Hoe een succesvolle B2B webshop te starten?

Encima0217

Bij e-commerce beurzen ligt de nadruk bij de standhouders vaak op een B2C omgeving. Encima merkt dat er echter ook veel vraag is naar B2B webshops. “Met ons in eigen huis ontwikkelde Marcando platform is het voor bedrijven heel makkelijk om een eigen B2C en/of B2B webshop op te zetten én te linken aan een ERP-systeem,” zegt Egon Maddelein van Encima.

Encima is een webbureau, gespecialiseerd in web en mobiele applicaties. “We bestaan dit jaar vijftien jaar en hebben een jarenlange ervaring in e-commerce,” zegt Egon Maddelein. “Uit onze ervaring merken we dat een webshop laten ontwikkelen voor heel wat kmo’s nog altijd een grote stap is. Met Marcando bieden we hen een toegankelijke oplossing: een instapklare webshop gemaakt volgens het SaaS-model (Software as a Service). De klant betaalt een beperkte setup fee om de webshop te laten configureren, zowel het gedrag als de look-and-feel. Daarna wordt er een vast maandelijks bedrag aangerekend waarin alle operationele kosten zoals hosting, support en upgrades zitten. De transparante prijszetting helpt bedrijven hun budget nauwkeurig in te schatten en onder controle te houden.”

Naast de kostprijs biedt Marcando nog een aantal belangrijke functionele voordelen. Egon Maddelein: “Een Marcando webshop wordt altijd geconfigureerd volgens de wensen van de klant. Een B2B webshop waar alleen geregistreerde bezoekers hun bestellingen kunnen doorgeven? Een webshop waarop iedereen terecht kan? Of een combinatie van beide? Alles is mogelijk!”

Bedrijven kunnen met Marcando de inhoud van hun webshop zelf beheren inclusief de producten, productspecificaties, klantengroepen, prijzen, stock en bestellingen. De webshop kan ook gekoppeld worden aan hun ERP-systeem. In dat geval wordt alles (cataloog, klanten, bestellingen, productinformatie, …) automatisch gesynchroniseerd wat een heel pak werk kan uitsparen. Zeker in een B2B omgeving is dit een groot voordeel: klanten willen de dagprijzen weten, de voorraad en de leveringstermijn. Door een ERP gekoppelde webshop met veel inhoud zoals teksten, productinformatie, technische fiches,… kan men de klantervaring verbeteren wat de retentie zal verhogen.

Momenteel voorziet Marcando in een koppeling met het ERP-pakket Dave (een product van JustSoftware) en sinds kort ook met het ERP-systeem Venice, de software van Unit4. Marcando is zo geconcipieerd dat koppelingen met andere pakketten, zoals SAP en Microsoft Dynamics, eenvoudig te realiseren zijn.

Marcando is het enige platform dat een standaard koppeling kan maken met Venice van Unit4. Egon Maddelein: “De komende periode zullen we het platform nog verder uitbreiden met extra functionaliteiten gericht op de wensen van onze klanten en op het evoluerend e-commerce landschap.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*