B2B: investeer vandaag nog in een e-business platform

Aware0218

 

Voor B2C heeft België de boot gemist. Voor B2B is het nog niet te laat. Als specialist in e-Business platformen voor de B2B markt ziet Pascal Synaeve van Aware volop kansen, zeker ook voor de Belgische KMO. “B2B is een zeer interessante niche en voor veel bedrijven nog een ontgonnen terrein.” Synaeve legt aan de hand van praktische voorbeelden uit waarom de KMO vandaag nog zou moeten investeren in een e-business platform.

Complexe configurator
B2B ligt vandaag nog achter op de consumentenmarkt, maar die achterstand wordt in snel tempo ingehaald. “Het is voor de KMO belangrijk om een juiste strategie te ontwikkelen om ook in de toekomst van toegevoegde waarde te kunnen zijn,” zegt Pascal. “We zijn gespecialiseerd in B2B en werken voor iedere onderneming een individuele strategie uit, met de focus op de grootste quick wins. Projecten blijven op die manier beheersbaar en zijn vlot te implementeren, zodat er snel return is op de investering. Zo hebben we voor de wereldleider van aardappel-rooimachines een paar zeer technische zaken gerealiseerd, zoals een unieke online configurator om de rooimachines samen te stellen. Net zoals je online een personenwagen kan configureren, stelt de landbouwer nu zelf zijn machine samen. De complexe keuzes worden meteen doorgestuurd naar de productiemodule van SAP. Een aangepaste prijszetting houdt rekening met kortingen per productgroep, klanttype en volumes, maar ook met het landbouwseizoen over de hele wereld. In Zuid-Amerika kent men namelijk andere seizoenen dan hier in België bijvoorbeeld.”

Foutenlast beperken
Volgens Pascal is de foutenlast, vooral in de sector waar technische producten worden verhandeld, vandaag behoorlijk groot. “Door de business te digitaliseren worden fouten in bestellingen voorkomen of in ieder geval tot een minimum beperkt. Het is meteen een van de grootste USP’s van ons platform. Voor een bedrijf dat hydraulische buizen produceert, hebben we een platform ontwikkeld waarin je vooraf een 3D model van je hydraulische buis kan bekijken en in alle hoeken kan roteren. Zo is de kans minimaal dat ergens een machine staat te wachten op het verkeerde wisselstuk of dat de aansluitkoppeling niet past. Vandaag zijn in B2B de processen nog niet voldoende gestroomlijnd. Met e-business kan je dat snel verhelpen. Zeker als je technische producten verkoopt.”

Koppelen
Het platform van Aware staat nooit alleen. “We kunnen zowel aan de voorkant als achterkant koppelen met relevante systemen,” zegt Pascal. “Denk dan aan de voorkant aan bijvoorbeeld een CRM. Aan de achterkant koppelen wij met alle gangbare ERP systemen, zoals SAP, Navision of boekhoudpakketten. Voor sommige toepassingen linken we de online bestelling zelfs meteen met productiesystemen, zoals CNC machines die het product vervaardigen of geavanceerde nesting programma’s voor het optimaliseren van de benodigde grondstoffen. Kortom, een groot deel van onze expertise zit in het koppelen met bestaande performante systemen die een bedrijf gebruikt, zodat e-business naadloos in de bestaande bedrijfsvoering kan worden ingepast.”

Workshops
Om de KMO te overtuigen van het belang van een e-business platform voor B2B, organiseert Aware bijna maandelijks workshops. “Hierin krijgen KMO’s een volledige methodologie aangereikt over hoe ze e-business kunnen aanpakken. Op drie uur tijd worden de mogelijkheden van A tot Z besproken. We detecteren opportuniteiten binnen de bestaande bedrijfsprocessen en bekijken hoe we invulling kunnen geven binnen het beschikbare budget. We leggen uit hoe B2B de omzet kan boosten en delen een aantal trucs, zoals SEO, specifiek voor B2B, up- en crossselling en het voorspellen van het aankoop- of wegloopgedrag. Ook helpen we mee het strategische deel begeleiden. We hebben overigens deze workshop ook uitgeschreven in een handleiding die online te bestellen is via onze website www.aware.be.”

Drankenhandel gaat digitaal
Tot slot geeft Pascal nog een voorbeeld van hoe Aware de grootste drankenhandel van België heeft begeleid in zijn e-business aanpak. “Ze zaten met een specifiek probleem. Om de voorraden van de 1.200 (!) horecazaken op peil te houden, was er bijna dagelijks contact. Dat kost tijd. Veel tijd. Bovendien kwam het ook niet altijd gelegen, bijvoorbeeld wanneer de chef aan zijn mise-en-place bezig is. Wij hebben een platform gebouwd, geoptimaliseerd voor tablet, waarbij de restaurants zelf hun bestellingen kunnen plaatsen op ieder moment. Ze kunnen hierbij handig gebruik maken van favoriete producten, typische bestelhoeveelheden, barcodes op verbruikte producten en seizoenschommelingen bijvoorbeeld bij aperitiefdranken. Ook krijgen ze automatisch een seintje als bijvoorbeeld de voorraad van een product onder een bepaald niveau komt. Dankzij deze e-business strategie kunnen de mensen in het callcenter van de drankenhandel zich nu volledig focussen op de serviceverlening en nieuwe producten promoten in plaats van te noteren wanneer het spuitwater juist geleverd moet worden. Het hele proces is geoptimaliseerd en gestroomlijnd.”

B2B is voor een stuk nog braakliggend terrein voor e-business. “Met bovenstaande voorbeelden heb ik willen aangeven hoe een degelijke e-business strategie de ondernemer kan helpen te groeien en succesvol te zijn en blijven. Mis de boot niet, zoals de koek nu wel al verdeeld is bij B2C,” zegt Pascal Synaeve tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*