Laden...

B2B klaarstomen voor het digitale morgen

DX0617

 

De omzet van B2B e-commerce groeit al jaren explosief, wereldwijd. Steeds meer zakelijke inkopen worden online gedaan. “Het is nu het moment voor Belgische productiebedrijven, fabrikanten en groothandels om zich klaar te stomen voor het digitale morgen,” zegt Xavier Dekeyster van DX Solutions. De man die ervoor zorgde dat internet betaalbaar werd in België heeft nu zijn pijlen gericht op voornamelijk de B2B sector en geeft een aantal praktijkvoorbeelden.

Groothandels, productiebedrijven, fabrikanten en zakelijke dienstverleners moeten ook online hun kansen pakken, meent Dekeyster. “Vooral de klassieke groothandel staat vandaag serieus onder druk en zal ook een digitale strategie moeten uitrollen. Wij automatiseren en digitaliseren bedrijfs- en verkoopprocessen en vertalen die naar intelligente, platformonafhankelijke applicaties. Ofwel: wij laten verschillende applicaties en systemen praten met elkaar en genereren output die uw business vooruithelpt. Die output kunnen apps, webshops, smart websites en CRM-systemen zijn. En dat doen we altijd aan de hand van drie pijlers: think, build en maintain. We helpen de strategie bepalen en bouwen en onderhouden de applicatie(s).”

Webshop cadeau
Voor ondernemingen uit diverse sectoren helpt DX Solutions de digitale kloof te dichten. Dekeyster: “Zo hebben we voor een groothandel in planten een nieuwe digitale strategie uitgestippeld. Het bedrijf is zowel in Nederland als België actief en werkt ook met twee ERP systemen. Om ook in de toekomst van toegevoegde waarde te zijn voor zijn klanten – tuiniers kunnen immers ook rechtstreeks kopen bij kwekerijen – hebben we bovenop de twee ERP systemen een dashboard gebouwd waarop tuiniers kunnen inloggen en bestellingen kunnen doen. Ook hebben we een e-commerce platform gebouwd dat de groothandel als cadeau heeft aangeboden aan zijn klanten. Tuiniers profiteren dus van een gratis eigen webshop waarin ze ook eigen producten nog kunnen toevoegen. Op die manier blijven de tuiniers trouw aan de groothandel en genereren ze zelfs nog meer inkomsten via de digitale weg.”

ERP gestuurd
Voor SBM heeft DX Solutions de volledige vertaalslag gemaakt naar een digitale omgeving. “Via een online platform kan de specialist in business training, coaching en advies alle opleidingen aanbieden,” zegt Dekeyster. “Het platform is volledig customer centric gebouwd, is volledig ERP gestuurd en biedt een aanbod van een aantal duizend opleidingen. SBM kan maandelijks rekenen op meer dan 20.000 bezoekers.”

Product Information Management
Afgelopen december heeft DX Solutions de nieuwe digitale omgeving van Transgroom online gezet. “Deze groothandel in dierenbenodigdheden verkoopt internationaal en heeft een gevarieerde klantenkring van verschillende sectoren,” vertelt Dekeyster. “Na het uitstippelen van de strategie hebben we wederom een ERP gestuurd platform gebouwd met talloze mogelijkheden voor de klanten. Ook de enorme hoeveelheid aan data dat binnenkomt wordt op een juiste manier door onze systemen verwerkt. Transgroom is daarenboven ook PIM gestuurd. Een Product Information Management (PIM) systeem is een must binnen organisaties die veel (online) producten verkopen. Dit helpt producenten, groothandelaren en (r)etailers bij het aanbieden van volledige en consistente product informatie aan de klant. In een PIM systeem kun je, binnen één platform, op een efficiënte manier al je productinformatie beheren. Je kunt hierbij denken aan productomschrijvingen, kleuren, afmetingen, afbeeldingen, instructievideo’s en handleidingen.”

Trends Digital Pioneers
Voor een fabrikant van ramen en deuren tot slot heeft DX Solutions een systeem bedacht om online de juiste ramen en deuren te kunnen bestellen. Dekeyster: “We hebben een tool ontwikkeld die volledig automatisch in een x-aantal stappen een offerte op maat genereert. Het blijkt een groot succes. De shop krijgt op vandaag meer dan 50 offerteaanvragen per dag te verwerken en is eind november tijdens de eerste editie van de Nacht van de Trends Digital Pioneers bekroond met een award. Het initiatief van Trends en Google lauwert Belgische bedrijven en organisaties die een belangrijke digitale transformatie hebben gerealiseerd. Kortom, ook een mooie bekroning op ons werk. En zo hopen we nog veel B2B bedrijven klaar te stomen voor het digitale morgen.”

  • DELEN