Ambitieuze e-commerce plannen dankzij LightSpeed omnichannel

Lightspeed0517

De winkels Lockwood en Avenue zijn al tientallen jaren een begrip in de Antwerpse binnenstad. Sinds een paar jaar zijn zij ook op het web vertegenwoordigd met een digitale shop. Na de overstap op LightSpeed omnichannel zit de digitale groei er pas echt goed in. En de ambities liegen er ook niet om. We gaan in gesprek met Spencer Samuels, verantwoordelijk voor het digitale luik van beide succesvolle ondernemingen.

Ruim 21 jaar geleden werd skateshop Lockwood opgericht door professioneel skater Sven Aarts. De naam van de winkel Lockwood is vernoemd naar de iconische skatespot ‘Lockwood Elementary’ in LA waar vele pro’s hebben geskateboard en Sven zelf ook regelmatig werd gespot, legt Spencer uit. “Elf jaar na de oprichting van Lockwood opende Sven een sneakerwinkel in Antwerpen: Avenue. Zo kwam de link met de straat, Lockwood Avenue, tot stand. Twee losse winkels, die toch met elkaar verbonden zijn, net zoals onze vestiging aan de IJzerenwaag.”

Sneakerheads
Behalve breed toegankelijke producten verkopen we ook exclusieve producten van kleine opkomende merken of limited editions die elders in België (en ver daarbuiten) niet beschikbaar zijn, vervolgt Spencer. “Sommige producten krijgen zoveel aandacht dat ‘sneakerheads’ geregeld een week voor de deur kamperen om dat ene exemplaar te kunnen bemachtigen. Zij verzamelen graag deze collectoritems, die doorgaans gelimiteerd zijn en ook regelmatig veel geld waard zijn. Sterker nog, deze items kunnen zelfs in waarde stijgen, net zoals een goede wijn of kunstwerk. Ook is het al gelukt om 200 paar limited edition sneakers in 30 seconden te verkopen. Online weliswaar.”

Omnichannel module
Ruim 2,5 jaar geleden werd het plan opgepakt om ook een webshop in te gaan richten, voor beide merken een eigen shop. Spencer: “Omdat er geen goede connectie was tussen het kassasysteem in de winkels, de voorraden en de webshop zijn we op zoek gegaan naar een ander platform. Ook had het systeem moeite met het groeiend aantal bezoekers online. LightSpeed kwam als sterkste platform uit de bus op het gebied van retail en de combinatie tussen online en offline. We maken nu sinds een jaar gebruik van de omnichannel module, waarbij online en offline optimaal met elkaar zijn gesynchroniseerd, inclusief kassasysteem, voorraden, klantenbestand,… Ook weet het platform raad met de genoemde piekmomenten waarbij vele bezoekers tegelijk hetzelfde product bekijken en mogelijk kopen. Een groot voordeel is bovendien dat we online klanten nu ook offline herkennen.”

Overal inzicht
Spencer is eveneens te spreken over de abonnementsformule die LightSpeed hanteert. “Het platform vraagt geen initiële investering, buiten het kassasysteem met scanners, maar slechts een maandelijkse fee. Onderhoud en updates aan het platform worden kosteloos uitgevoerd. Zo profiteren gebruikers dus altijd van een up to date systeem, dat overal ter wereld bereikbaar is. We hebben overal en altijd inzicht in de cijfers van alle verkoopkanalen, zowel online als offline. Ja, zelfs op vakantie kunnen we zien of de winkels goed draaien,” lacht Spencer. “Het is slechts een kwestie van inloggen.” Ondanks de vele functionaliteiten kijkt Spencer wel uit naar de komst van LightSpeed Analytics. “Deze module is reeds in de Verenigde Staten gelanceerd en biedt veel uitgebreidere analysemogelijkheden. Specifiekere rapportages bieden ook voor ons uitkomst.”

Online boost
De overstap naar LightSpeed heeft de online kanalen van Lockwood en Avenue echt een boost gegeven. “We staan pas aan het begin van het digitale tijdperk,” verzekert Spencer. “Dankzij LightSpeed kunnen we veel meer aandacht geven aan zaken die helpen om onze ambitie te realiseren: de omzet van de online shop op hetzelfde niveau brengen als die van onze winkels. Veel zaken lopen nu volledig geautomatiseerd zodanig dat we de focus bijvoorbeeld kunnen verleggen naar sociale media en online advertenties.” Over online klandizie heeft Lockwood en Avenue geen klagen. “De helft van onze online omzet komt uit België en Nederland, de andere helft uit de rest van Europa en ver daar buiten. Zo zien we veel bezoekers uit de Verenigde Staten, China, Macau en Hong Kong.”

Spencer realiseert zich dat er nog zeer zeker een aantal stappen gemaakt moeten worden om die ambitie te realiseren. “Toch verwachten we deze binnen nu en een jaar te gaan verwezenlijken,” zegt hij stellig. “Daarnaast bekijken we de mogelijkheid om beide webshops te verenigen in één webshop en vanuit één domeinnaam te gaan werken: Lockwood Avenue bijvoorbeeld.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*