Iedereen een webshop

webshop

E-commerce heeft jaar na jaar een sterke groei gekend, en dat zal ook dit jaar niet veranderen. Het aandeel van e-commerce zal blijven stijgen in 2017, en België zet haar inhaalbeweging verder in. Dat voorspelt Frank Van den Bogerd van Multimedium. Al meer dan twaalf jaar ondersteunt het webagency lokale, nationale en internationale ondernemingen in hun online communicatie. En dat doen ze op een heel eigen manier. “Een online succesverhaal is een cocktail van goed gekozen ingrediënten.”

Buitenlandse webshops steken de Belgische grens over en zijn intussen gevestigde waarden. “We zullen ook in 2017 hun marktaandeel zien blijven groeien,” meent Van den Bogerd. “Wat ook opvalt, is dat de prijs niet langer de beslissende factor is bij de consument, maar dat ‘unique selling points’ zoals bijvoorbeeld een snelle levering de klant uiteindelijk over de streep trekt. Om relevant te blijven in de e-commerce markt zullen handelaars de kaart van lokale service moeten trekken, technieken gebruiken om automatisch data te verzamelen en in te zetten voor personalisering, én voordeel halen uit de combinatie van online en fysieke vestigingen. De uitdaging ligt daarbij niet enkel in het technologische, maar ook in het creëren van een totaalbeleving voor zowel online als offline klanten – onder andere met omni-channel strategieën – alsook in logistieke processen die snelle levering en uitmuntende service mogelijk maken.”

Cocktail
‘Onze webshop staat online! Nu nog wachten op onze eerste klant…’ Helaas is dit een fout dat nog heel wat handelaars maken, weet Van den Bogerd. “Een online succesverhaal is echter een cocktail van goed gekozen ingrediënten. Multimedium begeleidt haar klant dan ook met heel veel toewijding in het traject dat volgt na het lanceren van de webshop: acties op sociale media, zoekmachineoptimalisatie, advertenties op verschillende kanalen, direct e-mailmarketing campagnes, cross- en upselling strategieën, enzovoort.”

Multimedium biedt niet toevallig ook haar eigen mailing-platform aan: BlueBarn. Het uitvoeren van doelgerichte e-mailcampagnes is immers een belangrijk ingrediënt in de e-commerce cocktail, dat helpt om klantenbinding te creëren, promoties te pushen, indirect gegevens te verzamelen over je klanten, enzovoort. “We zien onszelf als een betrokken web-partner die proactief meedenkt en -sleutelt aan een online e-commerce strategie. We mikken op duurzame relaties, waarin zowel Multimedium als de klant elkaar continue aansteken om de mogelijkheden van e-commerce te blijven verkennen.”

‘Bits’ en ‘bytes’
De belofte van open-source klinkt als muziek in de oren: het ligt klaar én het is goedkoop. Maar, is dat wel zo? Van den Bogerd: “Onze ervaring leert ons dat de kosten voor de handelaar vaak uit de hand durven lopen, en dat men steeds tegen dezelfde beperkingen van dezelfde standaard pakketten aanloopt. Een voorgekauwd e-commerce pakket dat werkt voor iedereen, dat is misschien ook wel een utopie. Met de juiste web-partner kan men uiteraard de technologie naadloos doen aansluiten op de online strategie, en de webwinkel perfect integreren in bestaande bedrijfsprocessen. Maar, maatwerk is meer dan alleen maar ‘bits’ en ‘bytes’ op de juiste plaats zetten. Bij Multimedium trachten we meer te zijn dan een leverancier, en meerwaarde te halen uit de synergie van een echt partnership. We gooien ons gewicht als expert in de ring, om er bij elke webshop het maximum uit te halen.”

Onder het motto ‘Iedereen een webshop’ lanceert Multimedium binnenkort ook haar eigen e-commerce platform. Dit maakt het mogelijk om de investering voor Belgische e-tailers gevoelig te drukken. Tegelijkertijd kunnen e-tailers van dezelfde Multimedium kwaliteitsservice, advies, begeleiding en maatwerk blijven genieten.

Digitale winkelervaring
Een goed doordachte omni-channel strategie kan impact hebben op heel de organisatie, en kan natuurlijk op heel wat manieren ingevuld worden. Zo werd Multimedium in het verleden reeds actief betrokken in het creëren van een digitale winkelervaring dat de online wereld naar de fysieke winkels brengt op verschillende kiosken. Maar ook in het realiseren van verkoop via mobiele apps, aanvullend op een traditionelere webshop, speelde Multimedium reeds meermaals een actieve rol. “Hoe we dit verhaal invullen, dat gebeurt steeds in samenspraak met de klant. Een goed gesprek en een grondige analyse ligt telkens opnieuw aan de basis. Multimedium kan haar ervaring in verschillende sectoren meenemen om samen met de klant een goede omni-channel implementatie te bereiken, telkens met de eindklant in een centrale rol en een optimale conversie als voornaamste uitgangspunt. Ook hier vult Multimedium dan ook haar rol in als partner, en niet zozeer als leverancier van louter het technologische onderdeel.”

Het aandeel van e-commerce zal blijven stijgen in 2017. “Ook de regering erkent deze tendens, en tracht actief te werken aan nieuwe concurrentiële wetgevingen om onder andere nachtwerk in de e-commerce sector mogelijk te maken,” zegt Van den Bogerd. “Belgische handelaars zullen op de trein moeten springen, voordat de trein te snel rijdt. De kanalen die we vandaag reeds kennen, zullen ook in de nabije toekomst een belangrijke rol blijven spelen. Denk maar aan verkoop via smartphones en tablets, conversie via sociale media, een goed doordachte omni-channel strategie, enzovoort. Ongeacht het kanaal zal een snelle en persoonlijke service de beslissende factor blijven. Ook bedrijven in traditionelere sectoren zullen hun weg naar online verkoop meer en meer vinden. Multimedium heeft ook heel wat ervaring in onder andere de B2B wereld, waar direct service en personalisering even doorslaggevende elementen blijven.”

 

Over Multimedium
Een computer, een ongezonde dosis goede wil en een passie voor web. Deze drie elementen lagen in 2004 aan de basis van het – toen nog – bescheiden Multimedium. Met veel hard werk, onnoemelijk late uurtjes en ontelbaar veel kopjes koffie zagen we ons klein agency uitgroeien tot een vaste waarde in het web-landschap. En daar zijn we best wel trots op. Meer dan twaalf jaar ervaring, in onze sector kan dat tellen.

Vanuit Hoogstraten, en een apart kantoor op de prachtige Genkse C-Mine site, ondersteunen wij de totale online communicatie voor heel wat lokale, nationale en internationale ondernemingen. Dat doen we elke dag opnieuw, met heel veel plezier, met evenveel enthousiasme, en met een tof team van gepassioneerde medewerkers.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*