Met het in eigen huis ontwikkelde platform ‘Marcando’ maakt Encima het voor bedrijven eenvoudig om een eigen B2C en/of B2B webshop op te zetten én te linken aan een ERP-systeem. Vooral dat laatste is volgens Dirk Versavel van Encima dé kracht van het platform.
Als webbureau is Encima gespecialiseerd in het bouwen van web en mobiele applicaties. “We hebben een jarenlange ervaring in e-commerce en merken dat het voor heel wat KMO’s nog altijd een moeilijke stap is om online te gaan verkopen,” zegt Dirk Versavel. “Met Marcando bieden we de KMO een toegankelijke oplossing: een instapklare webshop aangeboden volgens het SaaS-model (Software as a Service). De klant betaalt een beperkte setup fee om de webshop te laten opzetten en configureren, zowel het gedrag als de look-and-feel. Daarna wordt er een vast maandelijks bedrag aangerekend waarin alle operationele kosten zoals hosting, support en upgrades vervat zitten. De transparante prijszetting helpt bedrijven hun budget nauwkeurig in te schatten en onder controle te houden.”
B2B versus B2C
Naast de transparante prijssetting biedt Marcando het voordeel dat het zowel in een B2C als een B2B omgeving kan ingezet worden, of zelfs een combinatie van beide. Dirk Versavel licht toe: “Waar het in een B2C omgeving vooral belangrijk is om uitgebreide productinformatie en online betaling aan te bieden, is het in een B2B omgeving cruciaal dat de klant zijn bestellingen snel kan doorgeven en dit aan zijn afgesproken tarieven en zijn kortingen. Speciaal voor de professionele klanten werd het Marcando platform dan ook recentelijk uitgebreid met een bestellijstensysteem en een offerteaanvraag module.”
Om een betere klantenservice te kunnen aanbieden, werd bovendien een klantenzone ontwikkeld waar de eindklant niet enkel zijn profiel kan wijzigen en zijn bestellingen kan opvolgen, maar waar hij ook de leveringstatus kan opvolgen, facturen kan downloaden en zelfs offertes kan goedkeuren en omzetten naar een effectieve bestelling, vervolgt Dirk Versavel. “Een reseller of distributeuren module is de volgende uitbreiding aan het Marcando platform waarmee we onze B2B klanten bijkomende mogelijkheden blijven bieden.”
Krachtige en configureerbare cataloog
De core van Marcando is en blijft de performante en volledig configureerbare productcataloog, benadrukt Dirk Versavel. “Naast de opdeling van artikelen in een hierarchische categoriestructuur, kunnen – afhankelijk van de sector – specifieke producteigenschappen gedefinieerd worden waarop de filters en zoekfunctie gebaseerd worden. Mede door de integratie van Elastic Search technologie is Marcando erin geslaagd om het zoeken en bladeren door deze complexe cataloog supersnel te maken. Via een gebruiksvriendelijk CMS kunnen de producteigenschappen, beschrijvingen, foto’s, filmpje, documenten, artikelvarianten, gerelateerde artikelen,… eenvoudig beheerd worden. Om makkelijk en snel grote catalogen te kunnen beheren, werd een FTP import functie voorzien voor het inladen van foto’s en documenten. Recent werd ook een krachtige XLS import tool gebouwd waarmee in bulk artikelinformatie of catalogen van leveranciers kunnen ingeladen worden. We blijven het platform dus voortdurend finetunen en doorontwikkelen.”
2-in-1: webshop én website
Naast de pure webshop modules, voorziet Marcando ook in een aantal contentmodules voor de uitbouw van een corporate website in combinatie met de webshop. Dirk Versavel: “Zo kunnen via het CMS tekstpagina’s, FAQ, nieuwsberichten, contactpagina met formulier, inschrijving nieuwsbrief, winkelpunten en zelfs de volledig structuur van de website worden beheerd. Een Marcando klant hoeft dus niet nogmaals te investeren in het ontwerp en de hosting van een aparte corporate website.”
ERP koppeling
Maar wat Marcando echt uniek maakt, is volgens Dirk Versavel zijn out-of-the box koppeling met verschillende ERP pakketten. “Via deze koppeling wordt de product- en klantinformatie van het ERP automatisch gesynchroniseerd naar de webshop. Op die manier wordt de cataloog automatisch gevoed en up-to-date gehouden: prijs- of stockwijzigingen die in het ERP worden doorgevoerd, komen automatisch op de webshop terecht, inclusief leveringstermijnen en klantspecifieke prijzen, kortingen of prijsafspraken. Doordat deze informatie slechts op één plaats moet onderhouden worden (in het ERP), bespaart de klant een pak werk en worden fouten vermeden.
Bestellingen die via de webshop geplaatst worden, worden automatisch naar het ERP doorgestuurd waar die dan verder afgehandeld kunnen worden. Gedaan dus met het overtikken van bestellingen die via e-mail of fax binnekomen,” zegt Dirk Versavel.
Vandaag is Marcando out-of-the-box gekoppeld met DAVE van JustSoftware en is het enige platform dat een standaard koppeling kan maken met Venice van Unit4. Onder deze koppeling vallen zowel de Aspex-versie als de ‘on premise’ installaties van Venice. Marcando is zo geconcipieerd dat koppelingen met andere pakketten eenvoudig te realiseren zijn. Koppelingen met onder meer Exact Online, MS Dynamics NAV en SAP B1 staan op de roadmap, verklapt Dirk Versavel.
Ook custom webshops
De Marcando core functionaliteiten (cataloog, webshop én ERP koppeling) zijn in herbruikbare modules ondergebracht en inzetbaar voor de ontwikkeling van custom webshops. Op die manier kan Encima snel en betrouwbare custom webshops aanbieden aan klanten met specifieke vereisten die niet meteen door het Marcando standaard platform worden ondersteund.
Geef als eerste een reactie