nog steeds de overheid die de identiteit controleert en garandeert.
Geef als eerste een reactie