Laden...

Les Soeurs: boetiekgevoel op retailniveau

Lightspeed0617

 

Een uit de hand gelopen hobby, zo omschrijft Clio Hendrickx het succes van Les Soeurs, een Belgisch fashionconcept in betaalbare juwelen en kleding. Samen met haar twee zussen runt ze een webshop en inmiddels drie fysieke winkels in Knokke, Antwerpen en Hasselt. Het bedrijf groeit snel, maar de zussen zijn ambitieus. “We staan nog maar aan het begin,” zegt Clio enthousiast. De zussen weten alle winkels efficiënt te beheren met het Lightspeed Retail kassasysteem en gaan begin 2018 over op Lightspeed Omnichannel.

In onze studententijd al waren we begeesterd door juwelen en kleding, begint Clio. “We hadden echter in 2011 niet het budget voor die mooie producten en gingen op zoek naar betaalbare alternatieven. Dat bleef bij onze vrienden en vrienden van vrienden natuurlijk ook niet onopgemerkt. Er bleek een grote doelgroep te bestaan voor leuke en betaalbare kleding en juwelen. Zo zijn we party’s gaan organiseren en is het concept stilaan geëvolueerd tot verkoop via Facebook. We merkten dat de interesse in onze producten verder reikte dan familie en vrienden, en zijn daaropvolgend zelf een webshop beginnen bouwen. Vervolgens kwam de vraag van klanten dat ze onze producten ook willen zien en voelen.”

Flagshipstore
In 2013 opende Les Soeurs haar eerste pop-up winkel. “We konden voor een maand of twee een pand huren in Hasselt, onze bakermat, maar hadden totaal geen verwachtingen,” zegt Clio. “Het werd ons al snel duidelijk dat er grote vraag was naar een fysieke winkel, want het volk stond Primarksgewijs rijen dik buiten aan te sluiten. Het bleek een enorm succes. Vaste klanten vonden het dan ook jammer dat er na twee maanden een einde kwam aan de pop-up. We zijn vervolgens de webshop verder gaan optimaliseren en analyseren om een half jaar later een pop-up winkel in Antwerpen te openen. Ook hier hetzelfde fenomeen als in Hasselt; heel veel belangstelling. Het was duidelijk; er moest een permanente winkel komen. In oktober 2015 hebben we onze eerste permanente winkel geopend in Hasselt, dé flagshipstore van Les Soeurs en sinds dag één ons paradepaardje. Daarna ging het snel met een permanente winkel in Knokke vanaf februari 2016 en natuurlijk in Antwerpen, die sinds september 2016 is geopend.”

State of the art
In een jaar tijd breidde de business van de zussen uit met maar liefst drie winkels! “Op dat moment gingen de eerste problemen komen,” vertelt Clio. “We kwamen niet meer weg met onze bestelboekjes en handgeschreven bonnen. Ook waren we al snel het overzicht van de stock kwijt. Er moest dus meer structuur komen met een overkoepelend systeem voor alle kanalen; de fysieke winkels, de webshop en de home party’s. Als modemeisjes hebben we natuurlijk geen verstand van technologie. We hebben geluisterd naar collega’s op straat, waarvan een grote meerderheid ons Lightspeed adviseerde. Een juiste keuze, zo weten we nu ruim een jaar na implementatie. Het is de Apple onder de kassasystemen, state of the art én heel omnichannel. Het kassasysteem is in alle winkels geïnstalleerd, de Lightspeed Ecommerce module zal het eerste kwartaal van 2018 live gaan.”

Zicht op data
Behalve het stroomlijnen van de flows van producten en financiële gegevens, kreeg Les Soeurs dankzij Lightspeed Retail ook meer zicht op (klant)data. “We kunnen nu snel en eenvoudig statistieken ophalen en beslissingen maken op basis van data,” legt Clio uit. “We kunnen klantgegevens bewaren en bestuderen en weten welke artikelen de klant bij ons heeft gekocht. Zo kunnen wij het verkoopgedrag meten en erop inspelen. Het draagt bij aan een betere klantervaring over alle kanalen. Het platform van Lightspeed is zelfs voor ons als leken voor wat betreft techniek heel gebruiksvriendelijk. Het Lightspeed Support team heeft ons bovendien heel goed geholpen met de overstap en is 24 uur per dag bereikbaar. De support met video calls werkt heel efficiënt en heel one-on-one.”

Ondanks de enorme groei die Les Soeurs de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, staan ze volgens Clio nog maar aan het begin. “We hebben nog heel veel dromen en plannen. Binnen nu en vijf jaar willen we groeien naar een tiental winkels in de Benelux.” Ook een verdere uitbreiding in Europa zien de zussen wel zitten. “We dromen van winkels in Stockholm, Madrid, Rome,… en denken op termijn ook aan een eigen private label collectie. En bij die groei blijven we vanzelfsprekend trouw aan onze kernwaarden: een boetiekgevoel creëren op retailniveau met betaalbare juwelen en kleding.”

  • DELEN