Laden...

Flexibel ERP systeem

DynApps0218

 

Sinds 2009 verkoopt het Antwerpse Komono horloges en brillen van eigen makelij. Door de groei van het bedrijf ontstond de nood om de diverse bedrijfsprocessen beter op elkaar af te stemmen. Reden om op zoek te gaan naar een degelijk ERP systeem. Uiteindelijk viel de keuze op Odoo, vooral vanwege de flexibiliteit van de software en de mogelijkheid om geleidelijk alles in één database onder te brengen. Een gesprek met Karel Hendrickx, Managing Partner bij Odoo implementatiepartner DynApps.

In de modewereld (van ontwerper tot retailer) worden accessoires steeds belangrijker. Het accessoiresegment wordt meestal gedeeld door een keuze tussen dure producten met een hoge merkwaarde en goedkopere producten met een lage merkwaarde. Komono is een accessoiremerk dat zijn premium merkwaarde combineert met toegankelijke, hoogwaardige producten van brillen en horloges in een prijsrange van 50 tot 200 euro. De collectie verandert voortdurend met nieuwe ontwerpen, zodat de consument zijn looks up to date kan houden én de retailer zijn voorraad vers en relevant kan houden.

Primaire processen
Door de groei van Komono ontstond de nood om de diverse bedrijfsprocessen beter op elkaar af te stemmen. Komono ging gedurende een jaar intensief op zoek naar een uitgebreid en flexibel ERP pakket en kwam op deze manier in contact met Odoo. In DynApps vond Komono de geschikte implementatiepartner. “Na een grondige analyse van de bedrijfsprocessen werd de oplossing voorgesteld aan het management van Komono,” zegt Hendrickx. “Begin februari 2018 is Komono live gegaan met de boekhouding en half februari met de logistieke processen in Odoo. De eerste fase behelsde vooral de primaire processen in de backoffice die nu worden gecoverd door de ERP functionaliteiten van Odoo. Immers, de backoffice – het ERP systeem – is bij voorkeur in orde vooraleer verder uit te breiden met onder andere een verbeterde en uitgebreide webshop en het koppelen van winkels. Fase 2 is ondertussen gestart en richt zich op een verbeterde en uitgebreide webshop en het koppelen van winkels, maar ook toevoeging van de klantenservice.”

Veel lagere TCO
Het mooie van Odoo is volgens Hendrickx dat je uiteindelijk maar één database hebt waar je alle processen op kan koppelen. “De webshop haalt rechtstreeks – zonder koppelingen dus met andere webshops en hun database – productdata uit de database en je koppelt de kassa’s van de winkels met dezelfde database. Dit betekent een enorme efficiëntie en een veel lagere TCO over de jaren heen dan alle andere hybride architecturen,” meent Hendrickx. “Slechts op één plaats leg je alle masterdata in. Dat betekent een gevoelige daling van tijd voor userhandeling en de gevolgkosten, zoals foutieve of te late leveringen, foutieve facturen, … met als gevolg ontevreden en weglopende klanten van verschillende en dus foutieve en niet gesynchroniseerde data, daalt drastisch. Ook heb je geen software interfaces meer nodig tussen de verschillende databases en technologieën. Dit betekent weer dat je veel minder code hebt die niet moet gemaakt worden (een veel lagere investeringskost) en ook niet meer moet onderhouden worden, want ze is er niet. Kortom, een significante reductie in mankosten of inhuurkosten.”

Odoo bestaat uit honderden apps waarmee je uiteindelijk een architectuur kunt neerleggen waarmee je de processen die je wil ondersteunen kan afdekken, concludeert Hendrickx. “Dit is een enorm voordeel om flexibel te kunnen implementeren, rekening houdend met de mogelijke budgetten en de tijd die een organisatie heeft om te implementeren. Je kan deze apps of objecten beschouwen als Lego stenen waarbij je dus het kenmerk hebt om die constructie te kunnen maken die het beste bij jou past zowel in geld, tijd en mogelijkheden. Komono heeft dat goed begrepen. Het is bovendien een innovatief bedrijf dat zijn business steeds verder uitbreid. Zo zijn ze nu zelfs in gesprek met een Zweedse partner om augmented reality te implementeren.”

 

Over DynApps
DynApps vertaalt de jobinhoud van uw medewerkers naar processen en automatisatie. We doen dat via de open source oplossingen van Odoo. Op dit web-based platform bouwen wij ERP, CRM, HRM en e-commerce oplossingen. Voor innovatieve bedrijven die openstaan voor open source oplossingen om te groeien en om meer structuur en automatisatie in hun bedrijf te brengen. De modulaire opbouw van onze Odoo-oplossingen maakt gericht investeren gemakkelijk. Diezelfde modulaire architectuur maakt snel en flexibel aanpassen mogelijk. DynApps heeft naast straffe developers ook specialisten in huis op het gebied van boekhouding, logistiek, sales- en marketing en productie. We zien onszelf als een partner en niet als een leverancier. Onze Odoo-supportdesk zorgt ervoor dat je ook na de oplevering, indien nodig, snel en eenvoudig beroep kan doen op onze expertise. Deze dienstverlening is uniek in België.

  • DELEN