Maatwerk op alle niveaus

 

Als Platinum partner van Lightspeed moet Polaris Digital Commerce regelmatig de limieten van het platform oprekken om aan de noden van sommige klanten te kunnen voldoen. Reden voor Polaris om naast het instapplatform een tweede platform te gaan implementeren: Shopware. Een platform dat maatwerk toelaat op alle niveaus. Sven Smets vertelt over de verschillen tussen beide oplossingen en de standaard out-of-the-box functionaliteiten van Shopware.

De e-commerce markt wordt volwassen, begint Sven. “Voor een groot deel van die markt is Lightspeed nog steeds een perfecte oplossing. Het is een alles-in-een oplossing met veel standaard functionaliteiten, waaronder een kassasysteem en horeca-module. Voor de meer complexe cases moesten we ons met Lightspeed steeds meer in allerlei bochten wringen om tot een oplossing te komen. Een oplossing die vervolgens niet toekomstbestendig was, omdat we tot soms over de limieten moesten gaan. In Shopware hebben we een oplossing gevonden die wél in staat is om de meer complexe cases te faciliteren. Shopware is al een gevestigde naam in Duitsland en breidt zich steeds verder uit richting de klassieke Magento landen. Het is dan ook een perfect alternatief voor Magento.”

Story Telling
Shopware is volgens Sven een bouwdoos voor programmeurs, maar beschikt ook over heel veel standaard functionaliteiten. “Zowel de voorkant als de achterkant kunnen volledig naar wens worden aangepast, in tegenstelling tot Lightspeed waar alleen de voorkant op templateniveau kan worden aangepast. Het mooie van Shopware is, dat het een heel aantal features bevat die ervoor zorgen dat een retailer zelf al veel kan doen, zonder direct een programmeur te moeten aanspreken. Dat maakt het platform heel krachtig.” Sven geeft enkele voorbeelden: “De retailer kan zelf de look and feel naar zijn hand zetten of aanpassen aan de doelgroep dankzij de verschillende Story Telling en Shopping World templates. Zo kan een man in de leeftijd tussen de 20 en 45 jaar bijvoorbeeld een andere homepage te zien krijgen dan een vrouw in diezelfde leeftijdscategorie. Of specifiek voor fashion kun je eenvoudig een Shop-the-Look pagina aanmaken waarop je punten kunt definiëren die direct doorlinken naar de productdetailpagina. De mogelijkheden gaan heel ver en het kan allemaal door de retailer zelf ingesteld worden.”

Unified commerce
Polaris DC is sinds mei dit jaar officieel business partner van Shopware. Sven: “We zijn sindsdien bezig met het uitwerken van verschillende cases, onder meer voor Monar, waarbij we meerdere storefronts op één backend implementeren. Alle shops worden dus straks beheerd vanuit één omgeving. Het hele concept, zeker van de meest recente versie van Shopware, is future proof ingericht. Het maakt in feite niet uit welke voorkant je koppelt aan de backend, dus ook sociale media, Instagram, Snapchat, marktplaatsen, enz. Ook is het platform al voorbereid op IoT, voice commerce, enz. Met andere woorden, Shopware 6 ondersteunt ‘unified commerce’. We spreken namelijk niet meer over omnichannel of multichannel, maar over ‘unified commerce’. Omdat alle kanalen via dezelfde backend worden aangestuurd, is men altijd verzekerd van de juiste prijs, juiste voorraden en juiste info op alle kanalen. Shopware 6 ondersteunt bovendien B2B, B2C of een combinatie van beide.”

Voor wie nog de eerste stappen in e-commerce gaat zetten, zal Polaris DC Lightspeed adviseren. “Retailers die online al wat volwassener zijn, met meerdere storefronts willen werken of sterk inzetten op unified commerce gaan we aansluiten op Shopware. Een prachtig platform en waardig alternatief voor Magento. Shopware garandeert bovendien dat klanten altijd probleemloos kunnen migreren naar nieuwere versies,” zegt Sven Smets tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*