Laden...

Esthetisch en technisch naar een hoger niveau

marlon0516

Tijdens Ecommerce Xpo 2015 presenteerde Marlon haar nieuwe framework Fratello, een platform om webshops volledig op maat te kunnen bouwen. Inmiddels heeft Marlon al vele webshops esthetisch en technisch naar een hoger niveau gebracht met behulp van Fratello. “Op de aankomende 2016 editie tonen we bezoekers een aantal van deze praktische voorbeelden,” zegt Frederik Claerhout. Hij gelooft namelijk niet in vaste pakketten en standaardsystemen, ook niet voor de kleine(re) spelers, en vertelt ons graag waarom.

Volgens Claerhout geraken standaardsystemen op de lange termijn aan een limiet of brengen beperkingen met zich mee. Hij bouwt al meer dan tien jaar webshops en heeft met die kennis en expertise zijn eigen platform Fratello ingericht. “Het is een motor om webshops op maat te kunnen bouwen, die volledig beantwoordt aan de gewenste functionaliteiten van de klant. Momenteel grijpen we slechts in uitzonderlijke gevallen nog terug op typische open source systemen. Met Fratello zijn we namelijk veel flexibeler. De beheerinterface is bovendien zodanig ingericht dat deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Gebruiksvriendelijkheid en eenvoud moet het vertrekpunt zijn van iedere webshop.”

Flexibiliteit
Een webshop is vandaag de dag meer dan alleen een homepagina met cataloog en een check-out flow, meent Claerhout. “Binnen Fratello is het mogelijk om aan productverrijking te doen, extra foto’s en video’s toe te voegen en zelfs de check-out flow aan te passen. Afhankelijk van de sector kijken we vooral naar hoe een gebruiker op een zo makkelijk mogelijke manier to the point komt. Daarbij maken we gebruik van speciale tools en filters. Grafisch gezien vertrekken we niet van een vast sjabloon, maar kunnen de frontend volledig op maat vormgeven. We zorgen ervoor dat het webshop platform wordt aangepast aan wat je verkoopt en hoe je het verkoopt. Dat is een belangrijk verschil met werken via open source platformen, die vaak die flexibiliteit niet bieden. Dat vraagt aan het begin een grondige analyse van de gebruikerservaring, de gewenste functionaliteiten en de gewenste tehnische koppelingen. Fratello is zo flexibel dat het mee kan groeien met de business over de jaren heen.”

Arseus Medical
Tijdens Ecommerce Xpo laat Marlon onder meer de klantcase van Arseus Medical zien. “Zij waren al jaren Magento Enterprise gebruiker, maar liepen steeds vaker tegen een muur van beperkingen,” weet Claerhout. “Wij hebben op basis van Fratello de webshop volledig opnieuw gebouwd en aangepast in functie van het B2B doelpubliek. Zo hebben we een koppeling op basis van Trade (ERP van Centric) gemaakt met de webshop, alsmede een koppeling met bpost. De webshop draait nu al enige tijd naar volle tevredenheid van de klant en er zijn volop mogelijkheden om uit te breiden naar de toekomt toe.”

Een andere case is die van Daikin, fabrikant van onder meer warmtepompen, waarin B2B en B2C activiteiten worden gecombineerd. Claerhout: “We hebben een platform gebouwd op basis van Fratello waarop de installateur in een afgeschermde omgeving de product- en klantgegevens kan invoeren. De consument wordt vervolgens uitgenodigd om zich te registreren op het platform met als incentive een extra garantie. De installateur heeft op zijn beurt altijd alle gegevens beschikbaar en kan extra diensten aanbieden.”

Met het Fratello platform kan Marlon zowel grote als kleine partijen esthetisch en technisch naar een hoger niveau tillen. In uitzonderlijke gevallen maakt Marlon ook nog gebruik van externe modellen, zoals voor Toyota Europe. “Ook deze case tonen we bezoekers van Ecommerce Xpo. Het gaat om een zeer uitgebreide, internationale omni-channel oplossing. We hebben namelijk voor Toyota Europe de car configurator gebouwd. Online kan de auto door de consument worden geconfigureerd die vervolgens grafisch wordt voorgesteld. Aan het einde van de configuratie wordt een ToyotaCode weergegeven. Met deze code kan men naar de dealer stappen die vervolgens dezelfde configuratie kan oproepen in zijn tabletapplicatie en de configuratie of aankoopproces verder kan afwerken. En zo werken we voor de meest uiteenlopende klanten,” besluit Claerhout.

  • DELEN