Laden...

Geen e-commerce zonder PIM

Guideline0317

 

(R)etailers beschikken over steeds meer informatie. Vaak wordt productinformatie in allerlei verschillende systemen, bestandsformaten en databases bijgehouden. Een overzicht is dan ver te zoeken. Het is echter belangrijk voor een (r)etailer dat op alle kanalen waar hij actief is dezelfde productinformatie wordt getoond. Een ERP systeem volstaat hierin niet, want heeft de focus op logistiek en niet op sales/marketing. Frank Ypma van Guideline Belgium ziet dan ook de tendens van ERP first naar PIM first. Hij legt uit waarom een (r)etailer een Product Informatie Management (PIM) systeem zou moeten inzetten.

Veel (r)etailer hebben grote moeite om structuur aan te brengen in de enorme hoeveelheden aan informatie. “Centralisatie van productinformatie is echter van levensbelang om naar buiten toe één boodschap te brengen en consumenten (klanten) op een eenduidige wijze te informeren,” zegt Ypma. “Een PIM systeem fungeert als een ‘single source of truth’, één plek waar de echte waarheid rondom productinformatie wordt gecentraliseerd in plaats van allemaal decentrale informatiebronnen in Excel, Acces en andere toepassingen die niet noodzakelijk consistent zullen zijn. Om te kunnen verkopen over de verschillende kanalen is bovendien een grote diversiteit aan informatie nodig. Alleen een ERP systeem volstaat dan niet.”

PIM first
Volgens Ypma is een ERP systeem vooral ingericht om de logistieke processen te structureren. “Vaak zijn het zware (en dure) systemen die zich moeilijk laten uitbreiden om ook geschikt te maken voor sales en marketingdoeleinden. Toch zien we bedrijven soms een poging doen, door bijvoorbeeld extra velden in het ERP systeem te laten bouwen. Die aanpassingen vergen over het algemeen een flinke investering, laat staan als er updates doorgevoerd moeten worden. De TCO van een ERP systeem gaat dan gigantisch de hoogte in.” Ypma adviseert (r)etailers om een ERP en PIM systeem los van elkaar te zien. “Door een PIM vóór een ERP te plaatsen en via api’s met elkaar te verbinden, kun je een grote diversiteit aan productinformatie kwijt in het PIM en blijft het ERP schoon van non-logistieke informatie. Bovendien: producten zijn al ‘verkoopbaar’ zonder dat er überhaupt informatie in het ERP zit. De ‘time to market’ met een PIM is vele malen korter, het beheer van verschillende taalversies verloopt efficiënter, evenals het beheer van producten en hun verkoopregio’s. Al die zaken verlopen eenvoudiger als eerst de focus ligt op PIM en daarna pas op ERP.”

Binnen een PIM systeem wordt informatie niet alleen verzameld en gestructureerd, maar een PIM systeem is ook de basis om geautomatiseerd te gaan publiceren op de verschillende kanalen. “Consumenten zoeken en vergelijken online om vervolgens online of in een fysieke winkel een aankoop te doen,” stelt Ypma. “Goede en gedetailleerde informatie is dan key. Niets is zo ellendig als informatie die niet klopt of afwijkt over de verschillende kanalen. Technisch vergelijken vereist detailinformatie op dezelfde noemer (Volt, Ampère, km/u etc.). In een PIM systeem wordt al deze informatie deftig georganiseerd. We durven gerust te stellen: ‘geen e-commerce zonder PIM’.”

Data-uitwisseling
Verkoop je via de groothandel of resellers zoals CEBEO, Rexel, Cheyns,… dan is de levering van juiste en goede productinformatie van essentieel belang, vervolgt Ypma. “Het kunnen leveren van een BMEcat file volgens ETIM classificatie wordt de standaard en is met twee jaar een vereiste. Amazon, Bol.com, Coolblue,… hebben allemaal zo hun eigen formaten en classificaties die ze willen ontvangen. Hiervoor heb je dus de nodige exportfunctionaliteit nodig om door middel van exportformaatdefinities en cleansing rules de informatie juist aan te leveren. Krijg je echter data van een producent dan zou je dit ook liefst in een gestandaardiseerd formaat en volgens een standaard classificatie ontvangen. Immers zo kun je eenvoudig producten met elkaar gaan vergelijken. Ook zal de data van de producent in veel gevallen juister zijn dan data die je zelf hebt gecreëerd. Zeker technische data die gepaard gaat met metingen en dergelijke, zijn betrouwbaarder als ze van de producent direct komen.”

Classificatiestandaard
Er is volgens Ypma al geruime tijd een ontwikkeling op het gebied van uitwisselingsstandaarden. “BMEcat is één van de meest geadopteerde formaten in Duitsland. In Nederland is dan 2BA meer gebruikt. In Frankrijk is FAB-DIS dan weer meer gekend. Ook is er de tendens om meer en meer per branche een classificatiestandaard te bepalen. Doel hiervan is om producten van verschillende producten aan de hand van een set van gestandaardiseerde eigenschappen te beschrijven. Als we een pen beschrijven, dan hebben we bepaalde eigenschappen en mogelijke waardes per eigenschap. Beschrijven we echter een lamp dan zijn er weer andere eigenschappen en waardes van toepassing. Een gekende classificatiestandaard is ETIM, waarin een groot deel van de producten voor de elektrotechnische branche zijn geclassificeerd. Kortom, geen uitwisseling zonder classificatie.”

Een Product Informatie Management systeem is dus het centrale punt in deze problematiek, resumeert Ypma. “Een PIM kan gezien worden als een centrale draaischijf die verzamelt (informatie opneemt uit verschillende bronnen), organiseert (structureert en verrijkt binnen het systeem) en publiceert (uitgeeft naar verschillende kanalen). Guideline Belgium levert hiervoor de oplossingen.”

 

Over Guideline Belgium
Guideline Belgium is een pionier op het gebied van database publishing. Ons bedrijf wist als één van de eerste de behoefte van de markt aan het automatisch publiceren van handleidingen, catalogen, prijslijsten of productbrochures vanuit een gecentraliseerde database naar verschillende media (cross media) te lenigen door het ontwikkelen van een oplossing. Dit werd mogelijk gemaakt door een unieke combinatie van enerzijds een jarenlange ervaring in de grafische sector en anderzijds een ruime automatiseringskennis met behulp van de meest recente technologieën.

De kern van ons succes ligt in het feit dat wij standaardsoftware gebruiken. Door uit te gaan van standaardsoftware profiteert u mee van het feit dat de software al uitvoerig is getest, dat er standaard al veel functionaliteit aanwezig is en dat de ontwikkelingsinvestering door vele gebruikers werd gedeeld. Om aan de specifieke wensen en vereisten van uw bedrijf te kunnen voldoen, werd er gekozen voor een modulaire opbouw van onze oplossingen. U kunt modules toevoegen of weglaten zodat ze beter aansluiten naar het budget of de verwachtingen van uw bedrijf. Bovendien kunnen onze oplossingen worden gepersonaliseerd en aangepast en bestaat de mogelijkheid altijd om speciaal voor u modules met de gewenste functionaliteit te ontwikkelen.

  • DELEN